Mazda3 Hatch SKYACTIV-D Rijtest
De nieuwe Mazda3 knipoogt verleidelijker dan ooit naar alle klanten in het C-segment.

De Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Mégane, Opel Astra, Peugeot 308 en de laatste jaren ook steeds meer de Hyundai i30 en Kia Cee’d. We zijn beslist nog enkele Duitsers, Fransozen en Aziaten vergeten, maar ons punt is duidelijk: de Mazda3 moet het maken in het meest bevochten segment van de automobielwereld. Als underdog, want terwijl Golfjes en Fordjes zichzelf verkopen vanwege hun naam, moet de Mazda3 zijn strepen zelf verdienen. De populariteit van Mazda in Europa gaat in stijgende lijn en in december was het in België zelfs het sterkst groeiende automerk, maar het marktaandeel van Mazda blijft vooralsnog bescheiden. De Mazda CX-5 en Mazda6 waren een schot in de roos, nu is het aan de Mazda3 om die groeitrend al dan niet te bevestigen. De Japanners lieten alvast niets aan het toeval over, de Mazda3 werd volledig heruitgevonden.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D22

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D1Mazda3 Hatch SKYACTIV-D2

Designmatig werd beroep gedaan op het KODO wapenarsenaal, gekenmerkt door de onderscheidende chroomvleugels van de vijfpunts grille, de slanke koplampen en de vloeiende lijnen langszij. Vlaams of Frans kunnen ze zelden, maar de Japanners weten duidelijk maar al te goed dat de Belgische consument een niet te onderschatten belang hecht aan vormgeving. De Mazda3 oogt verfijnder, dynamischer en eleganter dan ooit. Een lange motorkap, zorgvuldig uitgekozen verhoudingen en een verleidelijk derrière met aan elke kant een verchroomde uitlaatpijp zetten verder de puntjes op de i. Met een 1.560 mm breed spoor oogt de Mazda3 sportief en zelfverzekerd, de LED-ringen zijn volgens de marketeers als ogen van een roofdier. Ze azen op de Volkswagen Golf, een prooi die nog nooit zo dichtbij was.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D6

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D7Mazda3 Hatch SKYACTIV-D17

Ook binnenin maakt de Mazda3 een reuzensprong in de goede richting. De afwerking van het dashboard oogt Europeser, goedkope plastics werden vervangen door pianolak, chroomaccenten zorgen voor een modern contrast en de overdaad aan knopjes werden vervangen door een handige draaiknop. Met deze Rotary Commander scroll je door de menu’s die op een knap 7-inch touchscreen worden afgebeeld. En anno 2014 is connectiviteit ook van primordiaal belang, dus integreerde Mazda het Aha-cloudplatform waarmee heel wat radiostations, podcasts en lokatie-gebaseerde services, maar ook Facebook en Twitter al rijdend binnen handbereik komen. Het enige wat je nodig hebt is een smartphone met data-abonnement. Een andere technologische innovatie voor de Mazda3 is het Active Driving Display, een head-up display waarop snelheid, navigatie-aanwijzingen en diverse alarmsymbolen worden weergegeven. Alleen het klassieke instrumentepaneel werd met de focus op al deze verbeteringen klaarblijkelijk wat vergeten, want de visualisatie van de boordcomputer oogt nog volledig oldschool. In termen van ruimte is er dan weer voorin niet te klagen, maar achterin zouden pubers in volle groeispurt al eens iets meer beenruimte kunnen wensen. Opbergruimtes mochten ook iets groter in aantal en omvang, al biedt de koffer met een bagagevolume van 364 liter meer dan voldoende soelaas.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D11Mazda3 Hatch SKYACTIV-D10

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D14

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D13Mazda3 Hatch SKYACTIV-D12

Bovendien blinkt de nieuwe Mazda3 uit in geluidsafdichting, want aan elke snelheid blijft het in de wagen muisstil. We hoorden ook geen enkel kraakje, gepiep of gezoem, wat alweer een bewijs is van de uitstekende bouwkwaliteit die Mazda ook in deze klasse aanbiedt. Rijden met de Mazda3 is daardoor uiterst rustgevend en comfortabel, extra in de verf gezet door een uitstekend en lichtgewicht SKYACTIV chassis dat op zeer mature wijze de ideale balans biedt tussen comfort en rijdynamiek. Gelinkt aan de correct afgestelde stuurbekrachtiging met meer feedback dan het gemiddelde EPAS biedt durven we zelfs zeggen dat de Mazda3 een aangenamere rijbeleving biedt dan de nieuwe Volkswagen Golf. En toch zeker qua sportiviteit, want het betrokken gevoel nodigt de bestuurder uit om enthousiast iedere bocht aan te snijden. Het is misschien nog nét geen Ford Focus, maar de Mazda3 komt gevaarlijk dicht in de buurt.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D16

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D15Mazda3 Hatch SKYACTIV-D18

Qua motorisatie laat de Mazda3 diesel echter iedereen resoluut achter zich. Enigszins moeten we ongetwijfeld de vraag stellen waarom Mazda geen kleinere en meer ecologische dieselkrachtbronnen aanbiedt, anderzijds is de 2.2-liter SKYACTIV-D la crème de la crème wanneer het op prestaties neerkomt. De zelfontbrander met ’s werelds laagste compressieratio (voor een diesel) van 14:1 levert 150 pk en een immens koppel van 380 Nm. En opvallend is vooral de elasticiteit over een enorm toerentalbereik waarmee die trekkracht vrijkomt. Het is als surfen op een eeuwig verderrollende golf van koppel. De versnellingen van de manuele zesbak zijn misschien wel aan de lange kant, maar gezien het koppel al een dik stuk onder de 2.000 toeren vrijkomt en het maximum vermogen uitzonderlijk vroeg (al pakweg 95% bij 3.000 toeren) losgelaten wordt, biedt rijden met deze Mazda3 beslist een hoge dosis sensatie. De sprinttijd van 8,1 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid van 210 km/u zeggen weinig, voor dit gevoel kruipen jullie best eens achter het stuur en jullie zullen meteen weten wat we bedoelen.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D23

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D8Mazda3 Hatch SKYACTIV-D4

Een iets grotere dorst is het noodzakelijke offer dat je ervoor moet brengen, maar met een gemiddeld testverbruik van 5,3 liter/100 km is het verschil met de kleinere 1.6-liters van de concurrentie miniem. Zeker op de autosnelweg en bij een iets dynamischer rijgedrag, want jullie weten ook dat je een kleiner motorblok daarvoor iets harder moeten aansporen en het verbruik dan al snel de hoogte inschiet. Onze laatste rit klokte zelfs af op 4,7 liter/100 km, terwijl iets meer stadsverkeer de teller eerlijk gezegd misschien wel tot 6 liter brengt. De omstandigheden en de bestuurder geven dus de beslissende doorslag, maar dat is bij elk turboblok het geval. Ook een iets grotere CO2-uitstoot is onvermijdelijk, maar met 104 g/km blijft die gezien de cilinderinhoud van dit EU6-compatibele motorblok best binnen de perken. Eigenwijs, maar dus met glans geslaagd. En als de Japanners toch zouden bijdraaien en een kleiner dieselblok aanbieden, laat het dan alsjeblieft niet ten koste gaan van deze krachtcentrale maar louter als aanvulling van het gamma.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D21

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D20Mazda3 Hatch SKYACTIV-D3

Vandaag start dat gamma bij de 1.5-liter SKYACTIV-G benzinemotor en uitrustingsniveau Challenge, goed voor een basisprijs van 18.490 euro. Wil je hetzelfde vermogen bij Volkswagen, dan ben je al 19.530 euro kwijt. Bovendien is op de basisuitrusting van de Mazda3 niets aan te merken: elektrische ruiten voor- en achteraan, een manuele airco en radio met AUX/USB en stuurwielbediening voor audio. Maar er zijn ook nog de uitvoeringsniveau’s Active, Sense en Sport, die telkens het comfortniveau tegen een kleine prijstoeslag verhogen. Wij reden met de enige diesel in het gamma, die in manuele versie minstens 23.490 euro kost en met automaat 24.990 euro (beiden uitrustingsniveau Active). Voor een Golf met 2.0-liter diesel en evenveel pk betaal je minstens 26.110 euro en verschiet niet, maar voor een vijfdeurs Hyundai i30 die maximum 128 pk levert betaal je met 26.399 euro ook al meer dan de Mazda. Weliswaar komt die dan standaard met het hoogste uitvoeringsniveau. Wij reden met de Mazda3 Sense (€25.090) en beschikten over lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare spiegels, een automatische airco, Bluetooth, cruise control, Bi-Xenon koplampen met LED-dagrijlichten, parkeersensoren achteraan en een dodehoekwaarschuwing. Aldus krijg je een uitgebreide uitrusting voor een scherpe prijs!

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D9

Conclusie

De nieuwe Mazda3 kan zich zonder problemen meten met de directe Europese concurrentie. Niet alleen zijn styling werd nog aantrekkelijker, ook het interieur werd twee niveau’s omhooggetild. En toch zijn er nog sterkere punten zoals het rijgedrag, want het chassis van de nieuwe Mazda3 koppelt rijplezier aan comfort op een manier die zijn meeste concurrenten probleemloos overklast. Qua motorprestaties is er zelfs geen twijfel mogelijk, de 2.2-liter diesel doet alles met twee vingers in de neus. Maar al blijft het verbruik binnen de perken en zijn de prijzen zeer scherp, met een kleinere en zuinigere tweede zelfontbrander zou de Mazda3 nóg meer klanten kunnen wegsnoepen van zijn rivalen.

Mazda3 Hatch SKYACTIV-D24

Overzicht

+ Styling
+ Balans comfort-rijdynamiek
+ Prestaties 2.2-liter SKYACTIV-D
+ Prijs/kwaliteit

– Slechts één dieselmotor in het gamma
– Beenruimte achterin & weinig opbergvakken

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets