Officieel: BMW 2-Reeks Active Tourer
Ook BMW sloopt wat traditionele merkwaarden en komt met de voorwielaangedreven 2-Reeks Active Tourer naar het Autosalon van Genève!

We zagen het ondertussen gelukkig wel al een tijdje aankomen. Na de geruchten, de spyshots en de te vroege berichtgeving komt BMW nu naar buiten met alle informatie omtrent hun 2-Reeks Active Tourer. Verwacht trouwens geen al te sterke familieband met die andere 2-Reeks, het is marketinggewijs gewoon altijd handig om je nieuw product aan een bestaand model te koppelen. Wie vanaf heden op zoek is naar een leuke familiewagen met een premium badge kan dus ook in München terecht, in Stuttgart hebben ze al eeuwig de B-Klasse in het gamma en die doet het niet onaardig qua verkopen.

De spiksplinternieuwe BMW 2-Reeks Active Tourer deelt wat onderhuidse technologie met de nieuwe MINI die ook de voorwielen verkiest om de kracht naartoe te sturen. Gezien de switch bij het hippe dochtermerk richting zuinige drie- en viercilinders mag je stante pede ook afscheid nemen van de gedachte dat de befaamde zes-in-lijn ooit in de Active Tourer zal terechtkomen. Voor de vormgeving werd er zoveel mogelijk inspiratie gehaald uit de rest van het gamma met een dynamische karakterlijn over de zijkant, een herkenbare voorbumper en de Hofmeisterknik verwijzing achteraan, al blijft het wel een MPV en echt sexy worden die nooit. Qua afmetingen doet hij het wel weer goed met zijn 4,3 x 1,8 x 1,6 meter, naast volmondig plaats voor een klein tot middelgroot gezin past er ook nog 468 tot 1.510 liter bagage in de koffer. Dankzij het Comfort Access systeem kan de koffer ook eenvoudig openen met een zwaaibeweging met je voet, Kate Ryan is alvast jaloers!

BMW zou BMW niet zijn mochten de ingenieurs alles uit de kast hebben gehaald om het rijgedrag te optimaliseren, al komen ze wel op een nieuw terrein met de voorwielaandrijving. De motoren zijn dan weer wél oude bekenden uit het gamma, zo wordt de 2-Reeks Active Tourer gecommercialiseerd met een 218i en 225i aan benzinekant, dieselliefhebbers moeten het doen met een 218d. Deze laatste is logischerwijs de zuinigste met zijn 4,1 liter brandstof per 100 km en een CO2 uitstoot van 109 g, niet slecht voor een 143 pk sterke tweeliter. De benzine-instapper doet het op zijn beurt met een 1.5-liter drieclinder met 136 pk, goed voor 4,9 liter en 115 g/km. De 225i krijgt een cilinder extra en is daarmee in staat om 231 pk en 350 Nm te genereren, het verbruik blijft hier theoretisch beperkt tot 6 liter benzine per 100 km en een CO2 uitstoot van 139 g. De topsnelheid voor alle 2-Reeks Active Tourer’s ligt boven de 200 km/u, al is dat niet het belangrijkste voor de goede huisvader.

Qua transmissie voor deze luxueuze MPV ben je aangewezen om zelf noeste schakelarbeid te leveren, al komt de 225i standaard met de achttraps Steptronic automaat. Verkies je deze automaat in de enige diesel die momenteel beschikbaar is ben je wederom aangewezen op de optielijst. Prijzen werden nog niet gepreciseerd, maar de startprijs zou rond de €30.000 liggen, erna moet je terug door die vervelende optielijst! BMW leverde alvast een mooi reeks foto’s en een actievideo, op het komende Autosalon van Genève in maart kunnen we voor het eerste kennismaken met de 2-Reeks Active Tourer. Plan je premium gezinsuitbreiding ook nog niet snel, deze voorwielaangedreven multi purpose vehicle Bimmer staat pas tegen de nazomer in het dealernet!