Autosalon Genève 2014 Live: HyundaiHyundai doet het in Genève met de Intrado Concept en de Genesis Sedan.

De Koreanen van Hyundai doen het zeer goed met de grotere ix35/Santa Fe en de kleine i10, toch willen ze maar al te graag ook een succesvolle telg in het segment van de compacte crossovers. Hoofddesigner Peter Schreyer had vervolgens de Intrado hiervoor in zijn hoofd en mocht dit wat uitwerken, grote automerken komen naar goede gewoonte eerst met een concept én dan pas met the real deal. De grootste inspiratiebron werd overigens gevonden in de luchtvaart, waar je dit terugziet in de Intrado mag je laten weten via het reactieveld onderaan!

Qua motortechniek wordt voor een waterstof-brandstofcelaandrijving gekozen die we al zagen in een eerste productievorm bij de ix35 Fuel Cell. Hyundai zegt te streven naar een levendige rijdynamiek en focust daarom op een laag gewicht en een grote efficiëntie van het aandrijvingsgeheel, zo werd voor het frame gebruik gemaakt van exotische materialen met een grote stijfheidfactor. Klinkt allemaal bijzonder goed in de oren en gezien de laatste reeks spyshots van een compacte crossover zouden we misschien wel sneller dan voorzien kennis kunnen maken met een productiemodel van de Hyundai Intrado.

De Genesis Sedan staat op zijn beurt iets dichter bij de werkelijkheid en wil het maar al te graag gaan waarmaken in Europa. Met zijn knappe looks, intelligent vierwielaandrijving, prima afgewerkt interieur en elegant voorkomen kan het niet meer mislopen, al smeekt Europa toch nog om een (krachtige) dieselmotor naast de 3.6-liter V6 GDI benzinemotor. Tot wanneer deze zelfontbrander in de nieuwe Genesis Sedan ligt lijkt het ons ook onwaarschijnlijk dat je deze zult terugvinden bij de lokale dealer, voor de komende generatie Genesis Coupé is er gelukkig wel een groep benzineliefhebbers!