Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography
Een driedelig maatpak combineren met hippe sneakers is totally not done, toch slaagt de Range Rover Sport er met brio in!

De Range Rover is een van de grote iconen in het autolandschap, maar met zijn stevig prijskaartje en reusachtige afmetingen is hij ook niet voor iedereen weggelegd. De Range Rover Sport moet de stap wat verkleinen en wat dichter bij de gewone man/vrouw staan, al is dat nog steeds een relatief gegeven. Na de komst van de kleine – en bijzonder succesvolle – Evoque enkele jaren geleden kregen we vorig jaar een gloednieuwe Range Rover, een nieuwe Range Rover Sport kon dus niet lang meer uitblijven! De wereldpremière was weggelegd voor het Autosalon van New York, maar de populariteit van de Sport kent geen fysieke grenzen.

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Daar waar de vorige generatie nog gebaseerd was op de Land Rover Discovery krijgt de nieuweling een stevige band met de grote broer, terwijl de Evoque-styling ook hier en daar herkenbaar naar boven komt. De wagen oogt per direct een stuk sportiever, dynamischer en eleganter al is er nog bijzonder veel verschil tussen een basismodel en een exemplaar waarbij er royaal door de optielijst is gegaan. Op jouw wensen en budget kan je kiezen uit een eindeloze reeks mogelijkheden inzake velgen, koetswerkkleuren en uitvoeringsvormen zoals we ook zien bij die andere prestigemerken uit Engeland. De grootste verwezenlijking van deze generatie is misschien wel de gewichtsbesparing van maar liefst 420 kg, allemaal te danken aan het veelvoudig gebruik van aluminium waardoor de Range Rover Sport naast zuiniger ook wat meer aerodynamisch voor de dag komt. Maar vergis je niet, met zijn stevige afmetingen (4,9 m x 2,2 m x 1,8 m) heb je toch wel even wat gewaarwording nodig achter het stuurwiel van deze Range Rover alvorens je zonder angstaanvallen de ondergrondse parking induikt. Gelukkig staat er een breed arsenaal aan gadgets je nabij om te helpen waar nodig tijdens het leerproces. Met standaard 784 liter bagageruimte ben je normaliter ook wel in staat om jezelf te behelpen, met de achterbank neer verhoog je die capaciteit overigens tot 1.760 liter!

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Binnenin wisselen we de sportieve en dynamische looks in voor comfort en technologie, al krijgt die laatste wel een wrange nasmaak als je het multimedia- en navigatiesysteem opstart. Met de looks van Windows 95 kan je – met een engelengeduld – toch nog je smartphone koppelen, een routeplan instellen of bij stilstand naar een digitale tv zender kijken terwijl we de pixels kunnen tellen. Nu we dat gezegd hebben kunnen we focussen op de feilloze afwerking van het interieur. Prachtig leder dat perfect is gestikt, een digitaal instrumentenpaneel dat heerlijk flowt en alle rijdata mooi informatief weet mee te delen. De zetels zitten bovendien allemaal prinsheerlijk en indien je meer dan 4 personen zou willen meenemen kan je nog opteren voor 2 noodzitjes in de koffer. De versnellingspook herkennen we bovendien uit de Jaguar F-Type, wat de Sport-naamgeving direct alle eer aandoet. Mocht je toch twijfelen aan de capaciteiten van de achttraps ZF automaat dan kan je gebruik maken van de schakellepels achter het stuur dat goed in de hand ligt. Desondanks de Sport onder de reguliere Range Rover gepositioneerd staat hoeft hij toch niet onder te doen qua afwerking, al gaat hier terug dezelfde vlieger op als bij het exterieur: wil je een knap exemplaar zal je de geldbuidel (stevig) moeten opentrekken!

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 AutobiographyRijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Het beschikbare motorenaanbod situeert zich rond 2 instappers – 3.0-liter TDV6 en SDV6 – met beiden meer dan voldoende vermogen en vervolgens 2 heerlijke achtcilinders, namelijk een supercharged 5.0-liter benzinemotor met 510 pk en 625 Nm koppel terwijl de SDV8 dieselevenknie het doet met slechts 340 pk maar wel 700 Nm! Wij kregen de kans om met de Range Rover Sport SDV6 op stap te gaan en waren meer dan gelukkig met deze zescilinder, zowel qua vermogen als verbruik werden we op onze wenken bediend. Driehonderd paarden en dubbel zoveel Newtonmeters zaten er verscholen onder de grote motorkap en dronken slechts 9 liter diesel per 100 km, slechts een dikke liter meer dan het theoretisch opgegeven verbruik van 7,5 liter. Met een CO2 uitstoot van 199 g/km zit je wel in de minder fiscaal aantrekkelijke prijsklasse, al speelt dat in dit segment een mindere rol. Een ander merk zou de V8’s schrappen onder het mom van downsizing, al heeft Land Rover een heel trouw klantenbestand die de prestigieuze krachtbronnen niet zouden kunnen missen. Voor een viercilinder moet je sowieso richting de Range Rover Evoque, een Hybrid variant komt normaal gezien binnenkort wel de showroom binnengerold. In de brandstoftank is er plaats voor 77 liter bij de zescilinders terwijl de stevige dorst van de V8’s gecompenseerd wordt met een tank van 105 liter! De topsnelheid ligt ergens ten noorden van 200 km/u en bij ideale omstandigheden kan je in 7,3 seconden aan 100 km/u geraken!

