Rijtest: Nissan Note 1.5 dCi

Niaasn Note header
De nieuwe Nissan Note is niet enkel ruim binnenin, maar ziet er bovendien ook speels uit.

De nieuwe Nissan is niet meer saai. Toegegeven, de vorige generatie Note was een volbloed MPV met hoge ruiten die er allesbehalve spannend uitzag. Bijgevolg werd hij voornamelijk gekocht door volwassenen op leeftijd. Gezien de vergrijzing lijkt die markt groot genoeg te zijn, maar ook die generaties krijgen een steeds jongere geest. Bovendien worden compacte hatchbacks zoals de Peugeot 208, Renault Clio, etc. alsmaar populairder. Een aantrekkelijker prijskaartje lijkt daar bovendien veelal de doorslag te geven. Vandaar dat de Japanners de Note grondig onder handen namen, met een frisse versie voor de dag zijn gekomen en de Note ook nog een aantrekkelijke prijs gaven. Zo vergroot Nissan de doelgroep aanzienlijk, want ook kersverse gezinnen komen aan hun trekken met de praktische Note.

Nissan Note dCi - Rijtest 28

De nieuwe Note lijkt nu eerder op een kruising tussen een MPV en een compacte hatchback. Om niet te hoeven inboeten op binnenruimte hebben de designers enkele bekende esthetische trucs uit de kast gehaald. Zo versmallen de ruiten naar achteren toe zoals bij een hatch, terwijl de daklijn hoger blijft doorlopen. Om de Note verder minder statisch te maken werden op de deuren enkele dynamische lijnen getrokken in het plaatwerk, de koplampen platgedrukt en zijdelings uitgerekt, de grilles vooraan uitgevoerd in verschillende materialen en de achterlichten zeer kunstig vormgegeven. Verder zijn de spiegels met ingebouwde LED richtingaanwijzers strakker getekend en vinden we onderaan de grille en rondom de mistlampen een laagje blinkend chroom. Bovendien kan de Note sterk worden gepersonaliseerd. Zo was onze testwagen uitgerust met donkerrode accenten zowel in de bumper vooraan als op de kofferklep achteraan, maar ook de spiegelkappen kregen diezelfde accentuerende kleur. Helaas moeten we qua afwerking zo nu en dan een oogje dichtknijpen. Zo past er zijdelings een vinger tussen de kofferklep en de donkerrode strip op de kofferklep.

Nissan Note dCi - Rijtest 33

Binnenin springen de klokken direct in het oog. Ze zijn speels vormgegeven waarbij de boordcomputer zich in het hart van de snelheidsmeter bevindt. Wat het instrumentenpaneel nog meer doet opvallen is de blauwe en groene LED verlichting die aangaat zodra de ECO knop wordt ingeschakeld. De blauwe verlichting is permanente sfeerverlichting, terwijl de groene LED’s slechts in grotere aantallen oplichten naarmate dat de rijstijl zuiniger wordt. Naast die groene LED’s verschijnt er op de boordcomputer ook een indicator die weergeeft hoe fel het gaspedaal wordt ingedrukt. Bovendien beperkt de ECO knop bij de DIG-S motor de werking van de supercharger om brandstof te besparen. Om een zuinige rijstijl nog meer te bevorderen is er tot slot ook een schakelindicator aanwezig.

Nissan Note dCi - Rijtest 39

De praktische opbergruimte voor je smartphone met USB- en AUX-aansluiting bovenop het dashboard moest plaatsmaken voor twee luchtmonden. Ze behoren tot een soort ‘opzetstuk’ dat ook het infotainment systeem en de klimaatcontrole herbergt. Deze doet wat ze moet, enkel kunnen er geen halve graden Celsius worden gekozen. De pianozwarte afwerking waarin dat opzetstuk en alle elementen zijn uitgevoerd geeft verder een leuke toets aan het interieur. Het doorbreekt het verder nogal suffe dashboard dat uit harde plastics is vervaardigd. De zonet vermelde aansluitingen zijn bijgevolg versluisd naar een onpraktische ruimte boven het handschoenkastje. Als bestuurder is het niet dichtbij, een iets grotere smartphone kan er niet liggen en moest dat toch kunnen komt hij er hoogstwaarschijnlijk niet onbeschadigd uit. De ruimte is niet met rubber bekleed waardoor hij alle kanten uit kan slieren. Verkies je bijgevolg een lange kabel, dan dient het kastje de hele rit open te staan.

Nissan Note dCi - Rijtest 40Nissan Note dCi - Rijtest 46

Verder is de Nissan Note heel ruim. Zo passen volwassen zonder problemen op de achterbank, waarbij de wijd scharnierende deuren het instappen vereenvoudigen terwijl de optioneel verschuifbare achterbank voor voldoende beenruimte dan wel bagageruimte zorgt. Over de kofferruimte hoort u ons ook niet klagen. Als bestuurder zit je in een comfortabel zetel, maar het stuur is niet verstelbaar in de diepte. Vooral de kleinere bestuurder kan dit vervelend vinden. Verder heb je een goed zicht rondom. Bovendien kan dat in de Note voortaan ook via het infotainment systeem. Met de optionele Around View Monitor (€500) wordt je Note uitgerust met vier camera’s. Twee onderaan de spiegels, één in de grille en één op de kofferklep. Een zeer handig systeem waarmee je perfect kan zien of je al dan niet tussen de lijnen geparkeerd staat. Verder was onze testwagen ook uitgerust met Nissans Safety Shield (€500). Tot dat pakket behoren rijstrookassistentie, dodehoekdetectie en Moving Object Detection.

Nissan Note dCi - Rijtest 43Nissan Note dCi - Rijtest 44

De 1.5-liter dieselmotor waarmee wij op pad gingen is de enigste diesel verkrijgbaar in de Note. Met zijn 90 pk is het zeker geen snelheidsduivel, maar het voldoet zeker gezien zijn afmetingen om vlot mee te kunnen met het verkeer. Het opgegeven verbruik van 3,6 liter bleef buiten schot, toch kwamen we over een afstand van meer dan 700 km met een extra liter toe. In hoge toeren wordt het wat rumoerig,maar veel schakelen is geen kwelling, de manuele vijfbak schakelt immers zeer soepel. Het stuurgevoel is dan weer vervelend. Het lijkt alsof er een grote veer kost wat kost het stuur center wil houden. Een lange bocht wordt al snel lastig en het stuur langzaam door de hand laten slieren zit er niet meteen in. Het zou zowaar uit je handen kunnen schieten. Ook manoeuvreren gaat niet zo vlot, mede door het stuur maar ook door de grote draaicirkel. Verder is de Note stevig maar comfortabel afgeveerd. De overige twee motoren zijn benzinemotoren, een 1.2-liter met 80 pk en een 1.2-liter met 98 pk. De eerste motor is uitsluitend te krijgen met manuele vijfbak terwijl de tweede ook kan gekoppeld worden aan een CVT. In bijna elke uitvoering kan elk van bovenstaande motoren gekozen worden, op enkele uitzonderingen na. De diesel kan in elke uitvoering gekozen worden.

Nissan Note dCi - Rijtest 24

Prijzen beginnen bij €13.990 voor de VISIA. Deze heeft slechts een karige basisuitrusting, maar maakt het natuurlijk mogelijk om een Note aan te bieden met een zeer laag prijskaartje. Pas vanaf €15.290 krijg je o.a. een manuele airco, radio en een in hoogte verstelbare bestuurderszetel. Dieselen kan vanaf €16.290 terwijl de goedkoopste Note uitgerust met CVT pas voor €18.590 van eigenaar ruilt. Onze Note Connect Edition met o.a. 15 inch lichtmetaal, keyless entry, start/stop knop, automatische airco en een licht- en regensensor kost €19.090. Daar bovenop komen bovengenoemde opties, de rode accenten, etc. wat de prijs richting de €21.000 stuurt.

Nissan Note dCi - Rijtest 25Nissan Note dCi - Rijtest 26

Conclusie
De nieuwe Note ziet er niet enkel een pak beter uit dan zijn voorganger, maar is ook veel beter afgeveerd. Hij voelt volwassen aan zowel op drempels als in bochten. Gecombineerd met zijn comfortabele zetels zit je er goed in. Bovendien is de dieselmotor voldoende krachtig en schakelt de daaraan gekoppelde handbak zeer vlot. Binnenin is er zeer veel ruimte, zowel op de achterbank als in koffer. Functies zoals de ECO-knop, licht- en regensensor, keyless entry en Around View Monitor werken goed en geven een meerwaarde aan de wagen. Nissan heeft wel nog wat verbeterpunten overgehouden voor de volgende Note. Zo is het stuur niet in de diepte instelbaar, vinden we amper bruikbare bergvakken, is de sierstrip niet zorgvuldig gemonteerd, werkt de dodehoekdetectie niet altijd zoals het hoort en heeft de wagen een onbevredigend stuurgevoel.

Nissan Note dCi - Rijtest 31

Overzicht

+ Looks
+ Ruimte achterin
+ Around View Monitor
– Stuurgevoel
– Dodehoekdetectie

Nissan Note dCi - Rijtest 37

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...