Kort getest: Opel Meriva 1.6 CDTI & 1.4 Turbo

Opel Meriva 2014
Opel heeft de Meriva na drie jaar niet enkel aan de buitenzijde strakgetrokken, ook onderin vinden we heel wat nieuws terug.

In 2010 kwam Opel voor het eerst naar buiten met de nieuwe Meriva. De guitige MPV met FlexDoors verkocht goed, vooraleer hij bij de dealers stond ging hij zelfs al 30.000 keer figuurlijk over de toonbank. Of hij het zo goed zal doen als zijn voorganger die tussen 2003 en 2010 niet minder dan 1.060.000 keer werd verkocht, valt nog af te wachten. Het lijkt alleszins de goede richting uit te gaan met een tussentijdse tellerstand van 330.000 verkopen op 3 jaar tijd. Wel hoor je hierbij de bemerking te maken dat de Meriva vanaf vorig jaar interne concurrentie heeft van de SUV B-segmenter, de Opel Mokka. Vorig jaar vertegenwoordigde deze laatste maar liefst 60% van de verkopen binnen Opel’s B-segment.

Opel Meriva 2014

Wij werden in onze hoofdstad uitgenodigd om de vernieuwde Meriva aan de tand te voelen. Sommigen onder jullie hebben de wagen misschien zelf al van dichtbij bekeken op het Autosalon van Brussel, voor de anderen sommen we kort op waar de nieuwe Meriva anders oogt dan z’n voorganger. Vooraan gaat de chromen grille met de meeste aandacht lopen, geflankeerd door hertekende koplampen welke gebaseerd zijn op arendsogen. Dat lijkt ons een marketing-brug te ver voor de vriendelijk ogende wagen, maar we begrijpen de link. Daaronder krijgen ook de mistlampcontouren meer bling-bling dankzij opnieuw een laagje chroom. Zijdelings gaat Opel op hetzelfde elan verder met een verchroomde golvende taillelijn maar ook nieuwe wielen van 17 en 18 inch. Achteraan daarentegen geen chroom, wel hertekende achterlichten. Qua kleurstelling hoef je niet te kiezen voor een grijstint, er werden twee nieuwe kleuren toegevoegd aan het palet: smaragdgroen (Emerald Green) en limoengeel (Brimstone Solid).

Opel Meriva 2014

Opel Meriva 2014Opel Meriva 2014

De troeven van de Meriva zijn nog steeds zijn ergonomie en flexibiliteit. De FlexDoors die 84° opengaan zijn uitermate praktisch in gebruik. Niet alleen om vlot in te stappen, maar ook voor (groot)ouders die de (klein)kinderen moeten vastklikken achterin. De FlexRail-middenconsole bestaat uit 3 verschuifbare lagen met verschillende doosjes en opbergvakjes die tussen twee rails schuiven. Deze hebben ze gelukkig ingekort naar achteren toe. Bij de vorige versie die wij eerder testten (zie foto) liep de rail door tot aan de achterbank, wat de beenruimte voor de middelste persoon inperkte. Verder zijn de voorste zetels talrijk verstelbaar zodat o.a. ook de kleinere medemens van de hoge zitpositie kan genieten. Achterin vinden we een FlexSpace terug, de drie zetels laten zich zeer vlot individueel neerleggen met een vlakke laadvloer als gevolg. Als laatste kan je de Meriva krijgen met een ingebouwde FlexFix-fietsendrager. De drager blijft altijd in de auto en schuift als een lade in en uit de wagen.

Opel Meriva 2014Opel Meriva 2014

In 2010 testten we de Meriva 1.4 Turbo benzinemotor die een vermogen levert van 120 pk en 175 Nm, dit gecombineerd met een handbak met vijf versnellingen. Nu testten we diezelfde (in tussentijd opgefriste) motor maar met een automatische zesversnellingsbak en 140 pk. In België komt de motor in combinatie met automaat wel enkel met 120 pk. De automaat doet z’n werk naar behoren, maar in deze klasse verwachten we natuurlijk geen wonderen. Een automaat in combinatie met een benzinemotor geen feest. Een automaat schakelt snel op zodra het kan. Wil je vervolgens een licht versnellen, dan dient het pedaal diep te worden ingedrukt om de bak aan te sporen enkele keren terug te schakelen alvorens de gevraagde versnelling komt. De turbo vangt gelukkig een deel van dat vermogensloze gat op. Daarenboven is er een ActiveSelect-functie waarmee je zelf sequentieel kan schakelen en bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre kan voorbereiden.

Opel Meriva 2014

Verder reden we ook de gloednieuwe 1.6 CDTI dieselmotor met 136 pk en 320 Nm koppel gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor zal op termijn zowel de 1.3 CDTI als de 1.7 CDTI-motoren vervangen. Interessant om weten is dat het de stilste diesel in z’n klasse is, wel denken we dat andere merken/dieselwagens nog iets beter geïsoleerd zijn. Maar het motorgeluid was zeker niet storend. De motor verbruikt op papier 4,4 liter per 100 km en stoot 116 g CO2 per km uit. Op termijn komt de motor ook met 110 pk, waarvan één versie slechts 99g CO2 zou uitstoten en amper 3,8 l diesel zou verbruiken.

Opel Meriva 2014Opel Meriva 2014

Om verder de klachten over een stroef schakelende transmissie de grond in te boeren investeerde Opel 50 miljoen euro in het optimaliseren van de handgeschakelde versnellingsbakken. We zullen wel een iets langere test nodig hebben om dat te valideren, maar op het eerste zicht zat het wel snor. Verder was er eigenlijk niks op de nieuwe Meriva aan te merken, in tegendeel. De 1.6-liter dieselmotor heeft meer dan voldoende vermogen en stuwt de wagen zeer vlot voort, zo vlot dat het zelfs leuk werd om ermee te rijden. Zowel de autostrade als kleine baantjes in een heuvelachtig landschap waren aangenaam in de Meriva. En niet enkel de motor, maar ook het onderstel draagt bij aan die achtergebleven -positieve- indruk. Met het hoge comfort in de wagen en de hoge opstelling verwachtten we dat de wagen redelijk wat zou overhellen in de bochten, maar dat deed hij betrekkelijk minder dan zijn voorganger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGroenlicht Opel Meriva 2014 (6)

Technisch zit de Meriva binnenin zoals Opel zelf claimt vrij goed in elkaar. De voorste zetels zijn naar believen in te stellen, de zetels achterin laten zich zeer vlot neerleggen, de FlexRail-middenconsole is praktisch net zoals de FlexDoors en het zicht rondom is goed. De koffer heeft een verstelbare vloer waarbij je kan kiezen voor een vlakke laadvloer of een groter laadvolume. Verder doen de luxueuze opties zoals de licht- en regensensor en de achteruitrijcamera goed wat van ze verwacht wordt. Echter blijft het center van het dashboard vrij onoverzichtelijk. Er staan zeer veel knoppen waarbij het soms lang zoeken is naar een bepaalde toets. Maar goed, als eigenaar gaat dat met de tijd wel wennen!

Conclusie

De Meriva laat een globaal gezien positieve indruk achter. De B-segmenter is een frisse verschijning die niet alleen mooi oogt, maar ook praktisch is. Zowat alle elementen aan de wagen gaande van de vlot verstelbare zetels, de desgewenst vlakke laadvloer, de FlexRail-middenconsole tot de FlexDoors maken van de Meriva een eenvoudig te personaliseren wagen. Hierbij mag vermeld worden dat de meeste gebruikte materialen van goede kwaliteit zijn en solide aanvoelen. Daarenboven gebeurt rijden met de Meriva in alle comfort zonder dat daarbij moet worden ingeboet aan rijkwaliteiten in de bochten. Wanneer de nieuwe 1.6 CDTI in het vooronder ligt is het plaatje compleet. Deze motor laat toe zich vlot in het verkeer te mengen, de combinatie 1.4 T benzinemotor met automaat zouden we persoonlijk links laten liggen.

Overzicht 

+ Looks
+ Flex…
+ 1.6 CDTI

– Knoppenzee

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...