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Van eerste generatie Range Rover Sport gingen er maar liefst 380.000 exemplaren over de toonbank en die worden allemaal gebruikt in diverse omstandigheden. Gaande van de kinderen naar school voeren en paraderen in Knokke tot een familiale portie wintersport en stevige offroadsessies in de Ardennen. Om te zorgen dat de luxueuze SUV nergens door de mand zou vallen werden er kosten noch moeite bespaard tijdens de ontwikkeling onder het toeziende oog van Tata, het Indische automerk is sinds enkele jaren de eigenaar van Jaguar Land Rover en laat de Britten gewoon doen waar ze goed in zijn. Met een draaiknop kan je zelf het type ondergrond selecteren waarmee de Range Rover Sport zich daartoe zal naar aanpassen. Beter vertrouw je gewoon op het Terrain Response 2 systeem die de afstelling voor jou zal bepalen. Met die fijne brok technologie is de Range Rover Sport misschien wel de perfecte allrounder, al staan er nog een resem andere systemen paraat om je zowel op gebied van rijdynamiek, comfort of veiligheid te ondersteunen. In het bos of op de Autobahn voelt de Range Rover Sport zich meer dan goed in zijn vel, voor je circuitavonturen wacht je misschien beter op een nakende Sport RS variant!

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 AutobiographyRijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Naast de keuze uit de eerdergenoemde vier motorisaties is het uitrustingsniveau de graadmeter in het bepalen van de uiteindelijke aankoopprijs. Zo start je met het S niveau (€61.200) en ga je verder met SE (€66.400), HSE (€73.200), HSE Dynamic (€75.300), Autobiography (€88.700) en Autobiography Dynamic (€90.800), allen uiteraard vanafprijzen. Vervolgens kan je nog kiezen uit Packs, upgrades, hightech gadgets en verregaande personalisatie zoals unieke dorpelverlichting, badges en materialen… Onze Range kreeg de Autobiography trim aangemeten en deed er nog eens een halve basisprijs aan begeerlijke opties bovenop, zo kom je zelfs met de drieliter diesel in de buurt van de basisprijs van een Range Rover. Aan de andere kant van het gamma kan je overigens hetzelfde bekomen als je een Evoque net iets te dik wilt aankleden in de configurator, maar dat toont dat ze het bij Land Rover marketingtechnisch volledig begrijpen!

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Naast de interne concurrentie bij de Britten moet je voornamelijk richting Duitsland kijken als je een evenwaardige terreinwagen met een stevige portie waftablity zoekt. Zo vinden we de Mercedes ML, BMW X5 en Audi Q7 terug, al proberen die eerder volume te draaien dan exclusiviteit aan te bieden, terwijl de Porsche Cayenne nog net dat kleine trapje hoger staat in het segment dankzij zijn sportieve genen en sterke badge voorop. Speelt de budgetfactor toch net een belangrijkere rol moet je misschien even gaan kijken bij de Jeep Grand Cherokee, Volkswagen Touareg, Lexus RX450h, Mitsubishi Outlander of Hyundai Sante Fe. Al spelen die hun troeven op een andere manier uit.

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Conclusie

Land Rover liet – dankzij de investeringen van Tata – de compacte Range Rover Sport uitgroeien tot een volwaardige familietelg met een stevige pak troeven aan boord. Met een iets frissere en meer dynamisch voorkomen dan die (te ?) imposante Range Rover scoort hij alvast heel wat goede punten, al is het toch vooral door zijn bruikbaarheid dat hij uitblinkt. Of je nu een rivier wil oversteken – tot 85 cm – of met het hele gezin naar de Alpen trekt, de Sport doet het allemaal stijlvol zonder enig gemor. Over het achterhaalde navigatiesysteem kan je terecht even zeuren, al is er genoeg straffe technologie aanwezig om het hem haar te vergeven. Dat het prijskaartje en de optielijst op hun beurt ook stevige proporties kan aannemen, weet je jammer genoeg op voorhand. En gelukkig krijg je waar voor je geld bij deze Range Rover Sport!

Overzicht:

+ (bijna) Perfecte allrounder
+ Dynamische prestaties + rijcomfort
+ Interieurafwerking
+ Looks

– Navigatie- en multimediasysteem blijft deze prijsklasse onwaardig
– Voor een knappe versie ben je aanwezen op een stevige investering
– Rijden met een tank vraagt wat gewenning

Rijtest: Range Rover Sport SVD6 Autobiography

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter Ameye