Rijtest BMW X5 xDrive30d 2014 F15 - Header
Comfortabel maar ook dynamisch, een imposante kolos maar tegelijk efficiënt: de nieuwe BMW X5 is een manusje-van-alles.

Wat de Land Rover Defender is voor echte terreinwagens betekent de BMW X5 voor de zogenaamde Sports Activity Vehicles. De grondlegger van het segment rolde sinds de lancering van de eerste generatie al meer dan 1,3 miljoen keer de showroom buiten, waarmee de X5 voor BMW een waar succesverhaal is te noemen. Maar tijden veranderen en het gloriemoment van de grote SUV’s moest plaatsmaken voor het crossover-tijdperk, om te kunnen overtuigen moesten plots heel wat extra hokjes worden aangevinkt. De derde generatie X5 werd dan ook een stuk efficiënter, nog comfortabeler, intelligenter en luxueuzer, allemaal zonder zijn dynamische kantje te verloochenen. Wij trokken met de nieuwe BMW X5 xDrive30d naar Oostenrijk en beproefden deze SAV meer dan 2.000 km lang. Vanop de Autobahn tot in kleine Alpendorpjes, van zon tot sneeuw, deze X5 heeft alles gezien.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest3

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest8BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest2

Van zijn nieuwe lijnenspel konden we in de duisternis van het nachtelijke vertrekuur nog niet veel opsteken, al trokken de dubbele LED-stroken de aandacht meteen naar zich toe. Een knap designaccent, hoewel het net dat nieuwe derrière was waar we sinds de eerste persfoto’s serieus aan moesten wennen. De L-vormige lichtblokken vinden dan wel hun weg naar de meeste nieuwkomers van de BMW-catalogus, in onze ogen leek de nieuwe X5 bij de eerste ontmoeting langs achteren gezien vooral een grote X3. Tot je er oog in oog mee staat, want dan spreken de afmetingen boekdelen. De nieuwe X5 is precies 4.886 mm lang, met de spiegels bij maar liefst 2.184 mm breed en 1.762 mm hoog. Een echte kolos, al ging de aerodynamische efficiëntie er enorm op vooruit. De Air Breathers en Air Curtains kenden we al vanop andere modellen, maar de Aero Blades aan de achterspoiler zijn een nieuwkomertje. De luchtweerstandscoëfficiënt daalt ermee tot 0,31. Al zal dat getal minder lang blijven hangen dan de impressie van de nieuwe voorzijde, want die dwingt met de enorme grille en de erin doorlopende koplampen tonnen respect af. De combinatie van het Sparkling Brown exterieurkleur met de matzilveren accenten van het Pure Experience pakket brengen wat elegantie, maar het brede spoor en de imposante standvastigheid zetten de boventoon.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest6

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest12BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest1 

Binnenin slaat de balans door naar luxe en comfort, zeker wanneer het Design Pure Excellene pakket er vanaf kan. Hoogwaardig wit-beige Nappa-leder, American Oak houtinleg en een volledig met Atlas Gray leder omhuld dashboard vullen de ruimte. De F15-generatie brengt ook een rustgevende lichtstrook in het dashboard die naargelang de stemming blauw of oranje uitstraalt. De tweedelig openende kofferklep was er bij de vorige generatie ook al, maar daarvan opent het bovenste deel nu standaard elektrisch. Goed voor kleine voorwerpen, voor grotere boodschappen klap je snel het onderste stuk neer. Al wordt de afstand tot het verste punt van de ondertussen 650 liter bagage-slikkende koffer dan helaas iets minder ergonomisch. Praktisch is wel de 40:20:40-verhouding waarmee de achterbank in drie afzonderlijke delen kan wegklappen, ideaal voor het snowboard of de ski’s. Opbergvakken zijn ook Amerikaans royaal en de deuren slikken probleemloos een anderhalve liter fles, de X5 wordt niet voor niets in Spartanburg geassembleerd. Met alle zetels plat is er 1.870 liter aan cargo-ruimte, terwijl er optioneel ook gekozen kan worden voor een derde zetelrij. De X5 wordt zo een zevenzitter, al zijn de twee achterste inklapbare zeteltjes uitsluitend voor kinderen bedoeld. Op de eerste en tweede zetelrij is lichaamslengte niet van tel en de karakteristieke hogere zitpositie is bovendien standaard. Verder zijn er elektrisch verstelbare en verwarmde zetels, voor- én ook achteraan, een entertainment pakket voor de achterbank en nog veel meer. In ruil voor voldoende flappen legt BMW je in de watten.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest14BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest16

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest17

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest15BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest18

En met 26.813 euro aan opties (exclusief BTW!) voelden wij ons serieus in de watten gelegd. Sommige opties zouden we dan wel achterwege laten, andere kwamen de rijervaring en het comfort enorm ten goede. Het head-up display zouden we bijvoorbeeld nooit meer kunnen missen, zeker bij lange reizen als deze. Maar ook de essentiële dodehoekwaarschuwing, een trillend stuurwiel bij het verlaten van de rijstrook, een automatisch grootlicht, de uitstekend zittende zetels, een schitterende navigatie met Real Time Traffic Information die zelfs op gewestwegen waarschuwt voor file en een adaptieve cruise control met Stop&Go maakten van onze lange roadtrip een ritje om de kerktoren. In ECO PRO modus vraagt de wagen zelfs het gaspedaal te lossen wanneer de wagen weet dat de maximumsnelheid op de weg binnenkort bijvoorbeeld van 80 naar 60 km/u verlaagt. Informatie van de navigatie wordt dus gebruikt om nog zuiniger en meer anticiperend te rijden. Simply Clever, zouden we bij dat merk van het concurrerend autoconcern zeggen.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest10

De BMW X5 positioneert zich niet als een werkpaard voor de akkers en de bossen, maar zegt eerlijk een luxueuze softroader te zijn. Niets voor niets is de nieuwe X5 sDrive25d instapper zelfs beschikbaar met louter achterwielaandrijving, op de xDrive30d is vierwielaandrijving dan weer vanzelfsprekend. Niet onhandig wanneer je op wintersport vertrekt, maar ook in andere omstandigheden een gemak en leidend tot een groter veiligheidsgevoel. Een beetje sneeuw doorploeterde de X5 bij ons alvast met twee vingers in de neus. En toch onderscheidt de X5 zich voornamelijk met nog iets anders: zijn dynamische weggedrag. Driving Experience Control in Sport-modus en de X5 transformeert zich naar een capabele bochtenverslinder. Het blijft een kolos, maar dankzij de opgestijfde veren van de optionele adaptieve ophanging en het zwaardere stuurgevoel beland je meteen in een andere wereld. Slechts twee bemerkingen kunnen we aanhalen: één, door zijn riante afmetingen heb je op de autosnelweg al eens opvallend last van zijwind en twee, bij het remmen voel je overduidelijk dat je ruim 2 ton tot stilstand moet brengen. Met 2.145 kilogram weegt hij zo’n 90 kilogram minder dan zijn voorganger, maar voorzichtigheid blijft geboden.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest20

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest4BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest5

