SsangYong Rodius test
De nieuwe SsangYong Rodius ziet er stukken beter uit dan zijn voorganger, al blijven z’n looks discutabel. Wij gingen op onderzoek!

Of we de nieuwe SsangYong Rodius wilden testen, klonk het op de nieuwjaarsreceptie van het gelijknamige merk. Over de vorige generatie konden we maar moeilijk enthousiast zijn, maar iets nieuws proberen doen we bij GroenLicht maar al te graag. En aangezien we tijdens diezelfde receptie te horen kregen dat de Rodius naar verluidt de ideale wagen is voor tijdens de eindejaarsfeesten, besloten we de proef op de som te nemen. Een stel kerstlichten moest het interieur opleuken, terwijl een voorraad Glühwein en aangepaste kerstmutsen voor wat sfeer zorgden voor de 7 inzittenden. Blijkbaar een geslaagd plan, want zeg nu zelf: een SsangYong Rodius X-Mas Edition is hilarisch.

SsangYong Rodius Test 2013

SsangYong Rodius Test 2013SsangYong Rodius Test 2013

Verder zagen we het ook zitten met deze Rodius op pad te gaan, nu hij niet langer ’s werelds lelijkste auto is. Al blijft het uiterlijk van deze gigant discutabel. Aan de voorkant krijgt hij een stoere, brede grill en een stevige set koplampen die hem op het eerste zicht even imposant maken als de Toyota Land Cruiser V8. Ook achteraan weten zijn lichtblokken te overtuigen en doen ze ons denken aan een kruising van de Ford Galaxy en de Fiat Freemont. Bij de zijlijn gaat het jammer genoeg nog steeds grondig mis. Als we de looks van voor naar achter analyseren, vinden we vanaf de voorkant tot iets voor het achterwiel sportieve SUV-looks terug. Alles wat daarna komt lijkt op de bijbouw van een rijhuis in de stad: een ongepast aanhangsel dat enkel dient om de binnenruimte te vergroten. En dat is ook hier het nut van de logge achterkant. De looks van de Rodius zijn alleszins fel verbeterd, al is deze Koreaan alles behalve moeder’s mooiste. En daar kan de 6 liter Glühwein die in onze unieke X-Mas Edition werd bijgeleverd jammer genoeg weinig aan veranderen…

SsangYong Rodius Test 2013

SsangYong Rodius Test 2013SsangYong Rodius Test 2013

Aan de binnenkant is de SsangYong Rodius enorm. Zeven inzittenden kunnen er een plaats vinden. 2 vooraan, 2 in het midden en 3 achteraan. En dan nog is er laadruimte op overschot. Geen enkele wagen in de GroenLicht-testpoule zagen we dat ooit voordoen. De stoelen zijn overigens inklapbaar en kunnen zelfs omgetoverd worden tot bed. Wie wil kan dus wonen in de Rodius, al is het natuurlijk de vraag of iemand dat ooit zal willen. Want dat de beginprijs van de Rodius amper €22.000 bedraagt, wordt onder meer verklaard door het afwerkingsniveau van het interieur. Alles wat we zien en aanraken bestaat uit goedkoop plastic. De tafeltjes die de passagiers op de middelste rij krijgen inklappen lijkt eerder op de tafels afbreken en ook de cockpit die de bestuurder te zien krijgt, oogt niet bepaald aangenaam. SsangYong heeft wel haar best gedaan door voor een centraal instrumentenpaneel te voorzien, waardoor alle passagiers mee kunnen kijken naar de snelheid. De bestuurder krijgt een boordcomputer waarop de snelheid af te lezen valt. Ondanks die moeite voelt de Rodius nooit echt sexy aan. Al kunnen we dat een wagen die voor een dergelijke luttele som over de toonbank gaat niet kwalijk nemen.

SsangYong Rodius Test 2013

SsangYong Rodius Test 2013SsangYong Rodius Test 2013

De aandrijving gebeurt altijd door een 2.0 liter grote dieselmotor die 155 pk ter beschikking heeft. Die kracht gaat rechtstreeks naar de achterwielen, al is de Rodius ook als vierwielaandrijver te verkrijgen. De motor wordt standaard aan een zestraps manuele versnellingsbak gekoppeld, maar wij gingen een week met de vijftraps automaat op pad. Bij normaal rijgedrag presteert die automaat best OK, maar bij plotse hernemingen worstelt hij wat met zichzelf. Nog een geluk dat het koppel van 360 Nm hier enigszins soelaas kan brengen en de Rodius vlotter dan verwacht is. Al staat er tegenover die beperkte souplesse wel een verbruik van 10,7 liter, toch flink wat hoger dan het opgegeven verbruik van 7,8 liter. Maar misschien zit onze kerstverlichting daar ook voor iets tussen…

SsangYong Rodius Test 2013

SsangYong Rodius Test 2013SsangYong Rodius Test 2013

Op gebied van rijdynamiek slaagt de Rodius erin om een relatief zachte en comfortabele rit te bieden. De ophanging – van de Mercedes E-Klasse afkomstig – heeft het soms moeilijk met oneffenheden uit het wegdek te filteren. Dat komt ongetwijfeld deels door het gewicht dat deze Rodius in de schaal legt: net iets meer dan 2 ton. Al is het comfort binnenin nog steeds meer dan aanvaardbaar. Bochten neemt deze 5,13 meter lange volksverhuizer liever niet, maar als het dan toch moet kan dat redelijk comfortabel. Het stuur is licht, waardoor deze lange wagen manoeuvreerbaar aanvoelt. Dat het stuur nogal vaag aanvoelt, moeten we er jammer genoeg bij nemen.

SsangYong Rodius Test 2013

SsangYong Rodius Test 2013SsangYong Rodius Test 2013

Alle puntjes van kritiek die we hierboven oplijstten, vervagen gelukkig deels als we het prijskaartje van de Rodius te zien krijgen: vanaf €21.990 is het basismodel al beschikbaar. Daarvoor krijg je onder meer mistlampen, 7 zitplaatsen en elektrische ruiten. Een radio krijg je pas vanaf het uitrustingsniveau “Quartz”, dat €4.000 meer kost, maar ook onder meer 17″ aluminium velgen, een lederen stuurwiel en verwarmde zetels bevat. Full-option kost de Rodius €28.990 en wordt hij uitgerust met een regensensor, elektrische stoelen en automatisch airco. Voor een GPS-systeem tel je €1.190 neer, terwijl een elektrisch instelbare vierwielaandrijving voor €2.000 over de toonbank gaat. Qua prijs duikt de Rodius dus stevig onder de meeste van zijn concurrenten, maar wie een echt goedkope zevenzitter wil, koopt al een goed uitgeruste Dacia Lodgy voor ongeveer €15.000. Al moeten we er wel bij vertellen dat die Lodgy over minder binnenruimte beschikt.

SsangYong Rodius Test 2013

Conclusie

Als autoliefhebber is het moeilijk de SsangYong Rodius aan te prijzen. Daarvoor zijn z’n looks, motor, rijgedrag en interieur jammer genoeg niet gesofisticeerd genoeg. Al moet het gezegd dat, tegen al onze verwachtingen in, de Rodius een uiterst praktische wagen is.  Zeeën binnenruimte, een uiterst configureerbare partij zetels, een comfortabele ophanging en praktische details maken de Rodius een overdreven handige gezinswagen die dergelijke afmetingen aanneemt dat hij zelfs voor tweede woonst kan doorgaan. Parkeren voelt misschien aan als een olietanker aanmeren, maar een fiets in de koffer gooien terwijl er 7 mensen in de auto zitten? We zagen het nog geen enkele wagen de Rodius voordoen in GroenLicht’s zesjarig bestaan…

SsangYong Rodius Test 2013

Overzicht

+ Binnenruimte
+ Prijs

– Rijgedrag
– Afwerking
– Materialen

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes