Rijtest: Maserati Quattroporte GTS

Maserati Quattroporte GTS 2014 test
De vernieuwde Maserati Quattroporte moet er samen met de compactere Ghibli voor gaan zorgen dat het Italiaanse luxemerk haar verkopen een serieuze boost kan geven.

Dit jaar vieren we met z’n allen 100 jaar Maserati. 100 jaar exclusieve sportwagens, en sinds 1963 zelfs wagens waar er meer dan 2 mensen in passen. Aan de buitenkant krijgt de nieuwe Quattroporte behoorlijk charmante looks, die nog steeds ietwat traditioneel blijven. Aan de voor- en achterkant herkennen we duidelijk de nieuwe huisstijl van Maserati, maar dankzij leuke details als de drie ventilatiemonden boven die voorste wielbogen en de drietand op de flank, verwijst ook deze Quattroporte naar zijn roemrijke voorgangers. Zoals het een Maserati betaamt, is de grille van de Quattroporte typerend. De GTS-versie waar we mee op pad gingen krijgt achteraan vier uitlaten die mooi geïntegreerd werden in de achterbumper. Ze zijn – zolang de motor niet ronkt – relatief subtiel, waardoor de Quattroporte GTS elegant voor de dag komt. En dat ondanks het feit dat deze Italiaanse schone meer dan 5,25 meter lang is. Hoe mooi deze vernieuwde Quattroporte ook mag zijn – en als we voorbijgangers en ons eigen ogen mogen geloven is hij dat wel degelijk – lijkt hij toch een beetje in de schaduw van zijn voorganger te staan, die qua styling iets gedurfder voor de dag kwam.

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

Wie de ongeveer €150.000 kostende Quattroporte GTS aanschaft, kan zich voor die aardige som in een piekfijn interieur nestelen. Voor de afwerking van de zetels kozen de Italianen in het geval van ons testmodel voor prachtig leder in cognac, terwijl het dak afgewerkt werd met Alcantara leder. Centraal op het dashboard prijkt een klok met drietand, terwijl het dashboard aan passagierszijde het embleem “Quattroporte” draagt. De hoofdsteunen kregen een drietand geborduurd en in de wijzerplaten maken kleine drietandjes het mooi weer. U leest het, ongeveer overal waar je kijkt is een drietand te zien. En da’s maar goed ook, want Italiaanse flair hoort alles behalve subtiel te zijn. Jammer genoeg baadt het interieur niet volledig in Italiaanse flair. De startknop van de Quattroporte zit bijvoorbeeld goed weggemoffeld, maar lijkt wel van Amerikaanse bodem afkomstig. Net zoals het 8,4″ grote scherm voor het infotainmentsysteem, dat relatief gedateerd aandoet. Gelukkig zijn de meest belangrijke rij-instrumenten van de QP wel stukken charmanter. Het stuur dat met leder bekleed werd, ligt namelijk zeer goed in de hand en ook de 2 gigantische schakelflippers achter het stuur mogen er wezen. We onthouden dat het aangenaam vertoeven is in de Quattroporte, maar dat echte passie ontbreekt.

Maserati Quattroporte test 2014 V8 GTS (3)Maserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

De enorme schakelflippers achter het stuur dirigeren een achttraps automaat. In de normale rijstand voelt de versnellingsbak beschaafd en comfortabel aan, maar éénmaal je de sportstand inschakelt verandert hij iets brutaler van verzet. Tegelijkertijd openen enkele kleppen in het uitlaatsysteem zich, waardoor er een symfonie weergalmt in het interieur. En dat allemaal terwijl de 3.8 liter grote V8 met twee turbo’s al zijn paarden – en dat zijn er maar liefst 530 – richting de achterwielen stuurt. U leest het, accelereren met de Maserati Quattroporte is een waar genoegen. Maar mooie liedjes duren niet lang. En dat geldt zeker ook voor de sprint van nul naar honderd, die de QP GTS in 4,7 seconden klaart. Net zoals dat een rasechte Italiaan betaamt, is ook deze Quattroporte soms moeilijk onder controle te houden. De tractiecontrole grijpt tijdens regenweer vaak als een dictator te hard in door niet langer kracht richting de achterwielen te sturen. En da’s ook noodzakelijk, want de kont van de Quattroporte glijdt al eens graag naar buiten. Wie rustig rijdt, zal daar niet veel van merken, maar het rechterpedaal niet volledig vloeren bij een wagen als deze ligt moeilijk.

Maserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

Deze 5,25 meter lang slee heeft dus een redelijk tricky weggedrag, maar slaagt er zeker en vast in om een glimlach op je gezicht te toveren. Het stuurgevoel is bij lage snelheden voldoende bekrachtigd om manoeuvres uit te voeren, terwijl het bij hoge snelheden vooral sportief aanvoelt, voldoende weerstand geeft en je toelaat van redelijk scherp in te sturen. Ook de gewichtsverdeling die evenveel gewicht op de vooras legt als op de achteras maakt van de Quattroporte een aangename machine om mee te rijden.

Maserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

De nieuwste generatie Quattroporte is er niet alleen met benzinemotor, voor het eerst biedt het merk ook een V6 diesel aan die over 275 pk beschikt. De Italianen willen nu éénmaal volume beginnen draaien op Maserati en bovendien is een diesel ideaal voor wie de Quattroporte zakelijk wil rijden, maar echte puristen kiezen ongetwijfeld liever voor een benzinemotor. En dan is er keuze tussen een V6-motor en een V8-motor. Met die laatste gingen wij op pad, maar de V6 moet op papier alleszins niet onderdoen. Het 3.0 liter grote benzineblok levert 409 pk en sprint van nul naar honderd in 5,1 seconden. Amper vier tienden trager dan zijn grote broertje. Met vierwielaandrijving klaart deze Italiaanse schone hetzelfde klusje in 4,9 tellen. Daar waar de V6 voor ongeveer €110.000 over de toonbank gaat, moeten 2 cilinders extra een kleine €150.000 kosten. Echt veel opties kan je voor die prijs niet meer aanvinken, maar het multimediasysteem dat je €5.000 extra kost, lijkt ons een logische keuze.

Maserati Quattroporte GTS 2014 test

Maserati Quattroporte GTS 2014 testMaserati Quattroporte GTS 2014 test

Conclusie

De Maserati Quattroporte is een dijk van een wagen. Hij is lang, slank en beschikt in de GTS-versie over een uiterst aangename krachtbron. Niet alleen 530 paarden zorgen voor een spektakel van jewelste tijdens het rijden, ook de uitlaten zorgen voor een waar eargasm. Het rijgedrag van deze drietand is soms wat onvoorspelbaar, maar dat maakt de Quattroporte GTS er alleen maar charmanter op. Het interieur ziet er op zich best aardig uit en heeft hier en daar wat leuke details, maar doet soms net iets te Amerikaans aan. Net zoals een risotto met een cheeseburger zou aanvoelen: apart smaken ze allebei, maar samen is er iets mis mee…

Maserati Quattroporte GTS 2014 test

+ Motor + Sound
+ Majestueuze looks
+ Stuurgevoel

– Amerikaans gevoel
– Voelt altijd opgefokt

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...