En de instapper mag met zijn 218 pk en 450 Nm dan wel zeer respectabele cijfers neerzetten, in een wagen van dit gewicht, deze omvang en deze status is een zescilinder meer op zijn plaats. De 30d-motorisatie leek ons zelfs de ideale partner voor de nieuwe X5: altijd overschot, zonder te overdrijven. Alle motoren worden standaard gelinkt aan de uitstekende achttraps automaat die geen uitleg meer behoeft. Het zes-in-lijn turboblok zelf levert een vermogen van 258 pk en een royaal koppel van 560 Nm, voldoende om de X5 van 0-100 km/u te lanceren in amper 6,9 seconden. En dat doet hij met een potente roffel! Bovendien meer dan een knap cijfer gezien de omkadering! Tot de topsnelheid van 230 km/u hebben we het op de Autobahn net niet gedreven, maar de 200-grens was toch zeer snel bereikt. Je kan het natuurlijk nog verder zoeken en gaan voor een xDrive40d of zelfs X5 M50d, maar dan blijft status ons inziens de enige resterende drijfveer. Aan benzinezijde zijn er slechts twee opties: een xDrive35i zes-in-lijn met 306 pk of een xDrive50i V8 met 450 pk. Enkel voor mensen met een pijpleiding in de tuin, want die zal makkelijk 15 tot zelfs meer liter benzine per 100 kilometer verorberen. De xDrive30d hield het beschaafd en ondanks we met een gemiddelde van 8,7 liter/100 kilometer het theoretische cijfer van 6,2 ruimschoots overtroffen, mag BMW gerust trots zijn op die prestatie. Zo hard liegen was dan ook niet nodig. We deden af en toe eens goed door, maar eerlijk gezegd reden we overigens vrij ecologisch. Die 6,2 lijkt ons dan ook écht onbereikbaar, voor minder oplettenden en met wat stadsverkeer zal je zelfs makkelijk aan een gemiddelde van 10 liter geraken. Maar maakt dat veel uit voor iemand die zich deze X5 kan veroorloven?

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest19

De prijzen zijn dan ook niet zo mals en starten pas vanaf 53.850 euro, waarvoor je de eerder aangehaalde X5 sDrive25d langs de stoep parkeert. De goedkoopste zescilinder diesel is de bewuste xDrive30d van deze rijtest die met een beginprijs van 59.900 euro wordt gecatalogeerd. Maar goed, de concurrentie zoals de Mercedes ML 350 BlueTEC diesel ligt met 60.500 euro in dezelfde lijn. En de instapper is bij BMW zelfs 3.625 euro goedkoper. De Audi Q7 is er vanaf 54.870 euro, maar dat is ons inziens ondertussen een stuk antiek geworden waar wij ons geld al lang niet meer zouden aan uitgeven. En we hebben het hier natuurlijk nog steeds over de basisprijzen, want elk van het Duitse triumviraat is kampioen in de optielijsten. De trip door deze lijkt zelfs langer dan onze tocht naar Oostenrijk, waarbij je uiteindelijk uitkomt op een totaalprijs van 92.344 euro. Je kan de tocht gerust een stukje vroeger beëindigen, maar voor een toch ietwat uitgeruste X5 xDrive30d reken je best al snel 75.000 euro.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest11

Conclusie

Al ontketent de derde generatie BMW X5 geen revolutie, de evolutie is meer dan geslaagd. Deze schoenmaker blijft bij zijn leest en zet nog steeds in op luxe, veelzijdigheid, doorgedreven efficiëntie maar vooral ook op rijplezier. Het chassis werd stijver, het lijnenspel werd aangescherpt en een scherp dieet resulteerde in een gewichtsverlies van bijna 100 kilogram. Er is een potente viercilinder instapper die we zeker eens aan de tand willen voelen, maar tot dan blijven we bij onze mening dat de xDrive30d de ideale motorisatie is. Niet alleen vanwege zijn potente karakter, maar ook vanwege het binnen de perken blijvend verbruik. BMW beweert geen off-road werkpaard te zijn en is dat ook niet, maar met wat Oostenrijkse sneeuwval waren we wel blij met de xDrive vierwielaandrijving. De nieuwe X5 biedt verder een royale binnenruimte en werd nog praktischer, het weggedrag differentieert zich nog steeds als sportief ten opzichte van zijn voornaamste concurrenten. Tot slot is hij natuurlijk niet goedkoop, maar dat zijn die concurrenten evenmin. Bovendien kies je zelf hoeveel van de (overvloedig) beschikbare technologische innovaties je in je X5 parkeert.

BMW X5 xDrive30d F15 2014 - Rijtest13

Overzicht

+ Krachtig lijnenspel
+ Prestaties & efficiëntie zes-in-lijn
+ Comfort
– Beperkte bestaansreden in België

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets