McLaren P13 Header
De goedkoopste McLaren zal hoogstwaarschijnlijk P13 heten en wordt eind volgend jaar verwacht.

McLaren is hotter dan ooit! In het begin van het jaar werd een nieuw familielid, de 650S, officieel voorgesteld. Althans, dat is de pap die McLaren ons in de mond probeerde te steken. Buiten enkele aanzienlijke upgrades onderin lijkt hij zeer sterk op de 12C. Op het Autosalon van Genève werden de gelijkenissen met diens voorganger dan ook meteen duidelijk. Het front van de 650S kreeg wel een duurdere uitstraling dankzij de typische neus van de P1. Nu McLaren officieel heeft bevestigd dat de 12C niet meer geproduceerd zal worden én er volop gewerkt wordt aan een nieuwe instapper komt, begrijpen we de marketingstrategie.

De 650S werd bewust hoger gepositioneerd dan zijn voorganger, de 12C. Niet enkel de motor en techniek ging erop vooruit, ook de basisprijs steeg van €200.000 naar €235.000 voor de coupé. Op die manier werd er plaats gemaakt voor een goedkope(re) instapper. Zo zullen bijvoorbeeld de panelen van de P13 gemaakt vervaardigd worden uit aluminium i.p.v. koolstofvezel. Wel zou hij net zoals de 650S beschikken over een monocoque in koolstofvezel. Ook de voorkant zou sterk gelijkend zijn aan die van de 650S. Onderin wordt een 3.8-liter V8 verwacht die zo’n 456 pk zal leveren. De basisprijs zou ongeveer €150.000 bedragen waarmee hij direct in het vaarwater van de Porsche 911 Turbo komt! (via: WCF)