Skoda Rapid Spaceback
Ongeveer een jaar geleden reden we de Rapid Sedan, nu testen we ook de Spaceback variant.

De Rapid bestaat nog niet zo lang. In het voorjaar van 2012 hoorden we voor het eerst dat de Tsjechische autobouwer tussen de Fabia en Octavia de Rapid ging positioneren. In de herfst van datzelfde jaar was het de Rapid Sedan die aan het grote publiek werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs. Het was diezelfde Sedan die wij reeds testten, voorzien van de krachtigste motor gelinkt aan een DSG automatische versnellingsbak. We waren er zeer tevreden van op de weinig communicatieve besturing na, geen onbekend euvel binnen de Volkswagen Group. Nu de tweede variant zijn introductie achter de rug heeft, werd het tijd ook deze onder de loep te nemen. Het is namelijk de Spaceback die in onze contreien de beste cijfers zal boeken.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 02

De grootste verschillen tussen de Sedan en de Spaceback vinden we vanzelfsprekend achteraan. Waar de Sedan een totaallengte heeft van 4.483 mm, meet de Spaceback maar liefst 18 cm korter. Doordat de wielbasis gelijk blijft werden er geen inperkingen gedaan aan de passagiersruimte. Integendeel, de achterste passagiers beschikken dankzij de hogere daklijn over meer hoofdruimte. Wel is de kofferruimte een pak kleiner dan de Sedan. Zo slikt de Sedan 550 liter en de Spaceback 415 liter, wat echter nog steeds voldoende is. Daarnaast vereenvoudigt de grotere kofferklep van de Spaceback het in- en uitladen aanzienlijk. Wel moet je boodschappen over een drempel heffen indien de optionele verplaatsbare bodem niet werd aangevinkt, al rekent Skoda daar slechts een sommetje van 200 euro extra voor.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 20

We kregen van Skoda de Ambition versie (€18.640) mee met in het vooronder een 1.2 TSI benzinemotor met 105 pk (€700) waarop een handgeschakelde zesversnellingsbak zat geschroefd. De wagen kreeg het spierwitte “Moon White” (€400) koetswerkkleur gecombineerd met het Black Design Package I (€750). Daarin steken zwarte spiegelkappen, een zwarte spoiler, een zwart glazen kofferdeksel, een panoramisch dak en zwart afgewerkte mistlampen vooraan. Onder de wagen stak 16 inch lichtmetaal (€550). In combinatie met het Pack Ambition Style (€390) waarin getinte ruiten & zijdelingse beschermlijsten in koetswerkkleur steken, zag het totaalplaatje er best sportief uit.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 07

Binnenin de Spaceback herkennen we meteen zijn afkomst. Het merendeel van de bedieningselementen, schermpjes en tellers herkennen we uit andere VAG-producten. Wel behoudt Skoda zijn eigenheid doordat de strakke lijnen die het koetswerk kenmerken ook binnenin worden doorgetrokken. Voor de een oogt het misschien wat afstandelijk of klinisch, maar degelijk is het zeker en vast. Bedien je de airco, de schakelpook of de boordcomputer, dan voelt alles kwalitatief aan. Bovendien is de Spaceback een klein ruimtewonder. Zo heb je achteraan zeeën van been- en hoofdruimte. Vink je daarbij de optie “Panoramisch dak” (€700) aan waarmee onze testwagen was uitgerust komt dat ruimtegevoel volledig tot uiting. Verder vinden we tal van opbergmogelijkheden terug in het interieur. Van smartphones tot grote flessen water, er is voor alles een geschikt plaatsje te vinden. Daarenboven zijn verscheidene kleine praktische gimmicks aanwezig in de Spaceback. Zo hangt er binnenin de benzineklep een ijskrabber waardoor je na het krabben geen doorweekte boordpapieren bekomt. Aan de voorruit steekt een kleine parkeertickethouder en in de bekerhouder zit een eenvoudige rubberen smartphonehouder. Zeer simpele goedkope gadgets die dagelijks gebruikt kunnen worden.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 12

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 11Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 17

