Porsche Panamera S-E Hybrid Header
Luxe en performance gekoppeld aan een CO2-uitstoot van amper 71 g/km: de Porsche Panamera S-E Hybrid.

De Panamera S-E Hybrid is de eerste parallel plug-in hybrid in het hoogste segment en meteen ook het eerste model dat Porsche onder ons achterwerk schuift. Het is niet de poster-car uit Zuffenhausen die vroeger aan de muur hing genageld of de wallpaper die onze smartphone vandaag de dag opfleurt, maar wel een strategisch wapen waarmee Porsche de toekomst omarmt. Willen ze tegen 2020 nog steeds sportwagens aan de man brengen dan moeten ze anno 2014 belangrijke keuzes maken die de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma richting de 95 gram per kilometer brengen. Kleine stadswagens zijn voor vele constructeurs dé oplossing, maar Cygnetaanse imagoschade is Porsche liever kwijt dan rijk. Al rijden er ondertussen dan wel SUV’s, vierdeurs exemplaren  en zelfs combinaties met duivelse roetstokers rond, de harmonie tussen verleden en heden moet toch ietwat in stand blijven. Heiligt het doel ook de middelen? Onder andere viericlinders komen er binnenkort aan, maar hét grote verschil zal schuilgaan onder elektrificatie. Niet alleen bij supercars als de Porsche 918 Spyder, maar ook voor zakelijke rijders die een luxueuze, comfortabele en praktische vierdeurs als de Panamera S-E Hybrid verkiezen.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 04

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 03Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 02

De Panamera S-E Hybrid kwam gelijktijdig met de facelift die in april vorig jaar werd voorgesteld. Maar in tegenstelling tot de revolutionaire aandrijflijn bleven de esthetische wijzigingen eerder evolutionair. De luchtinlaten vooraan werden vergroot, de dagrijverlichting bestaat voortaan uit vier LED-spots à la 918 Spyder en zowel de zijspiegels als zijschorten werden aangescherpt. Achteraan nam de achterruit in omvang toe en werd ook de automatisch uitschuifbare achterspoiler breder, contrasterend met de LED achterlichten die net smaller werden. Kenmerkend voor de S-E Hybrid in kwestie zijn de modelaanduidingen omlijst met acidgreen en de gelijkgekleurde remzadels achter de 18-inch Panamera S velgen.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 05

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 08Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 11

Binnenin kleuren ook de naalden van het instrumentenpaneel gifgroen. Het interieur van de Panamera is verder naadloos afgewerkt en biedt een combinatie van leder, glanzend carbon en gebrushed aluminium. Vier individueel gevormde stoelen omsluiten het lichaam van evenveel personen perfect en laten hen genieten van het meest comfortabele dat Zuffenhausen te bieden heeft. Een adaptieve luchtvering is standaard, net als de opmerkelijke stilte die een ongeëvenaarde rust biedt.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 26Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 28

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 32

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 33Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 34

Wanneer we de sleutel in het traditioneel links geplaatste contact omdraaien beginnen de ventilatiemonden zachtjes te blazen, de nieuwe 3.0-liter V6 biturbo blijft muisstil. Vertrekken in de Panamera S-E Hybrid gebeurt immers volledig op de 95 pk sterke elektromotor, die pas onder zweepslag van de rechtervoet of bij een lege batterij de hulp van de 333 conventionele paarden inroept. Met een totaalvermogen van 416 pk sprint deze luxeslee van 0-100 km/u in amper 5,5 seconden en ligt de topsnelheid op 270 km/u. Waarden voor een sportwagen, al voelt de beleving toch een tikkeltje anders aan. De krachtontplooiing is zeer geleidelijk, de gasrespons afstandelijk en nog nooit hoorden we een V6 die zo gedempt klonk. Turbo-sensaties blijven dus afwezig, maar met de gifgroene bril op klopt het hybride-plaatje wel volledig. Zacht stuwende acceleraties, uiterst comfortabele verzetswissels met de automatische 8-traps Tiptronic S en een gecombineerd motorkoppel van 590 Nm dat al beschikbaar is vanaf 1.250 toeren. Het vervelende turbogat wordt dus mooi gevuld door de elektromotor en hernemingen worden zonder enig aarzelen ingezet. Qua wegligging reden we tot slot duidelijk met een Porsche: de sturing, het chassis en de sierlijkheid waarmee de Panamera van koers wisselt slaagden erin op ongelooflijke wijze het leeggewicht van meer dan 2 ton te verdoezelen. We bemerkten zelfs wat circuitpotentieel, al zal dat dan wel met een andere aandrijflijn zijn.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 39


Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 42Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 41

Zoals we eerder al zeiden is de Panamera S-E Hybrid een zogenaamde plug-in parallelle hybride: je kan hem aan de stekker hangen en de wagen kan uitsluitend door de elektromotor, uitsluitend door de verbrandingsmotor alsook door een combinatie van beide motoren worden aangedreven. Met een druk op de E-Power knop in de middenconsole kies je meteen voor de eerste modus. De elektromotor werd dubbel zo krachtig en de batterij werd met 9,4 kWh zo’n 5 keer groter vergeleken met zijn voorganger. Nieuw is natuurlijk het plug-in aspect, waarbij je in minder dan vier uur aan een conventioneel stopcontact de batterijen volledig oplaadt. Je kan dan tot 36 kilometer volledig elektrisch rijden, al is Porsche bij de eerlijksten van de klas en zegt het meteen zwart-op-wit dat minder boomknuffelend rijgedrag die autonomie halveert. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u, maar de genialiteit van de Panamera S-E Hybrid schuilt in een ander hoekje. Rijd je immers op de autosnelweg, waar elektromotoren minder voor geschikt zijn maar de traditionele krachtbron volledig tot zijn recht komt, dan kan je in de nieuwe E-Charge modus de batterijen volledig opladen terwijl je aan het rijden bent. Vanzelfsprekend ligt het verbruik dan zo’n 10% hoger, maar na zo’n 60 kilometer aan 120 km/u en je batterijen zijn terug volledig vol. Ideaal om de volgende stad volledig emissieloos in te duiken en dat kleine meerverbruik meteen volledig en zelfs te overcompenseren.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 31

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 27Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 37

Op papier zorgt de hybride technologie voor een gemiddeld verbruik van amper 3,1 l/100 kilometer, maar ook hier klapt Porsche uit de biecht door toe te geven dat bij de gekende NDEC testcyclus de gemiddelde snelheid slechts 33 km/u bedraagt en de airco volledig wordt afgezet. Op een internationaal persevenement met 42 wagens bedraagde het gemiddelde verbruik een meer realistische 4,4 l, al moet je ook daarvoor de gewoonte hebben je Panamera even vaak aan het stopcontact te hangen als je geliefde smartphone. Een gemiddelde van zo’n 6,5 l/100 kilometer moet wel haalbaar zijn en daarmee kunnen we nog altijd spreken van een ongelooflijke prestatie. Het echte geheim schuilt in elektrisch rijden, al doen ook het start/stop-systeem en de zeilmodus hun duit in het zakje.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 48

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 44Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 47

Direct gekoppeld aan een laag verbruik staat natuurlijk ook een lage CO2-uitstoot, wat in België betekent dat je kan rekenen op het laagst mogelijke CO2-percentage in de berekening van het Voordeel Alle Aard (4%). Gemiddeld stoot de S-E Hybrid immers amper 71 g CO2 per km uit! Alleen jammer dat natuurlijk ook de catalogusprijs in rekening wordt gebracht en die bedraagt bij de Panamera S-E Hybrid minstens 113.619 euro. Bij een Porsche zit je ook nog eens snel aan 20.000 euro opties dus een vergelijking met een zuinige BMW 518d is dan ook uit den boze. Maar als je dan toch een bedrijfsleider bent die zich een Porsche kan veroorloven, dan loont het even de S-E Hybrid ten opzichte van de Panamera S te zetten. Bij deze betaal je maandelijks minstens 1.102 euro, bij de hybride hoef je amper 325 euro uit te geven. De vergelijking met die BMW (€229/maand) is plots toch zo gek niet meer, al moet het bedrijf natuurlijk nog de aankoopprijs willen ophoesten…

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 18

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 20Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 17

Conclusie

Met de Panamera S-E Hybrid toont Porsche dat het volledig klaar is voor de toekomst. Zuffenhausen levert een homogeen totaalplaatje aan waarbij comfort, luxe en dynamisch potentieel de kern vormen. De hybride aandrijflijn staat duidelijk meer in de milieu- dan de circuit-stand, maar in de bochten toont de Panamera zich verrassend capabel en wordt zijn hoge leeggewicht probleemloos weggefilterd. Geniaal is de E-Charge modus waarmee je al rijdend de batterij snel even oplaadt op de snelweg vooraleer je volledig in E-Power de stad induikt. Het verbruik krijg je het laagst door de Panamera zoveel mogelijk aan het stroomnet te hangen. De afwerking binnenin en de gebruikte materialen zijn tot slot van de hoogste klasse, maar natuurlijk is ook de prijs evenredig. Voor de welgestelde bedrijfsleider schuilt het grote verschil in het Voordeel Alle Aard: amper 325 euro hoef je maandelijks neer te tellen, bijna 800 euro minder dan bij een gelijkaardige Panamera S.

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 43

Overzicht

+ Parallel Plug-In aandrijfconcept: opladen, E-Power en E-Charge
+ Rijgedrag & standaard luchtvering
+ Homogeen totaalpakket
+ Voordeel Alle Aard

– Geen Porsche sensaties: V6-geluid amper hoorbaar
– Laadvolume

Porsche Panamera S-E Hybrid - Rijtest 14

Tekst & Foto’s: Tim De Baets