Volvo Flybrid KERS wordt naarstig getest

Volvo Flybrid KERS
Volvo’s Flybrid KERS-systeem bespaart tot 25 procent brandstof en geeft een enorme performance boost.

Hoewel de ontwikkeling van Volvo’s Flybrid KERS (FLYwheel-based HYbrid) al enkele jaren aan de gang is, is Volvo tot een dergelijk stadium gevorderd dat het NU iets meer details kan geven. De Zweden testen het op een vliegwiel gebaseerd hybride-systeem momenteel volop uit in eigen land en het Verenigd Koninkrijk. De commercialisatie van het systeem komt steeds dichterbij.

De werking van het Flybrid KERS-systeem is gelijkaardig aan dat gebruikt op de Porsche 911 GT3 R Hybrid. Een 6 kilogram wegend koolstofvezel vliegwiel vangt een groot deel van de kinetische energie op bij het remmen en kan tot 60.000 omwentelingen per minuut aan. Wanneer vervolgens het gaspedaal wordt ingedrukt, verlaat de opgeslagen energie het vliegwiel naar de achterwielen via een speciaal ontwikkelde transmissie.

Volgens Derek Crabb, VP Powertrain Engineering bij Volvo, is de in het vliegwiel opgeslagen energie voldoende om de verbrandingsmotor ongeveer de helft van de tijd af te zetten in de officiële New European Driving Cycle. Bij normaal gebruik vanzelfsprekend iets minder, maar de impact op het verbruik zou enorm blijven en zou zo’n 25% bedragen. Andere niet te missen voordelen zijn de sprint van 0-100 km/u in zo’n anderhalve seconde sneller en een impliciete vierwielaandrijving die de tractie en stabiliteit verbeteren onder acceleratie.

Volvo Flybrid KERS Hybrid Flywheel

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...