Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI ecoFLEX - Rijtest
De Opel Zafira Tourer mikt niet langer uitsluitend op gezinnen, maar ook op mensen die bezig zijn met stijl en imago.

De Zafira is al aan de derde generatie toe en heet nu al eventjes ‘Zafira Tourer’. Naast het comfort en de ruimte die hij ook vroeger al te bieden had, richt de Zafira Tourer zijn pijlen steeds meer op mensen die stijl en imago hoog in het vaandel dragen. Standaard is de Zafira Tourer een vijfzitter, maar maar dankzij het Flex7-zitsysteem is het ook mogelijk om 7 zitplaatsen te vormen. Een andere belangrijke verandering is uiteraard de nieuwe 1.6 CDTI ecoFLEX, want die zorgt voor 136 pk bij een lager verbruik en dus ook met een lagere CO2-uitstoot.

opel zafira tourer 1

De motoren waren bij Opel jarenlang een doorn in het oog. Hun modellen zagen er goed uit, het onderstel was van goede kwaliteit, maar de motoren zorgden af en toe wel eens voor kritiek. Ze waren helemaal niet zo zuinig en maakten veel te veel lawaai. Hoog tijd om het motorengamma dus eens aan te pakken. Wilde je vroeger een diesel in de Opel Astra of Zafira dan had je genoegen moeten nemen met de 2.0-liter CDTI die een vermogen had van 160 pk. Er waren ook minder krachtigere varianten beschikbaar, maar die tellen we niet mee aangezien die niet echt in staat waren om de Zafira Tourer op een deftige manier vooruit te krijgen. Opel bleef een beetje achter op de concurrentie en verloor zo ook een deel van zijn aantrekkingskracht. Maar Opel heeft nu begrepen wat het te doen staat en heeft de koe bij de horens gevat.

opel zafira tourer 2

opel zafira tourer 3opel zafira tourer 4

Opel beweert dat ze met hun nieuwe generatie van motoren alle vorige problemen van de baan hebben geschoven. Er is namelijk een nieuwe dieselmotor beschikbaar: de 1.6-liter CDTI met 136 pk, en die hebben wij gereden. Voor de benzinerijders zijn er eveneens twee nieuwe motoren beschikbaar: een 1.6 -en 1.8-liter die beiden extra leven worden ingeblazen door een turbo. Zo worden in één klap alle vorige motoren vervangen, maar de verwachtingen van die nieuwe motoren blijven hoog.

opel zafira tourer 5

opel zafira tourer 6opel zafira tourer 7

Wij namen alvast de proef op de som en reden met de gloednieuwe 1.6-liter CDTI ecoFLEX motor. Van zodra we de eerste kilometers achter de rug hadden, konden we opmerken dat er wel degelijk heel wat wijzigingen ondergaan zijn in het nieuwe blok. Hij is opvallend rustig, maakt geen onnodig hoge toeren en rijdt/schakelt ook veel soepeler dan zijn voorganger. Het koppel is ook verrassend te noemen want in elk toerental heb je genoeg kracht om de wagen te doen accelereren. Wel enkel als de SPORT knop is ingeschakeld, bij de ECO knop is hij veel minder ‘agressief’ in zijn hernemingen en moet je echt op de wagen wachten, wat het niet echt aangenaam maakt om te rijden. De Zafira Tourer weegt ruim 1.600 kg en is dus zeker geen lichtgewicht te noemen, het koppel is dan ook meer dan welkom als je wat sportiever wil rijden. De versnellingsbak is dan weer iets minder in vergelijking met de motor, er zijn daarvoor iets teveel haperingen bij druk schakelverkeer. Vlot rijden op de autosnelweg is echter geen enkel probleem.

opel zafira tourer 8

opel zafira tourer 9opel zafira tourer 10

Over het onderstel hebben we ook weinig negatiefs te melden. Bij de vorige Zafira was dit al dik in orde en ook nu doet het onderstel zijn dienst. Ondanks de grote afmetingen stuurt hij vrij direct en reageert het onderstel niet al te verkeerd op lastwissels van links naar rechts. Het Flexride systeem is ook beschikbaar, waarmee je het onderstel van de wagen naar believen kan aanpassen. Een aanrader volgens ons, en meteen ook zorgend voor een hele andere belevenis. Ons gevoel op het einde van de testweek is dat Opel op vlak van het motorengamma toch wel een flinke stap vooruit heeft gezet. En dat is best prettig. Vroeger waren de diesels de zwakke schakel van Opel, maar met de nieuwe 1.6 CDTI ecoFLEX motor denken we dat dat probleem voorgoed van de baan is.

opel zafira tourer 12

opel zafira tourer 11opel zafira tourer 13

De Zafira Tourer is in verschillende uitrustingsniveaus verkrijgbaar. De Essentia (€20.700), Enjoy (€22.400) en Cosmo (€24.250). Het basispakket Essentia is al mooi uitgerust met heel wat mooi opties zoals een verschuifbare achterbank heel wat airbags, halogeen koplampen, elektrisch bedienbare ruiten voor -en achteraan, enz. Het Enjoy pakket voegt daar voor een kleine €2000 radio CD600 IntelliLink met stuurwielbediening, 7-inch kleurenscherm, 7 luidsprekers en iPod/MP3-aansluiting (aux-in) IntelliLink-module met USB-aansluiting, Bluetooth (GSM en audiostreaming), voice recognition en stuurwielbediening, Manuele airconditioning, Middenarmsteun vooraan met opbergvak, Cruise Control met snelheidsbeperker, Dakrails Stalen velgen 16/17-duims met wieldeksel en specifieke Enjoy design elementen aan toe. Voor €2000 (Cosmo) meer als het Enjoy pakket krijg je elektrisch bedienbare ruiten achteraan, Mistlampen vooraan, Boordcomputer, Hill Start Assist,
Regensensor, Zelfdimmende achteruitkijkspiegel, Automatische koplampen, (ALC)Grootlichtassistent, FlexConsole incl middenarmsteun (vervalt i.c.m. 1.6 Turbo CNG 150pk), 3-spaaks lederen stuurwiel, Elektrische handrem, Donker getinte ruiten achteraan, Elektronische klimaatregeling Lichtmetalen velgen, 16/17-duims, Sfeerverlichting in portieren Zilverkleurige dakrails, Chromen omlijsting rondom de zijruiten en specifieke Cosmo design elementen.

opel zafira tourer 14

Conclusie

De vernieuwde dieselmotor van Opel heeft significante veranderingen ondergaan en is stiller, zuiniger en beter afgewerkt. De Zafira mikt met zijn vernieuwd design nu ook op mensen die hun voorkomen belangrijk vinden en niet enkel en alleen meer op gezinnen, al blijft zijn veelzijdige interieur natuurlijk een van de kernredenen waarvoor je bij de Opel-dealer om een Zafira Tourer vraagt. Met zijn standaardprijs van €20.700 positioneert hij zich tot slot mooi tussen de Citroën C4 Grand Picasso (€19.950) en de Renault Grand Scenic (€20.900).

opel zafira tourer 15

Overzicht

+ 1.6 CDTI ecoFLEX:
+ stiller
+ zuiniger

– manuele transmissie
– ECO-mode

Tekst & Foto’s: Cédric van Mierlo