Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC
De nieuwe Renault Clio RS gooit het over een andere boeg in vergelijking met zijn voorganger, toch is hij nog steeds dé leukste Clio bij uitstek!

De vorige generatie Clio RS was een van de sportiefste Renaults die ooit gebouwd werden. Een tweeliter benzineblok dat iedereen een glimlach van jewelste schonk en bovendien handgeschakeld bediend werd, tot groot jolijt van de puristen en de circuitminded Fransoos! Maar mooie liedjes blijven niet duren en net zoals alle andere Renaults zou ook de nieuwe Clio – en het bijhorende RenaultSport model – de downsizing trend ondergaan. Met een longinhoud van 1.6-liter voor het nieuwe motorblok kan je nog steeds heel wat toveren, maar ook een turbo en een gerobotiseerde zesbak kwamen ten tonele en de Clio kreeg 2 deuren extra. Gigantisch goed nieuws voor diegene die minder gefocust zijn op die perfecte rijlijn of hyperscherp weggedrag en die het praktische nut van een bolide waarderen, maar dat er enkelen ietwat ontgoocheld zouden zijn, stond al bij de lancering in de sterren geschreven.

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Anoniem ergens toekomen met onze Clio RS was niet mogelijk gezien het Sirusgele koetswerkkleur dat we ook al zagen bij die andere heerlijke Renault Sport, de Mégane RS Trophy! Naast het aandachtschreeuwende kanariegeel kan je ook eens YOLO doen en kosteloos voor het Vlamrood gaan, of je houdt het allemaal wat rustiger en opteert IJswit, Platiumgrijs of Diepzwart. Daarnaast bemerken we ook een dubbele uitlaat achteraan samen met een aanwezige dakspoiler, terwijl de zijschorten ook een tikkeltje meer aangedikt werden dan bij een reguliere Renault. Vooraan schenkt de wagen ook een sterke sportieve indruk met een F1-geïnspireerde lamel in de luchthapper en de LED dagrijlichten. Dankzij het Cup-pack (+ €450) ligt de wagen nog eens 5 mm dichter bij het asfalt en werden de dempers nog eens een stuk harder afgesteld! Standaard krijgt de Clio RS leuk 17″ lichtmetaal, maar met het Cup chassis groeien die tot leuke 18″ exemplaren, op eenvoudig verzoek zelfs in het glazend zwart te verkrijgen! De Renault Clio is een leuke stadswagen die zonder problemen opgaat in het stadsverkeer, maar de Clio RS eist per direct alle aandacht op. Jammer genoeg ook van de lokale petjesclub aan het stoplicht, al zullen die vanaf heden beseffen dat show & go ook perfect samengaan!

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDCRijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Ook binnen blijven we zitten met een sportieve sfeertje. Goedzittende sportzetels – optioneel verwarmbaar (+ €250) – die je lichaam stevig omarmen en bijzonder veel rode accenten en RenaultSport logo’s & badges. Daarnaast blijft het allemaal vrij rustig en herkenbaar uit een gewone Clio, misschien hadden de Fransen hun sportieve parel toch wat mogen differentiëren. Daarbovenop ogen de materialen soms toch net dat tikkeltje te goedkoop. We wijzen dan voornamelijk naar de pianolak in het dashboard, de schakelpook en de aluminium schakellepels. Het R-Link navigatie- en multimediasysteem (+ €590) is uiteraard ook van de partij en is nog steeds een mooi voorbeeld van duidelijke en eenvoudige werking, al is het jammer dat de informatieve RS Monitor niet standaard meekomt met deze leuke Clio. Wil je het toch – wat we enkel maar kunnen aanraden – dan moet je nogmaals in je buidel tasten (+ €250) maar dan krijg je wel het leuke R-Sound Effect bovenop. Achteraan instappen is in vergelijking met de vorige Clio RS een bijzonder gemak, al is de geluidsisolatie verre van optimaal. Door de scherpe A-stijlen en dynamisch ogende C-stijl is het zicht rondom ook minder goed dan het zou moeten zijn, al wordt dit gecompenseerd door een grotere koffer met standaard 300 liter inhoud. Met de zetels plat kan dat zelfs oplopen tot 1.146 liter!

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDCRijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Voor je Renault Clio heb je bijzonder veel keuzes in koetswerkvarianten, krachtbronnen of transmissies zodat iedereen wel een Clio heeft die op zijn noden inspeelt, bij de Clio RS heb je geen keuze. Zo is er enkel de vijfdeurs beschikbaar met een 1.6-liter turbogeblazen viercilinder met 200 pk en 240 Nm, inclusief automatische versnellingsbak die je gelukkig wel vingervlug kan bedienen. Om de magie te verhogen werd er ook nog een RS toverknop voorzien die de wagen net dat tikkeltje sportiever, responsiever en heel wat meer auditief maakt. Dat heeft allemaal wel zijn invloed op het gemiddelde verbruik, maar eens je verslaafd bent geraakt aan de leuke brom wil je niets anders meer. Officieel spreekt Renault van een normverbruik van 6,3 liter, al deden wij toch een stevige 2 liter beter in onze niet-sportieve momenten. Een topsnelheid van 230 km/u zou mogelijk moeten zijn, de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u is voorbij in slechts 6,7 seconden. Gebruik je daarvoor de launch control – die eveneens vrij verslavend is – dan voelt het allemaal wel sneller aan dan het op papier lijkt, boys will be boys.. De brandstoftank is overigens slechts 45 liter groot waarmee je toch om de 450 kilometer terug aan de pomp zal moeten passeren.

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Eens je de viercilinder start met een eenvoudige druk op de knop – dankzij de slimme sleutel – kan het feest echt beginnen. De Clio RS stuurt vrij goed en communiceert duidelijk aan de chauffeur, al valt hij misschien wel ietwat door de mand als het tempo wordt opgedreven tijdens het betere bochtenwerk. Het percentage kopers die dat fulltime doen zijnzeker niet prominent aanwezig, het is dan ook een logische beslissing van het ontwikkelingsteam – en de steeds belangrijkere marketingafdeling – om de wagen minder hardcore te maken dan zijn voorganger. Met het optionele Cup chassis steekt Renault dan wel terug de hand uit naar die eerste groep, al zal de volgende generatie petrolheads geen weet meer hebben van de RS modellen uit de goede oude tijd en daarmee zullen de criticasters vanzelf ook wel verdwijnen. Waar we bij de Clio GT eerder een gevoel hadden van “willen maar niet kunnen” keken we bij de Clio RS steeds opnieuw uit naar elke rit die we konden maken, plezier verzekerd! Ben je toch nog steeds pessimistisch over deze nieuwe wending bij Renault Sport dan kan je zoeken naar een leuke occasie of hopen dat de geruchten over een écht speelse en spannendere Renault Clio Williams/Gordini in de komende jaren zichzelf vertalen in een productiemodel!

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDCRijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Hoe leuk en speels de Clio RS ook moge zijn, de aankoop van een sportieve bolide is toch nog vaak een serieuze financiële inspanning. Door de extra deuren, meer comfort en grote kofferruimte wordt de wagen een pak interessanter als daily driver dan gewoon een leuk stuk weekendspeelgoed! Gezien de RS nog steeds het topmodel is binnen de Clio reeks is de basisuitrusting ook meer dan royaal te noemen, enkel nog wat fancy gadgets ontbreken. Met een basisprijs van €24.950 vraagt hij dan ook nog niet om alle spaarvarkens per direct open te breken en de spaarrekening van de kinderen te plunderen, al moet je wel nog door de optielijst. Voor een goede duizend euro extra heb je al een heel begeerlijk exemplaar voor een correct prijs, al bepaal je nog steeds zelf in hoeverre je hierin meegaat!

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Gezien het historische karakter van de Clio RS vinden we de directe concurrenten uiteraard in ons eigenste continent, Europa is nog steeds dé bakermat voor leuksturende compacte wagens! De Ford Fiesta ST (1.6 EcoBoost – 182 pk – €20.950), de Peugeot 208 GTi (1.6 THP – 200 pk – €22.045), de Citroen DS3 Racing (1.6 T – 207 pk – €32.825) en Opel Astra OPC (2.0T – 280 pk – €30.950) komen hier allemaal vissen achter je zuurverdiende centjes, elk met hun sportieve eigenheid, hier en daar zelfs een handbak en bijna altijd seulement in een driedeursvariant. Als je het geheel over een andere boeg gooit kom je ook nog uit bij de Nissan Juke Nismo (1.6 DIG-T – 200 pk – €26.905) die heel wat technologie deelt met deze Clio RS! Betaal je liever wat (veel) meer voor een leuker sturende bolide dan kan je nog terecht bij de Audi S3 (2.0 TFSI – 300 pk – €42.000), BMW M135i (3.0 ZiL – 320 pk – €41.150) of een Mercedes A45 AMG (2.0 AMG – 360 pk – €48.000), onder de prijs van de Clio RS vinden we eerder een Italiaanse Alfa Romeo MiTo QV (1.4 MultiAir – 170 pk – €21.950) en Abarth 500 (1.4 T-Jet – 160 pk – €22.100) of een bijvoorbeeld een Volkswagen Polo GTI (1.4 TSI DSG – 180 pk – €23.701). Keuze genoeg voor elk budget dus!

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDCRijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Besluit

De Renault Clio RS zit intussen al aan de 4e generatie en gooit het toch allemaal over een andere boeg in vergelijking met zijn bijzonder speelse en avontuurlijke voorgangers. Best jammer voor de diehard fans van het eerste uur, al kan RenaultSport op deze manier toch heel wat meer mensen gelukkig maken met een leuksturende hot hatch. Enkel jammer dat het interieur er hier en daar toch nog wat te plastiekerig uitziet en je voor de toepasselijke RS Monitor nog eens moet bijbetalen. Dankzij de vijfdeursconfiguratie, zachtere set-up, automatische versnellingsbak en aanvaardbare kofferruimte is de wagen toch misschien wel perfecte daily driver voor diegene die iets meer willen dan een gewone Renault, met een druk op de magische RS knop en de launch control neemt het feestgehalte enkel en alleen maar toe.

Overzicht:

+ Dynamische prestaties
+ Sportief motorgeluid
+ Launch control
+ Bruikbaarheid

– RS Monitor zou in het basispack mogen zitten
– Geluidsisolatie (rijwindgeluiden)

Rijtest: Renault Clio RS 200 EDC

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens