Rijtest: Volkswagen Cross Up

Volkswagen cross up
Wat extra opsmuk en een hogere rijhoogte, daar draait het bij deze Volkswagen Cross Up! voornamelijk om.

De Volkswagen Up! is een hip, zuinig wagentje met een uitstekende bouwkwaliteit en talrijke personalisatiemogelijkheden. Op het eerste zicht lijkt de stadsmus dus alles in huis te hebben om jonge gezinnen, steeds meer woonachtig in de stad, van dienst te zijn. Maar als we afgaan op de zeldzame verschijningen in het straatbeeld, dan valt het gedroomde succes voorlopig wat tegen. Te excentriek, te duur of houden mensen gewoon niet van uitroeptekens? Hoe dan ook, om de kleinste van de familie wat extra aandacht te schenken lanceerde Volkswagen op het Autosalon van Genève 2013 de Cross Up!. Een dergelijke variant bestond al van de Polo, Golf Plus, Touran en Caddy en de Passat heeft de gelijkaardige Alltrack, waarom dus niet hetzelfde recept voor de kleine Up! ? Met het plezier van de Up!-rijtest in gedachten namen we plaats achter het stuur van een knalrood testexemplaar.

Volkswagen cross up

Volkswagen cross upVolkswagen cross up

Vanzelfsprekend kan je ook minder opvallende kleurtjes zoals Black Pearl en Light Silver bestellen, maar gezien de Cross Up! zijn bestaansreden voornamelijk dankt aan de uiterlijke verschillen met de reguliere Up! mag het al eens iets specialer zijn. Het rode koetswerkkleur komt ook meteen goed uit met de zilveren stukken in de voor- en achterbumper, de gelijkgekleurde dakrails en de grijze spiegelkappen die exclusief voor de cross-variant zijn weggelegd. Verder vind je ook zwart plastic rond de wielkasten en zwarte zijschorten. De 16-inch lichtmetalen velgen zijn standaard, kregen een uniek design en de rijhoogte werd met 15 mm verhoogd. Echt stoer wordt het niet, ook de Cross Up! heeft een enorme aaibaarheidsfactor. Voor jullie tot slot de hele catalogus of configurator ondersteboven keren: een driedeurs versie bestaat niet, de Cross Up! wordt uitsluitend als vijfdeurs aangeboden.

Volkswagen cross up

Maar dat verhoogt natuurlijk het praktische aspect. Al blijft de Cross Up! een compacte vierwieler, de toegang tot de achterbank wordt er een stuk handiger mee. Eenvoudiger om de kleinsten in de Maxi-Cosi vast te klikken en minder lenigheid vereisend van volwassenen die zich aan de achterbank wagen. Echt ruim is een illusie, maar voor een rit naar de kust en terug mag je de kaap van 25 gerust al achter de rug hebben. Het bagagevolume bedraagt verder exact dezelfde 251 liter en is uitbreidbaar tot 951 liter door het neerklappen van de achterbank. Ook binnenin zijn de verschillen met andere woorden louter esthetisch: schel rode (of grijze) zetels met een dito dashboardpaneel, extra chroom accenten en aluminium deurdrempels met Cross-logo. Onze Cross Up! was bovendien uitgerust met het draagbare Maps & More navigatie- en infotainmentsysteem, dat eens ingesteld naar behoren functioneert. Enkel lijkt er af en toe iets mis te zijn met de aanraakgevoeligheid van het Garmin-scherm en zijn de lettertjes zo klein dat je er beter een vergrootglas bijneemt. Een Bluetooth module voor GSM en audio streaming zitten tot slot net als de ThinkBlue Trainer ook in het systeem verwerkt. Kudos voor dat laatste trouwens, want terwijl vele constructeurs het houden bij gewone cijfertjes of glijdende schalen is Volkswagen erin geslaagd om toch nog een originele en visueel aantrekkelijke weergave van de verbruikscijfers en het bijhorende rijgedrag te vinden.

Volkswagen cross up

Volkswagen cross upVolkswagen cross up

Let je een beetje op die Blue Score, dan valt op hoe zuinig het 1.0-liter blokje in de Cross Up! wel kan zijn. Voor een verbruik onder de 5 liter per 100 kilometer zijn heus geen smeekbeden nodig, al dankt het kleintje dat vanzelfsprekend ook aan zijn leeggewicht van amper 996 kilogram. Wij sloten uiteindelijk af met een gemiddelde van zo’n 5,5 liter per 100 kilometer, nog geen liter meer dan de theoretische 4,7. De CO2-uitstoot van amper 109 g/km is dan ook een stuk beter dan de 0-100 km/u chrono van 14,2 seconden. Ergens beginnen we te begrijpen waarom de Cross Up! niet wordt aangeboden met de basisversie van 60 pk maar uitsulitend met 75 pk. En toch, hoewel dat cijfer tergend langzaam lijkt, blijft rijden met de Cross Up! best plezierig. Tot 70 km/u voelt het wagentje immers verrassend vlot aan, enkel daarna valt de dynamiek een beetje stil. Al valt daarover sowieso al moeilijk te klagen, gezien de Cross Up! allesbehalve voor de snelweg bedoeld is. Inhalen verlangt aan hogere snelheid bovendien een goed inschattingsvermogen en een neerwaarts schakelmanoeuvre, want met 95 Nm koppel breekt de Cross Up! niet te veel potten bij de hernemingen. De Cross Up! moet het dus vooral hebben van zijn lage verbruik, de vlotheid in de stad en bovendien een nog auditief aangename driepitter-roffel.

Volkswagen cross up

Ook de met een anderhalve centimeter verhoogde ophanging komt voornamelijk tot recht in de stad, want daarmee worden drempels gezwind genomen. Wie verwacht had dat die aanpassing bedoeld was om de offroad capaciteiten van de Up! naar een nieuwe astronomische hoogte te brengen, moeten we helaas betrappen op verregaande naïviteit. De Cross Up! heeft geen vierwielaandrijving, geen speciaal sper of een uitzonderlijke versie van het ESP-systeem. Zijn offroad-capaciteiten zijn dus zowaar nihil en slechts 15 mm beter dan zijn reguliere broertje. Voor de baanvastheid was de verhoging van het zwaartepunt logischerwijs zelfs eerder nadelig en gaat de Cross Up! net iets meer overhellen, maar de speelse manier waarmee de stadsmus reageert op stuurinput maakt veel goed. Ook de limieten van de smalle bandjes worden heel snel bereikt, al voel je die grenzen verrassend goed aankomen en heb je dus alle tijd om even gas terug te nemen. Overmoedigen worden in toom gehouden door het standaard ESP.

Volkswagen cross up

Volkswagen cross upVolkswagen cross up

En voor zijn aankoopprijs zou eigenlijk alles standaard mogen zijn, want de Cross Up! begint pas bij 13.880 euro, ruim 2.000 euro duurder dan een vijfdeurs Up! met dezelfde 75 pk onder de motorkap. Veel geld voor wat uiterlijke opsmuk en een verhoogde ophanging, terwijl verschillende optiepacks de prijs nog wat verder aandikken. Het Drive Pack (€440) voegt een cruise control en Park Pilot toe, het Cool & Sound Pack (€770) een airco, radio/CD/MP3 en AUX-aansluiting. Tot slot is het Maps & More Navigatie-Infotainment systeem (inclusief ThinkBlue Trainer en Bluetooth) met een opleg van 400 euro aantrekkelijk geprijsd, maar zoeken naar de persoon die de uiteindelijke 15.490 euro over heeft voor een klein wagentje als dit is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Rationale kopers kijken in dit segment eerder naar een Hyundai i10 (€9.999), een Suzuki Swift (€9.499) of een Dacia Sandero (€7.990)/Duster (€11.990) of Opel Adam (11.800). We zijn sowieso nog een heleboel concurrenten vergeten, maar jullie begrijpen wat we bedoelen.

Volkswagen cross up

Conclusie

De Volkswagen Cross Up! is een hip wagentje met een uitstekende Duitse bouwkwaliteit. Hij is zuinig, vlot in de stad en biedt de bestuurder daar nog een aangenaam motorgeluidje bovenop. Een bochtenklever is het met zijn verhoogde ophanging allesbehalve, maar je krijgt wel eenvoudig rijplezier. Iets echt negatief kunnen we dus niet zeggen over de Cross Up!, alleen kunnen we maar even weinig zeggen over zijn bestaansreden. Wie wil meer dan 2.000 euro extra betalen voor wat uiterlijke accentjes en 15 mm extra bodemvrijheid? De vanafprijs van 13.880 euro lijkt ons simpelweg veel te veel gevraagd, zeker gezien de talrijke concurrentie minstens evenveel biedt voor zoveel minder.

Volkswagen cross up

Overzicht

+ Hip
+ Bouwkwaliteit
+ 1.0 MPI : zuinig en vlot in de stad
– Aanraakgevoeligheid Maps & More scherm
– Prijs

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Volkswagen 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...