Autosalon Genève 2014 Live: Suzuki
Bij Suzuki krijgt de nieuwe Celerio uiteraard de meeste aandacht.

Suzuki had het de voorbije jaren wat moeilijk na de mislukte samenwerking met het Duitse VAG concern maar focust zich nu terug volledig op haar core business: compacte stadswagens met een bereikbaar prijskaartje. Na de succesvolle lancering van de SX4 S-Cross is de Celerio nu aan de beurt die de rol van de Splash na verloop van tijd voor zijn rekening zal nemen. Voor India voorziet Suzuki een soortgelijke wagen die ongeveer dezelfde afmetingen meet, al krijgt Europa een betere afwerkingsgraad en andere motoren die voldoen aan onze strikte regelgeving.

Veel cijfermateriaal werd er nog niet meegegeven, al wordt er gretig gezwaaid met een CO2 uitstoot van slechts 85 g/km, een geoptimaliseerde stroomlijn en een licht koetswerk terwijl het energierendement van de nieuwe automaat de waarden van een handbak zou benaderen. We zijn alvast benieuwd, al staat de Europese marktlancering van de Celerio maar gepland tegen het einde van 2014!

Net zoals de directe concurrenten – Hyundai i10 en Mitsubishi Space Star – uit het Oosten pocht Suzuki met de bouwkwaliteit, afwerkingsgraad en een stevige portie technologie aan boord, al zat de Europese concurrentie de laatste jaren ook niet stil. Zo zien we in Genève ondermeer de Peugeot 108, Citroën C1, Toyota Agyo en Renault Twingo die ook stevig zullen meedingen naar de gunst van de klant, tot groot voordeel van deze laatste..

Naast de nieuwe Celerio, Splash, Swift Sport en SX4 vinden we ook de Grand Vitara terug die we normaliter voor het laatst zullen zien in deze visuele vorm plus de Jimny, de nestor van de Suzuki familie kon uiteraard niet ontbreken!