Autosalon Genève 2014 Live: Kia
Kia schenkt ons in Zwitserland een strakgetrokken Sportage, de nieuwe Soul EV én de GT4 Stinger Concept!

Die laatste zou de voorbode kunnen zijn op een sportieve en grote Koreaan met een Kia badge, de Cee’d GT familie gaf alvast aan dat ze goed weten waarmee ze bezig zijn. Voor het ontwerp was de Amerikaanse designafdeling verantwoordelijk, desondanks bleef de motor naar hun normen vrij beperkt. De 2.0-liter turbogeblazen viercilinder levert 315 pk en 390 Nm koppel aan de achterwielen terwijl er gekozen werd voor een manuele transmissie, er is dus nog hoop voor de puristen. Of Kia echt met een productiemodel van deze knappe 2+2 GT Sports Car zullen komen in de toekomst is een groot vraagteken, de eerste reacties waren alvast positief!

De Soul EV gaat uiteraard verder op de conventionele Soul maar rekent op een elektrische krachtcentrale om zichzelf te verplaatsen. Wanneer de batterijen volledig ready zijn heeft deze elektrische Kia een actieradius van 200 km terwijl hij niet inboet op praktische eigenschappen zoals de grote laadruimte, hoge zitpositie en dito rijhoogte. Of de Soul EV het elektrisch segment met onder meer de BMW i3 en Renault Zoé volwaardig op de kaart kan zetten is ook iets wat enkel de toekomst zal uitwijzen, de intenties zijn alvast positief!

De hippe crossover van Kia, de Sportage, kreeg na een succesvolle carrière – 90.000 exemplaren enkel en alleen al in 2013 – een beperkte update. Aan de buitenzijde herkennen we voornamelijk een strakgetrokken grille, LED verlichting voor zowel voor- als achteraan en nieuwe velgdesigns in de catalogus. Het stuurgevoel kan je met de nieuwe Sportage ook wat beter afstellen op jouw specifieke noden dankzij het FlexSteer systeem, terwijl je het optioneel ook kan laten verwarmen. Het multimedia- en navigatiesysteem kreeg op zijn beurt een groeischeut wat de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit enkel maar zal bevorderden, de audiofielen worden gelukkig met het nieuwe premium geluidssysteem. Om de Kia Sportage terug vooraan in het segment te brengen werd hij dus voornamelijk een stuk volwassener, zo getuige onder meer de motorisolatieverbetering en verminderde trillingen tijdens het rijden.