BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition 2013 Header
Zuinig zonder downsizing: de BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition koppelt ecologie aan prestaties.

Tempus fugit! Begin 2014 is het reeds twee jaar geleden dat goede vriend Elio Di Rupo de berekeningswijze van het Voordeel van Alle Aard (VAA) grondig dooreen schudde. Werknemers met een bedrijfswagen zouden maandelijks een stuk meer moeten afdragen en de constructeurs vreesden al snel voor de verkopen van hun grotere en duurdere wagens. Al valt de balans achteraf gezien allemaal wel mee, zo zegt zelfs Peter Kronschnabl. De CEO van BMW Belux stelt vast dat een 5-Reeks klant nog steeds een 5-Reeks koopt en geen kleinere 3-Reeks. Klanten kiezen wel vaker voor een motorisatie met een lagere CO2-uitstoot, terwijl ze eigenlijk -ondanks die ook meetellen bij de berekening- meer opties nemen ter compensatie van die kleinere motor. De 5-Reeks kreeg dan ook een nieuwe 518d-variant om aan die vraag tegemoet te komen, terwijl er in het 3-Reeks gamma nog steeds een EfficientDynamics Edition wordt aangeboden. Op de test van die 518d moeten jullie helaas nog even wachten, maar de rijtest met de 320d Touring EDE kunnen we jullie nu al voorschotelen.

BMW 320d Touring EDE 2013 1

 

BMW 320d Touring EDE 2013 2BMW 320d Touring EDE 2013 3

De BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition verschilt als we eerlijk zijn maar weinig van de reguliere 320d Touring. De vraag is ook hoelang dit specifiek model nog zal blijven bestaan, want uiteindelijk worden de verschillende EfficientDynamics aanpassingen tegenwoordig standaard toegepast op elke Münchenaar. Toch kon BMW het verbruik nogmaals verlagen van gemiddeld 4,7 liter naar 4,3 liter per 100 kilometer en de eraan gelinkte CO2-uitstoot reduceren van 124 g/km tot 112 g/km. Op papier dan toch, en het scheelt alvast 1,2 % CO2-percentage in de VAA-berekening. De cijfertjes resulteren uit een verlengde totale overbrengingsverhouding bij de 320d EDE en aanvullende verbeteringen van de aerodynamica onder de vorm van 5-spaakse Aero-velgen en een verlaagd chassis. De banden zijn normaliter ook exemplaren met een lage rolweerstand, maar in vele wagenparken en ook op deze testwagen maken die in de winter plaats voor kleverige winterrubbers. Een winter-aanpassing op de VAA berekeningsformule? Hopelijk leest Elio niet mee.

BMW 320d Touring EDE 2013 4

BMW 320d Touring EDE 2013 5BMW 320d Touring EDE 2013 6

Ondanks de winterbanden kwamen wij na 950 kilometer rijden aan een knap gemiddelde van 5,1 liter per 100 kilometer, wat we een uitstekend resultaat mogen noemen. Rijd je veel stadsverkeer, dan neemt het verbruik weliswaar gevoelig toe, al verwachten we dat de meeste klanten van deze wagen vooral autosnelwegkilometers tussen woonst en bedrijf afmalen. Leuk daarbij om weten is dat de 320d Touring EfficientDynamics Edition ook verrassend zuinig blijft bij 120 km/u en 130 km/u, terwijl de teller bij de meeste wagens eens de 110 km/u voorbij vaak de hoogte inschiet. De motor maakt vanwege de eerder vernoemde verlengde totale overbrengingsverhouding immers enorm weinig toeren: bij 100 km/u in zesde slechts 1.600 omwentelingen. Heb je tot slot zin in een kleine wintersportvakantie? Met de tankinhoud van 57 liter raak je al snel een stuk verder dan 1.000 kilometer zonder de pomp te passeren.

BMW 320d Touring EDE 2013 7

BMW 320d Touring EDE 2013 8BMW 320d Touring EDE 2013 9

Aldus hebben we, na onlangs nog de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI, opnieuw een bewijs dat downsizing geen noodzakelijke vereiste is tot mooie verbruikscijfers. Hoewel de rechtervoet nog steeds de grootste impact heeft op het finale resultaat, is een ruim motorkoppel een belangrijke succesfactor. De 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder heeft met 380 Nm precies dat overschot, waardoor je nooit te diep moet gaan voor een klein inhaalmanoeuvre. Het vermogen van de dieselmotor werd verder gereduceerd van 184 pk naar 163 pk, maar is vanzelfsprekend nog steeds meer dan voldoende om vlot van de startlijn te komen. De gekende sprint van 0-100 km/u duurt 8,3 seconden, terwijl de maximale Geschwindigkeit of anders gezegd vMax 222 km/u bedraagt. Bovendien belangrijk te vermelden is dat ook de EffcientDynamics Edition beschikbaar is met automaat, waarmee je naast extra comfort de sprinttijd nog één tiende van een seconde scherper stelt.

BMW 320d Touring EDE 2013 12

BMW 320d Touring EDE 2013 13BMW 320d Touring EDE 2013 14

Scherp is de gasrespons bij elke motorstart dan weer niet, want de Driving Experience Control gaat linea recta in ECO PRO modus. Meteen lijkt het alsof er 50 paarden weggelopen zijn, maar een druk op de knop maakt natuurlijk snel komaf met dat euvel. En of je nu in ECO PRO, Comfort of Sport-modus schakelt, bij ons had de modus zelf in geen enkel geval invloed op het verbruik. Een echte snelheidssensatie zal je bij de 320d EfficientDynamics vanwege de immens lange versnellingen dan weer nooit krijgen, anderzijds schiet de krachtcentrale nooit puf tekort. De 320d Touring EDE blijft dus een vlotte jongen en qua weggedrag moet hij natuurlijk geen haar onderdoen voor de reguliere 320d. Integendeel, de verlaagde ophanging kan het rijgedrag alleen maar ten goede komen. De gebalanceerde gewichtsverdeling, de achterwielaandrijving en het knappe chassis… jullie hebben het verhaal al meer dan genoeg gehoord.

BMW 320d Touring EDE 2013 15

 

BMW 320d Touring EDE 2013 16BMW 320d Touring EDE 2013 17

Wat eveneens geldt voor het prijzenverhaal en de optiepolitiek, die ook in dit geval volledig BMW-waardig zijn. Een standaard 320d Touring EDE met handbak kost 36.550 euro, waarmee ook het minimale Voordeel van Alle Aard (VAA) vastligt: 6/7 x catalogusprijs x CO2-percentage = 6/7 x 36.550 x 7,2% = 2.256 euro. Zonder te overdrijven komt de uiteindelijke prijs natuurlijk een stukje hoger te liggen: een klein Comfort Pack Plus (€2.550), de goedkoopste navigatie (€1.620) en Xenonlichten (€795) brengen het totaal al op €41.515 of een dikke €300 extra VAA. Onze testwagen had een finaal prijskaartje van 45.920 euro, goed voor een VAA van 2.833 euro en dus 236 euro per maand. Even ter vergelijking: een reguliere 320d Touring met exact dezelfde prijs zou je bijna 40 euro per maand extra kosten. En tot slot een iets verder gezochte, maar voor sommigen onder jullie zeker geen overbodige vergelijking: de goed uitgeruste en eveneens vlotte Skoda Octavia Combi 2.0 CRTDI met 150 pk kost je slechts 150 euro per maand. Nu goed, de afwerking en rijgedrag zitten natuurlijk in een iets ander segment.

BMW 320d Touring EDE 2013 11

Conclusie

Hoewel de EfficientDynamics aanpassingen stilaan hun weg vinden naar elke BMW, bieden de Duitsers vooralsnog de 320d Touring EffcientDynamics Edition aan. Deze is zuiniger dan de reguliere 320d Touring en is dankzij een 12 gram lagere CO2-uitstoot een stuk aantrekkelijker voor de lease-rijders onder ons. Het rijgedrag blijft natuurlijk even vreugdevol. Wij onthouden vooral de zuinige prestaties op de autosnelweg en het comfortabele, maar eveneens zeer vlotte karakter van de 320d Touring EDE. Hij is zuinig, maar komt tegelijk nooit kracht tekort. Puur omwille van een laag Voordeel van Alle Aard moet je deze wagen gezien zijn catalogusprijs anderzijds nooit kopen, maar als het per sé een 3-Reeks Touring moet zijn, dan ben je maandelijks een stuk beter af dan met de reguliere 320d Touring. Er is natuurlijk ook nog de goedkopere 316d Touring, maar die stoot meer uit en komt een stuk minder snel uit de startblokken.

BMW 320d Touring EDE 2013 10

Overzicht

+ Zuinig én vlot
+ Rijgedrag
+ Beschikbaar met automaat

– Prijs
– Soms luidruchtige diesel

Tekst & Foto’s: Tim De Baets