Porsche Pajun
Porsche zou graag de concurrentie aangaan met de BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse en denkt daarbij aan een kleine Panamera.

Porsche is niet meer wat het geweest is. Vroeger waren Porsche en (vloeibaar?) asfalt onafscheidelijk. Dezer dagen kunnen ze je pad kruisen tijdens een kamelentocht in de woestijn, komen ze tijdens je geliefde tennismatch het plein opgereden of versperren ze het bospad tijdens je ochtendjogging. Sommigen spreken van moord en brand sinds de introductie van de Cayenne. De Porsche waarden zouden zijn gebarsten en vervolgens gebroken en vergruizeld met de komst van een Porsche Diesel, de Panamera, een Porsche Hybride, de automatisering van de versnellingsbakken en recentelijk de Macan. Maar een beetje kapitalist begrijpt Porsche maar al te goed. Daarenboven verkoopt al dat nieuw spul goed, aldus al diegenen die houden van de bedrijfsdifferentiatie van Porsche. Dat bewijzen de verkoopcijfers zeer duidelijk.

Porsche gaat verder op dat elan en daar zijn wij niet rouwig om. Zowel in 2011 als in 2012 was er al sprake van de Pajun (Panamera Junior). Een wagen die onder de Panamera wordt gepositioneerd en onrust moet veroorzaken in het E-segment. Vooral de Duitse merken zouden hinder gaan ondervinden van deze toetreding. De Pajun zou rond de €60.000 gaan kosten, wat gelijk staat aan een goed uitgeruste 5-Reeks, E-Klasse of A6. Opnieuw is er sprake van maar de Porsche CEO Matthias Muller laat wel weten dat het “een moeilijke beslissing” zou zijn omdat Porsche reeds veel geld in de productie van de Macan heeft gestoken. Zo hebben ze de fabriekscapaciteit verdubbeld en de paint- en bodyshops moeten uitbreiden. Indien hij er komt zal hij op het Volkswagen MSB platform komen te staan net zoals de volgende Panamera als toekomstige Bentleys en de nieuwe Phaeton. (via: WCF)