Nissan Qashqai 2014
Het Nissan-feest zal plaatsvinden in Paleis 6 met onder meer de nieuwe Qashqai en Note.

Nissan zal in Brussel pronken met een paar premières. Zo staat de Qashqai voor het eerst op een Internationaal Autosalon en toont de GT-R 2014 zich voor het eerst in Europa. Verder showt Nissan de ZEOD RC, nieuwe Micra, nieuwe Note, Juke, Juke Nismo, Navara Mudmaster, nieuwe Leaf, e-NV200 prototype en 370Z Nismo. Het woord “feest” is dus zeker niet misplaatst. Bij de huidige tieners/twintigers werd Nissan al van jongs af aan gerelateerd aan tof Japans speelgoed dat er bovenop goed uitzag. Zeker wanneer je hem volledig tunede naar smaak. Dan heb ik het natuurlijk over de Need For Speed videospelletjes. In combinatie met de Fast & Furious films en de GT-R gekte is de toon gezet bij Nissan. Niet alleen met de GT-R gooide Nissan een stok in het hoenderhok maar ook de intrede van de Qashqai ging niet onopgemerkt voorbij. Sinds 2007 werd de urban crossover meer dan 2 miljoen keer verkocht.

In Brussel krijgen we de nieuwste Qashqai voor het eerste te zien op een Internationaal Autosalon. Het is geen revolutie, eerder evolutie. Begrijpelijk, gezien de populariteit van de huidige Qashqai. Hij groeide in alle richtingen en kreeg zowel binnenin als langs buiten een frisse look die weer enkele jaren kan dienen. Onderin steken tal van nieuwe veiligheids– en rijhulpsystemen en krijgt hij o.a. een nieuwe krachtige 1.6-liter DIG-T benzinemotor met 150 pk en 240 Nm koppel welke speciaal werd ontwikkeld voor de Qasqhai. Net zoals de nieuwe Xtronic automatische transmissie die gebaseerd is op het principe van de Continue Variabele Transmissie.

Hopelijk staat de Qashqai niet vlak naast de GT-R geparkeerd of er is geen doorkomen meer aan. Opnieuw werd de GT-R gefinetuned zodat hij nog meer dure supercars op hun plaats kan zetten. Zo optimaliseerde Nissan de elektronische sturing van de schokdemperkleppen, werden de veerverhoudingen van de stabilisatoren vooraan aangepast en werden de lagerschaalverbindingen opgewaardeerd. Ook de afstelling van de remmen en de stuurinrichting werd herzien. ‘Iets’ minder subtiel zijn de nieuwe koplampen die beschikken over AFS-technologie (Adaptive Front Lighting System) die de hoek van de lichtbundel automatisch regelt in functie van de rijsnelheid. De 3.8-liter V6 bi-turbomotor ontwikkelt 550 pk (404 kW) en een koppel van 632 Nm koppel en sleurt het gevaarte in amper 2,7 seconden van 0 tot 100 km/u. Fenomenaal!

Nissan is niet alleen bezig met de conventionele verbrandingsmotoren en dat bewijzen ze met de ZEOD RC. ’s Werelds snelste elektrisch aangedreven raceauto die bovendien zal deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans 2014, wordt tentoon gesteld op het salon. In Le Mans krijgen ze ‘Garage 56′ toegekend welke gereserveerd is voor experimentele, innovatieve auto’s zoals de ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car). Dit houdt in dat de bestuurde kan kiezen tussen volledig elektrisch rijden of gebruik maakt van de benzinemotor. De wagen kan een snelheid van meer dan 300 km/u halen. Het doel van deze wagen is de verworden kennis en technologie op termijn te kunnen implementeren in gewone auto’s.

Naast hun urban crossover heeft Nissan ook rasechte stadsauto’s in hun gamma. De Micra is toe aan de volgende generatie met een volledig vernieuwd exterieur alsook interieur. Binnen steekt het het nieuwe navigatie- en communicatiesysteem ‘NissanConnect 2.0’ waarbij de navigatiesoftware o.a. de functie ‘eco-routing’ en ‘Send-To-Car’-technologie van Google bevat. Dat laatste houdt in dat je vanop je pc of tablet een route kan plannen en deze vervolgens naar de wagen te verzenden. Een aardige eigenschap voor een stadswagen is z’n draaicirkel. Bij de Micra bedraagt deze slechts 4,65 meter, een topscore in deze klasse. Het grotere broertje, de Note kreeg eenzelfde transformatie met gelijkaardige technologieën. De Note is vooral klein vanbuiten en ruim vanbinnen. De Note wordt geleverd in vier uitrustingsniveaus: Visia, Acenta, Connect Edition en Tekna. Een start-stopsysteem, zes airbags en cruise control met een instelbare maximumsnelheid behoren tot de standaarduitrusting.

In 2010 werd te Genève de Juke voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld. Nissan verraste daarmee vriend en vijand. Het is een vrij uitgesproken compacte SUV waarvan Nissan geen extreme verkoopaantallen verwachtte maar niets is minder waar. De Juke verkoopt goed en ook bij ons. Wij testten in 2011 de 1.5-liter dCi dieselmotor met 110 pk en waren tevreden over het rijgedrag van de wagen. Diezelfde motor heeft nu nieuwe homologatiegegevens gekregen waarbij hij een lagere CO2 uitstoot en dito verbruik neerzet zonder daarbij aan prestaties in te boeten. Zo zou hij op papier 4,0 liter i.p.v. 4,2 liter diesel verbruiken, hetgeen gelijk staat met een CO2 uitstoot van slechts 104 g/km i.p.v. 109 g/km.

Ondertussen wist de Juke al drie pagina’s te vullen op onze website wat vooral te danken is aan de Juke-R maar ook aan Nismo die de Juke onder handen nam. Het resulteerde in een goed uitgeruste wagen met goede prestaties op de baan, voor een compacte SUV. De wagen moet het hebben van de gewijzigde tractiecontrole, grip en stuurgedrag aangezien de motor slechts 10 paarden meer krijgt dan een gewone Juke. De 1.6-liter benzinemotor met een turbo produceert 200 pk en 250 Nm wat resulteert in een sprint naar 100 in 7,9 seconden. Het is natuurlijk niet de ideale wagen om een raceversie van te maken maar het is dan ook de eerste wagen die Nissan Motorsport introduceert op de Europese markt. Het is een voorbode van veel meer fun in de toekomst.

“Als er iemand gelinkt kan worden met rijden in de modder, dan is het wel Wereldkampioen Veldrijden 2013 Sven Nys.” In het kader van het succesvolle partnership met Sven Nys én om diens talrijke overwinningen te vieren lanceerde Nissan Belux een jubileumversie van de Navara met een aantal uitrustingswijzigingen wat resulteerde in de Navara Mudmaster. Zo krijgt de Navara Double Cab SE 2.5 dCi 4×4 16-duims alu velgen, zijtreden en mistlampen vooraan, plus een hardtop Alpha Top Type E en Bedliner voor het exterieur. Binnenin wordt cruise control, automatische dual zone airconditioning, achteruitrijcamera en een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspook aan de uitrusting toegevoegd.

De groene Groenlichters komen bij Nissan ook aan hun trekken. Naast de ZEOD RC is er de nieuwe LEAF, de Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car. De grootste wijziging van de nieuwe LEAF is het grotere bereik van 199 km i.p.v. 175 km. Ook een toename van de kofferruimte met 40 liter en een achterbank die voortaan volledig neerklappen zijn interessante wijzigingen. Oorzaak? De oplaadunit en omvormer bevinden zich nu vooraan in het voertuig, samen met de elektromotor. Verder zijn de dempers en de elektrische stuurinrichting herwerkt en werd een ‘Heat’-schakelaar toegevoegd om de verwarming of airconditioning volledig te kunnen uitschakelen voor een maximale energie-efficiëntie. Via een normaal stopcontact van 220V kan de LEAF in 8 uur opgeladen worden. Wij testten de huidige versie en waren er zeer tevreden over. Het is een zeer goed uitgeruste wagen die zeer gewoon lijkt. Uiteraard is hij niet zo goedkoop dan gelijkaardige vervuilende auto’s, maar wanneer je rekent dat 100 km rijden amper anderhalve euro kost is het zeker de moeite waard. Daarbovenop kan je gratis naar het zuiden van Frankrijk toeven dankzij een partnership van Nissan met de Franse spoorwegen. En is de prijs begin vorig jaar met maar liefst €3.000 gedaald. Genoeg redenen om de groene toer op te gaan!

Hoor je toch liever de motor brullen dan heeft Nismo bovenop de Juke Nismo nog wat pretspul mee. De Nissan 370Z Nismo: de ultieme Z. Het design wordt gekenmerkt door rode Nismo-lijnen aan de voor- en achterzijde en op de buitenspiegelkappen. Uniek zijn ook de donkergrijze, gesmede en daardoor zeer lichte 19-duims aluminium wielen. Aan de paardenstal binnenin de 3,7-liter V6-motor met 328 opgefokte paarden (241 kW) werden 16 paarden toegevoegd wat het totale vermogen opkrikt tot 344 pk (253 kW). Het maximumkoppel steeg van 353 Nm naar 371 Nm wat samen resulteert in een sprinttijd van 5,2 seconden naar 100 km/u. Wij reden van de gewone variant zowel de Coupé als de Roadster en zagen dat het goed was.