citroen cactus
Voor Citroën gaat deze jaargang van het Autosalon in Brussel hand in hand met innovatie én de wereldpremière van de DS3 Cabrio Racing.

Citroën blijkt goed voorbereid te zijn op de 92e editie van het autosalon van Brussel. Niet alleen stellen ze de Citroën Cactus Concept voor, maar ook de innovaties in de gehele C-lijn worden tentoongesteld, met als nieuwkomers de C4 Picasso en de Grand C4 Picasso. In de DS-lijn zijn er ook een paar aangename verrassingen zoals de wereldpremière van de productieversie van de DS3 Cabrio Racing alsook een exclusieve lijn, speciaal ontworpen voor België, doorheen het gehele DS-gamma genaamd “Faubourg Addict”. In Paleis 6 kan je de C-Elysée WTCC bewonderen waarmee Sébastien Loeb in 2014 zal deelnemen aan het WTCC-kampioenschap.

De Citroën Cactus is een waar manifest voor de toekomstige modellen van de C-lijn. De concept staat voor een functioneel design, een ingenieus ontwerp en gebruiksvriendelijke technologie. Het functioneel design wordt verduidelijkt dankzij de radicale stijl die gericht is op efficiëntie (minder gewicht en meer aerodynamica). Er er is sprake van een technologische look die alle agressieve vormen doet verdwijnen en de “airbumps”, die overigens personaliseerbaar zijn, bevatten soepel materiaal om de carrosserie te beschermen. Binnenin heerst er een ontspannen sfeer dankzij authentieke en natuurlijke materialen die zorgen voor gezelligheid en comfort. De Cactus heeft een Hybrid-Air aandrijving die moet zorgen voor aantrekkelijke gebruikskosten om zo op een groen blaadje te staan.

Citroën presenteert ook hun twee laatste nieuwe modellen: de nieuwe C4 Picasso en de Grand C4 Picasso die in 2013 gelanceerd werden. Hiervan zijn er in totaal al zo’n 50.000 exemplaren van verkocht. Ze luiden een nieuw tijdperk in bij Citroën op vlak van stijl, signatuur en technologie. Gebaseerd op het nieuwe EMP2-platform van de groep PSA (Efficient Modular Platform 2), maken de nieuwe Citroën C4 Picasso en Grand C4 Picasso ook een ware generatiesprong met geoptimaliseerde ongeziene proporties. Voor de C4 Picasso is er een record kofferruimte van 537 liter en bij de Grand C4 Picasso zelfs 645 liter. Ze genieten ook allebei van een gewichtsvermindering van zo’n 140 kg ten opzichte van de vorige generaties (op de versie van 5 zitplaatsen). Dat deze versies amper 98 g/km CO2 uitstoten is ook een uitzonderlijke prestatie voor wagens met die proporties.

De Citroën DS3 Cabrio Racing werd in juli jongstleden als concept op het Goodwood Festival of Speed voorgesteld. Hij neemt alle troeven van de Citroën DS3 Racing over en koppelt deze aan DS3 Cabrio. De Citroën DS3 Cabrio geniet van een geoptimaliseerde architectuur (slechts 25 kg zwaarder dan de berline) die hem zo pittig en wendbaar maakt. De wagen neemt de trekjes van de Citroën DS3 Cabrio over, maar dan aangevuld met 100% Racing snufjes: een air diffuser, een dubbele chroomuitlaat en een afwerking met koolstof die terug te vinden is in heel wat details van de carrosserie.

De Citroën DS3 Cabrio Racing wordt aangeboden in een unieke matgrijze Moondark kleur, in combinatie met een zwart canvas en glanzend zwarte 18” Nemesis velgen. De typische karmijnrode kleur van de DS-lijn wordt gebruikt op de wieldoppen die zijn uitgerust met het DS-logo, maar ook op de deuren met een grote zijstrook om zijn sportieve aard nog beter tot zijn recht te laten komen.

In het interieur heerst ook het matgrijze Moondark kleur net zoals op de carrosserie. De sierstrip op het stuurwiel en de dragers van de dashboardbekleding zijn gemaakt van koolstof. Tot slot is het dashboard ook uitgerust met dezelfde karmijnrode kleur als de verticale strook op de deuren. Dat de DS3 Racing Cabrio exclusiviteit uitstraalt valt af te leiden uit het Citroën Racing teken op de rug van de twee voorste zetels en het genummerd identificatieplaatje op de versnellingspook moet alle twijfels wegnemen.

Eindigen doen we met de DS4 Electro Shot. Deze speciale reeks is uniek, en zal op de stand van Citroën worden voorgesteld. Deze reeks is gebaseerd op de So Chic-versie en is uitgerust met volgende exclusieve elementen die de toch wel mooie lijnen van DS4 nog meer tot hun recht zal laten komen: tweekleurig dak in Perla Nera-zwart,tweekleurige spoiler in Perla Nera-zwart, 17’’ lichtmetalen velgen, glanzend zwart gediamanteerd (in plaats van grijs), zijdelingse beschermlijsten (zwart of carrosseriekleur naargelang de buitenkleur) met verchroomde omzoming en verchroomde buitenspiegelschelpen.