Opel Astra 1.6 CDTI doet het met 3.7 liter per 100 km
Opel blijft innoveren op gebied van efficiënte motoren en komt met een bijzonder zuinige 1.6 CDTI voor de Astra familie.

Opel brengt de nieuwe ontwikkelingen en ervaringen met de turbodieseltechnologie ook naar het grootste volumemodel binnen het merk, de legendarische Astra. De 1.6-liter viercilinder CDTI komt in 2 niveau’s naar het Autosalon van Genève, met 136 pk en 320 Nm koppel en in een bedrijfswagenvriendelijke 110 pk variant met 300 Nm.

Na een decennium nemen we afscheid van de 1.7 CDTI in zowel de Opel Astra hatchback, Sports Tourer & Sports Sedan en verwelkomen we de kleinere-maar-krachtigere-en-zuinigere 1.6-liter grote viercilinder dieselkrachtbron. We zagen hem al in de recentste Opel Zafira, maar nu start de transplantatie richting de Astra familieleden. Met 136 pk doet hij alvast beter dan de 130 paarden waarmee je het vroeger moest stellen, daarboven is hij nog vrij vriendelijk voor het klimaat – 104 g/km CO2 – want hij scoorde een A+ zuinigheidslabel in Duitsland. Vanaf stilstand geraak je in 10 tellen tot aan 100 km/u en deze Opel Astra stopt pas met accelereren bij 200 km/u, zeker voldoende dus.

De fiscaal interessante versie van de Opel Astra met de nieuwe 1.6 CDTI klopt op zijn beurt af op slechts 97 g/km CO2 terwijl er ook slechts 3,7 liter diesel verstookt wordt op 100 km. De topsnelheid bedraagt hier 186 km/u terwijl de bekende stoplichtsprint toch een volle 12 seconden in beslag neemt.

Dankzij de handmatige transmissie met 6 verzetten blijft je zelf heer en meester in je Opel, maar met behulp van een schakelindicator en een start/stopsysteem helpt de technologie toch een handje waar het kan. De Opel Astra met de nieuwe 1.6-liter diesel start prijsmatig bij €22.200 voor de vijfdeurs terwijl de dealer voor de Astra Sports Sedan net €500 meer zal vragen, de bagageverslindende Astra Sports Tourer kost je minstens €23.300!