Rijtest: Audi A3 Berline

Audi A3 Berline 2013 Header
Audi vergezelt Mercedes in ’s werelds grootste segment: de klasse der compacte sedans.

Al is de vierdeurs sedan in onze contreien verre van de meest populaire koetswerkvorm, Audi wil de Mercedes CLA geen alleenheerschappij gunnen over het grootste autosegment ter wereld. Terwijl BMW de boot gemist heeft en ondertussen rustig verderwerkt aan de 2-Reeks Gran Coupé schakelde Audi meteen een versnelling hoger. De CLA kreeg dus maar een kleine voorsprong, want de eerste exemplaren van de A3 Berline waren reeds aan het einde van de zomer op onze wegen te bespeuren. Onmiskenbaar een Audi, maar toch met enkele subtiele accenten die hem onderscheiden van de driedeurs en de A3 Sportback. Als Duitsers iets doen, dan moet het van de eerste keer goed zijn!

Audi A3 Berline 2013 1

Audi A3 Berline 2013 2Audi A3 Berline 2013 3

De Audi A3 Berline is met zijn 4.460 mm precies 150 mm langer dan de A3 Sportback, waarmee hij niet alleen visueel maar ook op papier een stuk dichter bij de A4 Berline aanleunt. Natuurlijk oogt hij nog steeds een stuk compacter, mede dankzij de korte overhangen. De wielbasis van de vierdeurs A3 bedraagt op haar beurt 2,64 m en de daklijn ligt met 1,42 meter zo’n 9 mm lager dan de Sportback. Bekijk je hem langs achter, dan valt op dat de wielkasten ietsje breder zijn uitgeklopt. Met zijn totale breedte van 1,80 m is hij uiteindelijk 11 mm breder dan de vijfdeurs, extra in de verf gezet door de achterlichten met (optioneel) LED-technologie. Marketeers benadrukken graag de onderscheidende Tornado-lijn langszij en we bemerken ook nog de in de kofferklep geïntegreerde spoiler. Een geslaagde en toch wat vernieuwende kont, terwijl de voorzijde opnieuw van weinig inspiratie getuigt. Nu goed, het sobere Audi-recept werkt, al vinden we de snoet van de Mercedes CLA net wat gewaagder.

Audi A3 Berline 2013 4

Audi A3 Berline 2013 5Audi A3 Berline 2013 6

Binnenin moet Audi niet onderdoen. Integendeel, de mate van afwerking in deze klasse blijft ongeëvenaard. We kunnen ons probleemloos voorstellen dat drie Duitse ingenieurs urenlang discussieerden over het klikkend geluid van de knopjes of de weerstand van de draaiknoppen. Alles voelt gewoon uitstekend aan en al ziet een standaard exemplaar er misschien vrij sober uit, onze testwagen met zijn vier pagina’s tellende optielijst ademt een luxueuze sfeer uit. Sportzetels met een leder-Alcantara combinatie, een afgeplat stuurwiel, het 7-inch scherm dat elektronisch uitschuift en gewoon omdat het kan een Bang & Olufsen geluidsysteem. Jawel, 14 luidsprekers met een 705W versterker in een A3, waarbij de luidsprekers vergezeld werden van een sfeervolle LED-verlichting. Op de achterbank blijft het ondanks de toegenomen wielbasis vrij krap en zeker qua hoofdruimte verliezen passagiers comfort ten opzichte van de Sportback. Voor de sierlijke coupé-lijn offer je tot slot ook 55 liter bagageruimte op, want de Berline slikt ‘slechts’ 425 liter. Meteen ook 45 liter minder dan de CLA, maar anderzijds nog meer dan genoeg om comfortabel op reis te vertrekken. Gezien de enorm lange koffer is het wel minder praktisch om voorwerpen aan het uiteinde vast te grijpen, maar op dat vlak is de CLA in het zelfde bedje ziek. Een hatchback is en blijft nu eenmaal een stuk praktischer.

Audi A3 Berline 2013 10Audi A3 Berline 2013 11

Audi A3 Berline 2013 7

Audi A3 Berline 2013 8Audi A3 Berline 2013 9

Naast een uiterst verfijnd interieur weet Audi ondertussen ook wel wat over rijcomfort. Vooraan doen de Duitsers beroep op klassieke MacPhersons terwijl we een achteraan een vier-link ophanging terugvinden. En ondanks de met 25 mm verlaagde sportophanging van onze A3 Ambition line testwagen, reed de Audi een stuk zachter en comfortabeler dan de eveneens verstevigde sportophanging van de Mercedes die we even terug aan de tand voelden. De CLA stuurde wel iets directer in, al kan er algemeen gezien geen enkel kwaad woord gezegd worden over de dynamische capaciteiten van de A3. Zeker met de Audi Drive Select in Dynamic zit de sportieve aspiratie er voldoende in en reageert het stuurwiel kordaat op input. Als voorwielaandrijver kan de Audi net als de Mercedes al eens last hebben van onderstuur, maar een elektronisch differentieel smoort dat ongewenste gedrag zoveel mogelijk in de kiem door het afremmen van het wiel aan de binnenzijde van de bocht.

Audi A3 Sedan 2013 1

Audi A3 Sedan 2013 2Audi A3 Sedan 2013 3jpg

Het motorengamma van de A3 Berline bestaat momenteel slechts uit twee benzinemotoren en twee diesels, elk met een resem aan vermogens. De 1.4-liter TFSI produceert 125 pk of 140 pk en is in die laatste versie dankzij cilinderuitschakeling extreem zuinig, de 1.8-liter TFSI met 180 pk komt vooral sportief uit de hoek. Wij gingen echter voor de logische keuze in ons land: een goede oude dieselmotor. Beproefde TDI-technologie, jaar na jaar verfijnd. Een maturiteit die zich laat voelen door zijn soepele karakter, vinnig opnemen en steeds stillere werking. Gelinkt aan de manuele zesbak doet de 2.0 TDI met 150 pk bij 130 km/u slechts 2.000 toeren per minuut, wat zowel het verbruik als het geluidscomfort ten goede komt. Wil je hernemen aan 110 km/u in zesde, dan is het gevolg natuurlijk wel dat je even een versnelling terug moet. Aan koppel is er nochtans geen gebrek, want met 320 Nm komt de kleine A3 meer dan over. Ook van 0-100 km/u is de A3 Berline 2.0 TDI zeer vlot, hij doet er immers slechts 8,7 seconden over. Tot slot zou de A3 2.0 TDI op papier slechts 4,1 liter per 100 kilometer verbruiken, maar wij zaten na een weekje zelfs met een vrij rustige rechtervoet aan 5,4 liter. Al blijft dat natuurlijk nog steeds uitstekend.

Audi A3 Sedan 2013 9

Audi A3 Sedan 2013 10Audi A3 Sedan 2013 11

Kortom, de Audi A3 Berline is een uitstekende wagen waarover we geen opvallend slechte zaken kunnen vermelden. Alleen is hij net als zijn voornaamste concurrent geen koopje, want vanafprijzen starten pas bij 25.100 euro voor de 1.6 TDI Attraction. De basisprijs van onze 2.0 TDI met 150 pk bedraagt meteen al 27.150 euro en dan ben je nog lang niet aan de kassa. We kunnen het bijna niet geloven, maar als we de volledige configuratie doorlopen komen we bij het onderste lijntje uit op 47.821 euro. Mercedes doet echter nog slechter, want daar kost de goedkoopste CLA 27.951 euro. En de testwagen die we toen naar huis meekregen moest ook een dikke 48.000 euro opbrengen. De Audi is dus iets goedkoper, alleen blijft het jammer dat je met een wit papier start. Een knap afgeplat stuur, een deftig geluidssysteem, een navigatie, Audi Drive Select, Keyless Go, knappe velgen, een metaalkleurtje, een luxueuze interieurafwerking, adaptieve cruise control, … alles is mogelijk, maar alles is duur te betalen.

Audi A3 Sedan 2013 6

Audi A3 Sedan 2013 8Audi A3 Sedan 2013 7

Conclusie

Audi vult met de A3 Berline alweer een leemte die ze nog nooit eerder dichtte. Echter een logische zet, want de Mercedes CLA had anders het segment van de ‘premium’ compacte vierdeurs wagens volledig voor zich alleen. De styling is weinig verrassend, maar aan de achterzijde bemerken we toch enkele nieuwigheden. De CLA is op dat vlak gedurfder, maar we weten allemaal dat het Audi-recept gewoon werkt. Binnenin kent de Audi dan weer nog steeds geen gelijke, want zowel het comfort, de geluidsdemping als de fabricage- en afwerkingskwaliteit zijn gewoonweg exemplarisch. Het rijgedrag is verder matuur en ook de TDI-technologie bewijst zich voor de zoveelste maal. We kunnen maar één aspect bekritiseren en dat is zijn prijs. Zijn concurrent doet het even slecht, maar een goed uitgerust model gaat niet onder de 40.000 euro de deur uit. En dat is veel geld voor een compacte vierdeurs, zeker als je weet dat de meer praktische A3 Sportback goedkoper is.

Audi A3 Sedan 2013 5

Overzicht

+ Afwerking
+ Rijcomfort en geluidscomfort
+ Prestaties en verbruik

– Prijs & karige basisuitrusting
– Ruimte achterin
– Sober design

Audi A3 Sedan 2013 4

 Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...