Volkslwagen T-Roc Concept - Geneva 2014 Live
Ook Volkswagen heeft naar goede gewoonte heel wat nieuwigheden mee naar Genève.

Op de Volkswagen-stand duurt het altijd net iets langer om volledig rond te komen. De Duitsers brachten niet enkel de nieuwe Scirocco mee, ook het volledige Polo-gamma kreeg een update en de Golf GTE Plug-In Hybrid koppelt er prestaties aan ecologie. Een concept is in Genève tot slot ook onmisbaar, daarom bracht Volkswagen de T-ROC mee.

De nieuwe Scirocco wordt ook niet zomaar net nu onthuld, het is precies 40 jaar geleden sinds de eerste generatie het levenslicht zag op exact dezelfde plaats. De kikker evolueerde licht vergeleken met zijn voorganger en werd nog iets scherper, naast het feit dat de nieuwe Golf-trekjes vanzelfsprekend ook aanwezig zijn. Zijn genen zijn sowieso al sportief, maar voor wie het echt hard moet gaan is er ook nog de Scirocco R. In tegenstelling tot de benzine-instapper met zijn 1.4 TSI en 125 pk krijg je dan een 2.0-liter met maar liefst 280 pk. Binnenin vinden we een zeer herkenbaar dashboard, stuurwiel en middenconsole. Wel nieuw is het centrale instrumentenpaneel met 3 meters voor respectievelijk de olietemperatuur, de turbodruk en de laptimer.

Daarnaast toont Volkswagen ook de nieuwe Polo die de term facelift alle eer aandoet. Uiterlijk zijn de wijzigingen enkel met een vergrootglas te vinden en ook binnenin is het even zoeken. Toch werd alles weer net dat haartje scherper, werden de infotainment systemen geüpdatet en is de nieuwe Polo vanaf heden beschikbaar met een adaptieve cruise control. De motoren werden vanzelfsprekend zuiniger en binnenkort komt er ook een 1.0-liter TSI met 90 pk. Die zou nood hebben aan gemiddeld slechts 4 liter per 100 kilometer. Al is die nog steeds geen match voor de 1.4 TDI BlueMotion, want die heeft voldoende aan 3,1 liter diesel per 100 km. De Polo Blue GT beschikt dan weer over 150 pk terwijl de nieuwe Polo GTI 192 pk meekrijgt (+12 pk).

Dat sportief rijden ook kan zonder de groenen te verontrusten bewijst Volkswagen met de Golf GTE Plug-In Hybrid. Een 1.4-liter TSI met 150 pk wordt gelinkt aan een elektromotor van 75 kW waardoor hij met zijn totaalvermogen van 204 pk akelig dicht in de buurt komt van de Golf GTI. Het koppel bedraagt met 349 Nm amper een eenheid minder. De prestaties liegen er dan ook niet om: de Golf GTE zoeft van 0-100 km/u in amper 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 217 km/u. Volledig elektrisch rijden lukt ook en dat tot 130 km/u, de autonomie bedraagt (aan lagere snelheden) 50 kilometer. Met wat hocus pocus tovert Volkswagen zo een gemiddelde van 1,8 liter benzine per 100 kilometer op het papier en met een CO2-uitstoot van amper 35 g/km is het enkel de prijs nog die je kan tegenhouden om ermee rond te crossen als bedrijfswagen.

Tot slot mag elk zichzelf respecterend merk de beursvloer in Genève niet op zonder concept, vandaar werd nog snel de T-ROC uit de hoed getoverd. Deze driedeurs crossover coupé heeft een verwijderbaar dak en een flashy Blue-Splash metaalkleurtje. Binnenin doet een draagbare tablet dienst als infotainment. Ooit moeten we deze strakke lijnen terugvinden in een toekomstige Volkswagen SUV.