Opel - Autosalon Geneve 2014 - Live
Opel pakt groots uit in Genève met onder andere de Astra OPC EXTREME en de Adam Rocks.

Opel heeft ook dit jaar enkele nieuwigheden op de Zwitserse beursvloer: van de ecologische Adam met 1.0-liter driecilinder tot een hippe Adam Rocks cabrio, maar de Duitsers brachten ook een zuinige Astra met 1.6 CDTI mee. Niet spannend genoeg? De Opel Astra OPC EXTREME is de snelste gehomologeerde Astra ooit!

Maar laten we beginnen met het zuinige nieuws: de nieuwe driecilinder en de zuinige diesel. De Opel Adam is het eerste model uit het gamma dat de nieuwe 1.0-liter ECOTEC driecilinder meekrijgt met een vermogen van 90 of 115 pk. Pittige prestaties zijn gezien het lichtgewicht legio, maar bovenal is de kleine driepitter zuinig: een gemiddelde van 4,3 liter/100 kilometer komt overeen met een CO2-uitstoot van amper 99 g/km. Nog sterkere waarden vinden we bij de Astra 1.6 CDTI die geleverd wordt met 110 pk of 136 pk. De fiscaal vriendelijkste versie heeft genoeg aan amper 3,7 liter diesel per 100 kilometer! De CO2-uitstoot van slechts 97 g/km is een natte droom voor lease-rijders.

Met de lente in het vooruitzicht is het ook nuttig even stil te staan bij de Adam Rocks, een cabrio-versie van de Adam à la Fiat 500C. De dakstijlen blijven dus ten allen tijde op hun plaats, maar dankzij een canvas roldakje kan de zon lekker binnen. Na een druk op de knop zijn slechts vijf seconden nodig om dakloos te gaan. Verder maakt de Adam Rocks vooral een ruige indruk, in tegenstelling tot de enorme aaibaarheidsfactor van de reguliere Adam. En als dat nog niet genoeg is, dan is er ook de Adam S. Opel slaagde erin maar liefst 150 pk in de Adam te lepelen! Met zijn compacte afmetingen en licht gewicht kan dat alleen maar plezier opleveren!

Het spannendste nieuws staat echter in de andere hoek: de Opel Astra OPC EXTREME: Deze EXTREME is direct afgeleid van de Astra OPC Cup-racewagen uit het Nürburgring Endurance Championship (VLN), maar toch gehomologeerd voor straatgebruik. De 2.0-liter viercilinder levert een dikke 300 pk en zal dankzij een additionele gewichtsbesparing van ruim 100 kilogram nog een heel stuk sneller dan de basisversie (6s) richting 100 km/u gekatapulteerd worden. Schakelen gebeurt via een manuele zesbak, zelf een rondje Nürburgring rijden vergt dus de nodige reflexen en armspieren! Zo’n 200 stuks zouden van de gelimiteerde versie gebouwd worden, wees dus snel!