Mercedes S300 BlueTEC HYBRID - S 350 BlueTEC 4MATIC
De Mercedes S65 AMG en S600 zijn waarschijnlijk de allerleukste S-Klasse’s die er zijn, al is de kans groter dat je ooit in aanraking komt met de nieuwe S300 BlueTEC HYBRID of de S350 BlueTEC 4MATIC.

De nieuwe Mercedes S-Klasse werd pas gelanceerd in mei en nog geen jaar later zitten we al aan 16 beschikbare combinaties. Als we wat spelen met de lengte van de wielbasis, de krachtbronnen en de plaats van aandrijving tenminste. Er zijn zuinige én krachtige S-Klasse’s te vinden, maar voor de Europese markt was er toch nog nood aan wat zuinige dieselmotoren. Daarom wordt nu een tweede hybride opgenomen in het gamama onder de S300 BlueTEC HYBRID noemer. Daarbovenop komt er met de S350 BlueTEC 4MATIC ook nog een nieuwe vierwielaangedreven V6 in de catalogus van de meest prestigieuze limousine die Duitsland weet te brengen. Deze 2 nieuwkomers hebben voornamelijk technische gevolgen voor de inzittenden, de eindeloze mogelijkheden inzake materiaalkeuze en uitvoeringsvormen blijven nog ter beschikking.

Naast de S400 Hybrid is er volgens Mercedes nog plaats voor een elektrische S-Klasse in het gamma. De 2.2-liter viercilinder is verantwoordelijk voor 204 pk terwijl er een 20 kW – wat resulteert in 27 pk – sterke elektromotor paraat staat om remenergie en dergelijke op te slaan en terug te geven wanneer dat mogelijk zou zijn. Hierdoor heeft de S300 Hybrid theoretisch slechts nood aan 4,4 liter diesel per 100 km terwijl de CO2 uitstoot ook beperkt blijft tot 115 g/km, wat hem fiscaal interessant(er) maakt. Mercedes biedt deze hybride-instapper aan met zowel de korte als de lange wielbasis voor respectievelijk €80.465 en €87.725 inclusief btw, al moet je dan wel nog eens door de optielijst grasduinen.

De krachtigste diesel in de S-Klasse was tot heden de S350 BlueTec, maar daarbij was je steeds aangewezen op een achterwielaandrijving. Stuttgart zag dit gelukkig tijdig in en biedt nu ook een koppelrijke 4Matic-versie van voorgenoemde aan. Motorisch komt dit neer op 260 pk en 620 Nm, allen afkomstig uit de 3.0-liter V6. Met een beperkte dorst van 5,9 liter diesel per 100 km voor beide koetswerkvarianten moet je niet langer twijfelen of je nu de korte of lange S350 verkiest. De topsnelheid blijft naar goede Duitse gewoonte op 250 km/u steken, al zou dat in België geen probleem mogen zijn. Prijzen starten bij €84.337 voor de korte uitvoering terwijl de S350 BlueTec met verlengde wielbasis start bij €91.597.

Bestellen kan vanaf nu bij de Mercedesdealer om de hoek en de eerste exemplaren zouden in de showroom moeten staan tegen maart!

Lees hier onze rijtest + video met de nieuwe Mercedes S-Klasse!