Andere opties die ook dagelijks kunnen gebruikt worden zijn ietsje duurder, maar naar Skoda-gewoonte nog steeds zeer value-for-money. Zo beschikte onze testwagen over het Pack Ambition Comfort (€550) waarbij parkeersensoren achteraan, cruise control, verwarmbare zetels vooraan & voorruitsproeiers, een in hoogte verstelbare passagierszetel en vloertapijten aan de uitrusting worden toegevoegd. Het Pack Ambition GPS (€800) gecombineerd met het navigatiesysteem (€750) resulteerde in logisch infotainment systeem. We kregen een vlotte Bluetooth verbinding tussen telefoon en auto, een duidelijk navigatie, zes luidsprekers en een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel waarvan de knoppen stevig aanvoelden. Als laatste optie was het dashboard voorzien van een sierstrip in geborsteld aluminium (€50).

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 05

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 03Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 04

Het rijden met de Spaceback gaat zeer vlot. De kleine 1.2-liter driecilinder is beschikbaar met 86 pk en levert daarmee vlotte prestaties, maar ook met 105 pk en manuele zesbak waarmee wij op stap gingen. Dat maakt het rijden natuurlijk nog een stuk aangenamer en brengt een 0-100 km/u sprint in 10,2 seconden. Het koppel van 175 Nm is net voldoende om vlotte inhaalmanoeuvres uit te voeren of op de autostrade rustig te cruisen. Het verbruik bleef na een testweek net onder de 7,0 liter/100 km, terwijl het normverbruik 5,4 l bedraagt. Verder komt voor het rustige cruisen de armsteun goed van pas, dito de comfortabele ophanging en lichte besturing. Vanzelfsprekend zijn die kenmerken niet ideaal om enkele bochtjes mee te pikken. Daar is het al snel zoeken naar communicatie van de voortrein terwijl de ophanging gelijktijdig duidelijk maakt liever rechtdoor te rijden. Het ontkoppelen en schakelen gebeurt feilloos zonder tegenpruttelen. Verder beschikken de passagiers achteraan over zeer veel ruimte hebben en reizen zij vrij comfortabel mee. De zetels vooraan mochten alleen iets meer zijdelingse steun bieden. Het zich rondom is zeer goed dankzij de grote ramen.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 09

De Spaceback is te krijgen in drie uitrustingsniveaus: Active, Ambition en Elegance. De prijzen beginnen respectievelijk bij €16.990, €18.640 en €20.490. Het interessante bij Skoda is dat elk uitrustingsniveau te combineren valt met elk van de beschikbare motoren. Zo zijn er twee benzinemotoren: een 1.2 TSI met ofwel een manuele vijfbak & 86 pk ofwel de manuele zesbak & 105 pk. De 1.4 TSI levert 122 pk en wordt net als bij de Rapid Sedan uitsluitend gelinkt aan een zeventraps DSG-transmissie. De 1.6 CRTDI dieselmotor is te verkrijgen met 90 pk waarbij er keuze is tussen een zeventraps DSG en een manuele vijfbak, maar ook met 105 pk die gelinkt wordt aan een manuele vijfbak. Deze laatste motor wordt ook de Greenline genoemd aangezien deze slechts 99 g/km CO2 uitstoot en een verbruik van 3,8 l/100km heeft.

Skoda Rapid Spaceback - Rijtest 08

Conclusie

De Spaceback heeft geen vooruitstrevend design, maar is simpel en praktisch zoals het een Skoda betaamt. Hij ziet er zowel langs buiten als binnenin goed uit zonder meer. Als bestuurder word je omringd door kwalitatieve materialen en elektronica die haar degelijkheid reeds bewezen heeft. Daarenboven is het zicht rondom uitstekend. De passagiers achterin beschikken over zeer veel ruimte en de koffer kan aardig wat bagage slikken. De Rapid gaat met de 1.2 TSI vlot vooruit waarbij de manuele zesbak zeer soepel schakelt. Dat alles samen resulteert in een goede wagen voor alledaags gebruik zonder het gevoel te hebben dat je ook maar iets ontbreekt.

Overzicht

+ Ruimte
+ Slimme gimmicks
+ Degelijke materialen
+ Motor en handbak

+/- Iets kleinere, maar handiger te laden koffer dan de Rapid Sedan

– Allesbehalve innovatief design
– Weinig communicatief stuur

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck