Porsche Brussel 2014
Porsche gunt het Autosalon van Brussel 2014 de nieuwe Macan en de 911 Turbo S Cabriolet als Europese premières.

We mogen ons ietwat vereerd voelen, want Porsche gunt het Autosalon van Brussel de Europese première van de Porsche Macan. Het is de eerste worp van Porsche naar het segment van de compacte SUV’s. Anderzijds zullen er in ons land ook een heleboel exemplaren de deur uitgaan, zeker als we afgaan op de populariteit van zijn grotere broer. Verder is ook de 911 Turbo S Cabriolet een Europese première op de Porsche-stand in Brussel. Jullie vinden de Duitsers terug in Paleis 12.

De nieuwe Macan is de vleesgeworden wagen van alle geruchten die reeds in 2010 de ronde gingen. Porsche zou een SUV onder de Cayenne lanceren, gebaseerd op de Audi Q5. Om ervoor te zorgen dat de Porsche Macan zich wel duidelijk onderscheidt van zijn neefje met vier ringen, kreeg de Porsche eigen ophangingsonderdelen. De Macan moet immers het beste weggedrag optekenen in zijn klasse. Uiterlijk zijn er weinig verrassingen en doen zowel de voor- als zijkant ons sterk denken aan de grotere Cayenne, al blijft de achterzijde wel vernieuwend.

Bij de Belgische lancering in april 2014 zullen 4 varianten beschikbaar zijn: de Macan S Diesel (V6 turbo – 3.0 l) met 258 pk (ook beschikbaar met 211 pk), de Macan S (V6 twinturbo – 3.0 l) met 340 pk en de Macan Turbo (V6 twinturbo – 3.6 l) met 400 pk. Alle varianten zijn vierwielaangedreven en krijgen een PDK-transmissie met 7 versnellingen. De diesel (258 pk) sprint van 0-100 km/u in 6,3 seconden en zou toch een gemiddeld verbruik halen van 6,1 à 6,3 l/100 km. De krachtigste variant, de Macan Turbo, klaart het klusje in amper 4,8 s (-0,2s met het Sport Chrono pakket). De Macan S en Macan S Diesel gaan de deur uit vanaf 60.258 euro, de Macan Turbo moet in België minstens 82.522 euro opbrengen.

Zoals eerder gezegd staat ook de 911 Turbo Cabriolet in Brussel voor het eerst op Europese bodem. De Porsche 991-generatie kenden we al, de open versie ook, maar nu komt hij natuurlijk met de 3.8-liter flat-six die 520 pk levert in de 911 Turbo Cabriolet en zelfs 560 pk in de 911 Turbo S Cabriolet. De PDK-transmissie is standaard, net als de nieuwe vierwielaandrijving. Tot slot lanceert Porsche met deze wagen de actieve achterwielsturing en adaptieve aerodynamica nu ook in het segment van de open supersportwagens.

Porsche heeft echter ook de andere leden van de familie meegebracht: de Boxster en Cayman, maar ook enkele versies van de 911 zullen aanwezig zijn. Naast de Europese première zal de 911 Carrera 4S Cabriolet er staan en viert Porsche het 50 jaar 911 feestje verder in Brussel met de 911 Carrera S 50th Anniversary Edition. De topatleet uit het 911-gamma, de 911 GT3 met zijn atmosferische 3.8-liter en 475 pk, krijgen we ook te zien. Het rijtje wordt afgesloten met de Panamera S E-Hybrid en de Cayenne Diesel Platinum Edition.

Nog even allemaal op een rijtje:

– Boxster (195 kW / 265 pk)
– Cayman (202 kW / 275 pk)
– 911 Carrera S « 50th Anniversary Edition » (294 kW / 400 pk)
– 911 Carrera 4S Cabriolet (294 kW / 400 pk)
– 911 Turbo S Cabriolet (412 kW / 560 pk) – Europese première
– 911 GT3 (350 kW / 475 pk)
– Panamera S E-Hybrid (306 kW / 416 pk)
– Macan S (250 kW / 340 pk) – Europese première
– Macan Turbo (294 kW / 400 pk) – Europese première
– Cayenne Diesel Platinum Edition (180 kW / 245 pk)