Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi
Met zeven in één wagen? Gelukkig heeft Citroën ook de C4 Grand Picasso.

We kennen reeds de kleine broer van de C4 Grand Picasso, de C4 Picasso. Die reden we zowel met een handgeschakelde als met een elektronisch gestuurde manuele versnellingsbak. De klassieke handgeschakelde bak keeg uiteindelijk onze voorkeur, maar verder hadden we amper opmerkingen over deze wagen. Comfort is een kernwoord waarmee de wagen te omschrijven valt. De C4 Picasso maskeert bijna elke oneffenheid in het wegdek waardoor de passagiers kunnen indommelen in zijn of haar individueel instelbare zetel. Daarenboven zijn vele opties zoals zetels met massagefunctie, parkeersensoren zowel voor- als achteraan, een automatische kofferklep, etc. gericht op het verhogen van het algehele comfort van de bestuurder en zijn passagiers. Of de langere en zwaardere Grand Picasso ook kan tippen aan die bevindingen leest u hieronder.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Om te beginnen meet de C4 Grand Picasso 4.587 mm, exact 15,9 cm langer dan de gewone Picasso. Daarbij hoort een extra gewicht van 22 kg waarmee de Grand Picasso 1.320 kg in de schaal legt. Deze cijfers tellen voor wagens uitgerust met de 1.6 e-HDi motor met 115 pk die wij testten. Vreemd genoeg weegt een Grand Picasso zonder twee extra zetels op de derde rij slechts 2 kg minder. Dat gewicht kan afhankelijk van de versie voorgetrokken worden door twee benzine- en twee dieselmotoren. Aan de benzinezijde vinden we enerzijds een 1.6-liter VTi motor met 120 pk die gekoppeld wordt aan een manuele vijfbak en anderzijds een 1.6-liter THP met 155 pk waarop een manuele zesbak zit geschroefd. Bijgevolg is een elektronisch gestuurde- of automatische versnellingsbak enkel te krijgen bij een zelfontbrander. Aan de dieselzijde is er dus meer keuze. De 1.6-liter HDi heeft 90 of 115 pk en afhankelijk van de motor een manuele of elektronisch gestuurde zesbak. De 2.0-liter BlueHDi heeft tot 135 of 150 pk waarbij beide motoren gelinkt worden aan een manuele zesbak. Enkel bij de zwaarste motor is er eveneens de keuze voor een zestraps automaat.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDiRijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Wij dieselden met een handgeschakelde 1.6-liter HDi met 115 pk en 270 Nm koppel. Dankzij dat koppel is de Grand Picasso vrij vlot in de hernemingen en komt de motor verder absoluut geen vermogen te kort. Zowel op de gewone wegen als op de autostrade weet hij zijn mannetje te staan. Zelfs in zesde is terugschakelen niet direct noodzakelijk om te versnellen. Schakelen zelf gaat vlot, maar de slagen zijn langer dan we gewend zijn. Het bijhorende motorgeluid wordt voldoende gedempt. Bovendien wordt het samen met andere rijdgeluiden ook overstemd door de radio die vanzelf luider gaat spelen bij hogere snelheden. Het verbruik is tot slot waarschijnlijk nog het meest verbazingwekkend. Het opgegeven verbruik bedraagt 4,0 l/100 km, terwijl wij probleemloos 5 liter haalden.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Citroën kent vier uitrustingsniveaus: Attraction, Seduction, Intensive en Exlusive. De Attraction geniet al van een aardige standaarduitrusting zoals elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, elektronische handrem gecombineerd met Hill Start Assist, elektrische ruiten zowel voor- als achteraan, startknop, 7 inch touchscreen, met leder bekleed stuurwiel, Cruise Control, radio en een panoramische voorruit. Wel is er in Attraction slechts de keuze tussen één benzine- en één dieselmotor. De prijs hiervan begint respectievelijk bij €19.980 en €22.254. Onze wagen droeg het label “Exclusive” dat eigenlijk te veel aan die standaarduitrusting toevoegt om op te noemen. Enkele zaken zijn: Keyless Entry, Park Assist Pack, dodehoekcontrolesysteem, gemotoriseerde kofferklep, lounge zetels met massagefunctie, 12 inch HD scherm, … De prijs daarvan gelinkt aan onze dieselmotor begint bij €29.098. Daarenboven beschikt de testwagen op de foto nog over enkele opties die het prijskaartje doen oplopen tot €34.853. Wel moet vermeld worden dat het dodehoeksysteem niet altijd even goed werkt. Zo detecteerde het op de autostrade pas inhalende wagens wanneer ze links al door de ruit te zien waren.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDiRijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Het unieke interieur is identiek aan dat van de C4 Picasso en bespraken we uitgebreid in de rijtest(en) ervan. Het dashboard is uniek vormgegeven en bekleed met een zacht materiaal. Centraal pronkt het 12 inch HD scherm waarop niet enkel de tellers worden weergeven, maar ook naar wens de verbruiksgegeven, navigatie, 360° zicht, een foto, etc. Eronder steekt een 7 inch touchscreen waarmee de navigatie, klimaatcontrole, radio, bluetooth e.d. kan worden bediend. Dat is eigenlijk vervelend, want tijdens het rijden is het zeer moeilijk een andere radiozender of temperatuur te kiezen. Je kan niet op de tast op zoek gaan naar de juist knop maar bent verplicht te kijken en je hand te stabiliseren om niet op een foute “knop” te drukken. Lane Assist kwam tijdens het zoeken in die menu’s meermaals van pas. Door middel van korte snokjes aan de gordel wordt je erop gewezen dat de wagen afwijkt van het baanvak. Op het stuur vind je dan weer wel echte knoppen, maar daar zijn het er zodanig veel dat kijken of trial and error noodzakelijk is.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Verschillend met de C4 Picasso is uiteraard de derde zetelrij. Na het opklappen van de kofferdeksels kunnen de zetels elk met één handeling worden rechtgezet en vervolgens met evenveel handelingen worden weggeklapt. Ook het instappen langs de tweede zetelrij gaat vlot. Met één trek aan de hendel klapt de zetel samen, waarna hij verschuifbaar is naar voor. Volwassenen kunnen er plaats nemen maar zij vormen uiteraard niet de doelgroep. Voor kinderen is er meer dan plaats genoeg. Bovendien is er een extra lichtmodule aan de dakhemel geïnstalleerd waarin ook een geluidsbox is verwerkt. Vanzelfsprekend is de kofferruimte met zeven zetels slechts beperkt. Het omgekeerde is ook waar. Met zes zetels plat creëer je een zee van ruimte.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDiRijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Het probleem met grote wagens is uiteraard parkeren… En dat geldt ook voor de Grand Picasso. Niet elk gaatje is groot genoeg, maar gelukkig was onze testwagen niet enkel voorzien van volgende standaarduitrusting: achteruitrijcamera, parkeersensoren achteraan, kantelende spiegel bij het achteruitrijden (die bij ons soms niet terugkeerde naar de oorspronkelijke stand) en Park Assist. De optie Park Assist 360° Pack (€600) was ook aangekruist en voegde daar parkeersensoren vooraan en vier camera’s rondom de wagen aan toe. Met dit alles, gecombineerd met de kleine draaicirkel moet je al aardig je best doen om te botsen. Bovendien kan de wagen ook zelf parkeren met Park Assist. Zowel lineair als dwars is mogelijk.Tijdens het manoeuvreren moet je wel spelen met de koppeling en het gas, maar mag je het stuur niet aanraken.

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDiRijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Conclusie
Citroën slaagt erin om zelfs in de grootste variant niet te moeten inboeten op comfort. Zowel de standaarduitrusting als de opties zijn daarop gericht. Het futuristische design is op en top Citroën en onderscheidt zich daarmee in positieve zin van de eenheidsworst aan wagens op onze wegen. Zowel exterieur als interieur ziet alles er degelijk en kwalitatief uit en zo voelt het ook aan. Het scherm met aanraakbediening is iets minder praktisch voor alledaagse functies zoals radio en temperatuurregeling, maar de zevende zetelrij is dan weer vlot te bedienen en vlot te bereiken. Daarenboven is er voldoende plaats, zelfs voor volwassenen.

Overzicht:

+ Draaicirkel
+ Comfort
+ Ruimte binnenin
+ Afwerkingsniveau

– Touch bediening van radio en temperatuur
– Knoppenzee op stuur

Rijtest: Citroën C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck