Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT
Ook Suzuki springt met de nieuwe SX4 S-Cross met volle overgave op de markt van de ruime crossovers, maar kan hij ook opboksen tegen de vele concurrenten? Wij zochten het voor jullie uit!

De SX4 is geen onbekende voor wie het Suzuki gamma al even kent, in 2006 zag deze wagen voor het eerst het levenslicht. Voor de ontwikkeling werd een samenwerking aangegaan met de Italiaanse vrienden van Fiat waardoor de oude SX4 en de Fiat Sedici niet al te veel verschillen. Noch op technisch vlak, noch qua voorkomen. De interesse voor een kleine terreinwagen is bij ons nooit echt heel groot geweest, maar in de meer zuidelijke landen scoorde hij wel goed. In 2012 zagen we vervolgens op het Autosalon van Parijs een conceptuele voorbode van een nieuwe Suzuki SX4 en een jaar later al zagen we een productiemodel in Genève. Van een doorgedreven samenwerking met Fiat is ondertussen geen sprake meer omdat zij verder gaan met de 500L en 500X, al is de huidige dieselmotor nog steeds van Italiaanse makelij.

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

In vergelijking met het oude model kreeg de nieuwe SX4 S-Cross een overduidelijke groeispurt om zich te redden in het hoger geplaatste segment en de daarbijbehorende concurrentie. Gezien de stevige populariteit van deze modellen en grote keuze bij ongeveer elk merk is het niet meer gemakkelijk om origineel uit te hoek te komen voor de Suzuki SX4 S-Cross. Hij volgt dan ook gewoon de markttendensen met een hoge koetswerkbouw en dito zitpositie, een dynamische grille vooraan en een sportieve looks langszij. Standaard krijg je 16″ stalen velgen met volle wieldeksels, maar als je wat verder in de optielijst gaat kijken zie je dat er ook wel 17″ aluminium exemplaren te vinden zijn, al dan niet gepolijst! Voor het koetswerkkleur heb je de keuze uit 10 verschillende mogelijkheden, het ene al wat spannender dan het andere (+ €430)!

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVTRijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Binnenin de Suzuki SX4 S-Cross siert de eenvoud welig. Het stuurwiel kreeg enkele handige functietoetsen mee, de tellerpartij is duidelijk uitgevoerd zonder veel tierlantijntjes en de versnellingspook ligt goed in de hand. De zetels zitten goed zonder echt uit te blinken in comfort of zijdelingse steun, maar geen enkel probleem dus voor kleine tot middellange ritten. Optioneel kan je ook nog kiezen voor een lederen interieur (+ €1.450). Waar de concurrenten al eens durven uitpakken met fancy dashboards en hippe middenconsoles blijft Suzuki wat achter, al heb je echt niet te klagen in de SX4. Dankzij het panoramisch zonnedak – het grootste in het segment! – creëert de wagen naast een zeer ruim interieur ook een eindeloze vorm van bezigheidstherapie voor zowel de grootsten als de kleinsten onder ons! De koffer biedt daarbovenop nog eens een volwaardige 430 liter bagageruimte met een vlakke laadvloer, onder de dubbele bodem kan je nog eens wat prullaria kwijt. Met wat getover met de achterbank vergroot je overigens de bagagecapaciteit tot maar liefst 1.269 liter, dankzij een extra 12V-stopcontact achteraan kan je ook wat energie schenken aan wie of wat het nodig zou hebben.

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVTRijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Suzuki biedt de nieuwe SX4 aan met een breed arsenaal aan 1.6-liter motoren. De liefhebbers van een smeuïge dieselkrachtbron kunnen kiezen uit een voorwielaangedreven 1.6 DDiS met 120 pk en 320 Nm koppel of een variant met vierwielaandrijving die het doet met dezelfde cijfers. Benzinefanaten krijgen eenzelfde aanbod met 120 pk en 160 Nm koppel maar dan met een optionele CVT-automaat (+ €1.200) voor diegene die liever lui dan (schakel)moe zijn. De topsnelheid van de Suzuki SX4 S-Cross ligt ergens boven de 160 km/u terwijl je toch steeds op een goede 11 seconden moet rekenen alvorens je vanuit stilstand voorbij 100 km/u gaat. De diesels hebben theoretisch gezien nood aan 4,5 liter brandstof per 100 km, de VTT benzinemotoren drinken iets meer en kloppen af op 5,5 liter. Wij verstookten tijdens onze testperiode met een 4×2 VVT slechts 6,2 liter benzine, wat zowel voor de Suzuki als voor ons gezien mag worden als een puike prestatie. De meer interessante keuze voor de zakelijke rijders is ongetwijfeld de 4×2 1.6-liter DDiS met slechts een CO2 uitstoot van 115 g/km, met vierwielaandrijving komt er nog eens 5 g bij!

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Wanneer je de Suzuki SX4 S-Cross op een weegschaal zou zetten – vraag ons niet waar én waarom je dat zou moeten doen – zal het kwieke weggedrag al heel wat meer te verklaren zijn. Waar andere crossovers met hun blitse verschijning en dynamisch innerlijk vaak direct door de mand vallen, scoort de SX4 een hoop punten met zijn leuke rijbeleving. Hij wordt wel nooit extreem spannend of een scherpsturend hot hatch, maar hier en daar tovert hij toch een glimlach op het gezicht wanneer de bochten elkaar snel opvolgen. Desondanks de handbak met 6 verzetten bijzonder vlot en soepel schakelt, puft hij ietwat (luidruchtig) op kruissnelheid op de autosnelweg, met terugschakelen als gevolg.

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVTRijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Qua uitrusting scoort de Suzuki dan weer wel goede punten. Met zeven airbags ben je alvast beschermd tegen een inslag, al is vermijden altijd nog een beter optie. Daarvoor staat er een ESP systeem paraat net zoals de bandenspanningmeter en voetgangersbescherming. Al deze inspanning werden beloond met een maximale score tijdens de NCAP crashtesten! Naast al deze veiligheidssystemen zijn er ook heel wat gadgets aanwezig die het comfortniveau verhogen zoals keyless go, automatische airco, lichten én ruitenwissers, parkeersensoren en cruise control. Voor diverse items moet je wel wat hoger in de optielijst zoeken, al is de financiële inspanning zeer beperkt.

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVTRijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

De goedkoopste Suzuki SX4 S-Cross is de jouwe voor slechts €15.999, in ruil krijg je dan een 1.6-liter VVT in het Grand Advantage uitrustingsniveau. Hoger op de benzineladder vinden we nog het Grand Luxe (+ €1.000), Grand Luxe Plus (+ €2.000) én Grand Luxe Xtra (+ €2.000) terug, gecombineerd met de vierwielaandrijving (+ €2.000) of de automatische versnellingsbak (+ €1.200) maakt dat je maximaal €26.000 neerlegt. De dieselopties zijn iets minder uitgebreid en starten bij €21.799 voor de DDiS Grand Luxe en gaan door tot maximaal €28.099 voor de vierwielaangedreven Grand Luxe Xtra. Zoals steeds zijn er ook enkele interessante special editions of packs die het beste van twee werelden weten te combineren, het Business Pack met ondermeer Bluetooth, cd, MP3 én een ingebouwde Tom Tom navigatiesysteem is een aanrader!

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Gezien de populariteit van de compacte SUV’s heeft elk merk wel een vergelijkbare wagen als de SX4 S-Cross in het gamma. De Suzuki scoort wat minder punten met een sober interieur hoewel hij bijna de recentste toevoeging is aan het segment. De prijs blijft wel bijzonder scherp en de SX4 heeft een aangenaam weggedrag. De directe concurrentie vinden we eveneens in het Oosten bij de Hyundai ix35, Kia Sportage, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX en Nissan Qashqai al positioneren die zichzelf maar al te graag een trapje hoger. Meer Europees vinden we de Renault Koleos, Opel Antara, Ford Kuga, Citroen C4 Aircross & Peugeot 4008. Goedkoper een compacte terreinwagen – met optioneel vierwielaandrijving – vinden is geen sinecure, al slagen de Dacia Duster en de Ssangyong Korando er toch in, beiden weliswaar op hun eigen manier.

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVTRijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat de nieuwe Suzuki SX4 S-Cross de stevige concurrentiestrijd in het crossoversegment nog wat meer leven inblaast. Met een mooie veiligheidsscore, een vertrouwd design, een hoop rijplezier, een bijzonder scherpe prijs én heel wat comfortgadgets hebben ze een resem troeven achter de hand, al doen het sobere interieur en de aanwezige motorklank wat afbreuk aan het succesverhaal. Ongetwijfeld iets waar de volgende facelift of generatie komaf mee maakt! De Japanners geloven sterk in hun nieuwe SX4 S-Cross en zijn behoorlijk trots op het eindresultaat, daarom geven ze met het volste vertrouwen 5 jaar garantie én 24/24 bijstand aan de nieuwe eigenaars!

Overzicht:

+ Leuk rijgedrag & soepele versnellingsbak
+ Ruim interieur
+ Prijs
+ 5 jaar garantie én bijstandsverlening

– Materiaalkeuze interieur
– Mist wat kracht op de autosnelweg

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem