Chevrolet Trax 2013
Chevrolet claimt de uitvinder van de SUV te zijn met de Suburban in 1934. Met meer dan 75 jaar ervaring in die klasse pakt Chevrolet uit met de Trax.

In financieel onzekere tijden grijpen de meeste automerken terug naar zekerheid en uniformiteit. Dat laatste vertalen wij vaak in eenheidsworst. Zo heeft bijvoorbeeld Peugeot met de 308 haar aparte lijnen vaarwel gezegd en het design neutraler gemaakt met een kleine knipoog naar de maatstaf van het C-segment, de Volkswagen Golf. Rij je achter een nieuwe BMW Touring is het gokken of het een 3- of 5-Reeks is en kleeft er een Audi aan je bumper dan kan het eender welk model zijn. Onderhuids gaan de gelijkenissen nog veel verder. Onderstellen, elektronica, motoren en nog veel meer worden tussen steeds meer modellen gedeeld. Maar ook binnen de grote concerns vinden we bij de verschillende dochtersmerken soms bijna identieke wagens terug. Dat is ook het geval bij General Motors die onder andere Opel en Chevrolet onder de arm heeft. Deze merken hebben respectievelijk de Mokka en Trax in hun gamma die onderhuids identieke wagens zijn en gebouwd worden in dezelfde Zuid-Koreaanse fabriek. Ook het motorenaanbod is gelijk bij beide auto’s. Eerder dit jaar reden we al de Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4 en rees de vraag of het wel nodig was om de Chevrolet Trax 1.4 Turbo AWD aan de tand te voelen? Wij wilden hem jullie alvast niet onthouden en trachtten een eventueel onderscheid te vinden.

Test Chevrolet Trax (7)

De Trax is zeker een aparte verschijning gezien het opvallende front dat zeer diep lijkt door te lopen. Dit aanzicht heeft de Trax geërfd van de andere Chevrolet modellen, wat direct een vrij imposante look oplevert. Ook zijdelings werd de Trax voorzien van stevige ‘schouders en heupen’. Dit in tegenstelling tot de Mokka, waar de wielkasten de omtrek van de wielen volgen waardoor de wagen een meer stadsgericht uiterlijk meekrijgt. Hoe opvallend de voortrein is, zo nietszeggend is de achterkant. Ze hebben tevergeefs nog geprobeerd de achterkant op te smukken met een drempelbeschermer die vanaf de LT versie standaard gemonteerd wordt. Wel steekt er op elke versie in het verlengde van de daklijn en zijkant een kleine spoiler die naast zijn functie om de Cw-waarde te verkleinen ook nog wat sportief oogt.

Test Chevrolet Trax (6)

Chevrolet maakt gebruik van een duidelijk configuratieregime. Zo is er de keuze tussen drie versies (LS, LT en LT+) waarbij elke versie z’n eigen standaarduitrusting bezit. Respectievelijk kosten deze €16.900, €18.199 en €20.899 waarbij de laatste versie enkel 18 inch velgen, zetelbekleding in simili-leder en verwarmbare zetels vooraan toevoegen tegenover de LT versie. Enerzijds worden zo ellenlange optielijsten vermeden en kunnen kosten op de productielijn gedrukt worden. Anderzijds, wens je bovenop de LS uitrusting nog mistlampen vooraan, dan ben je verplicht het de duurdere LT versie te kiezen. Laat staan dat je om medische redenen geen stoffen zetels kan verdragen, dan moet je €4.000 meer op tafel leggen voor de LT+ versie die tal van nodeloze opties bevat. Hetzelfde geldt voor AWD, dit is immers enkel te krijgen op de LT+ versie.

Test Chevrolet Trax (3)

Wij reden de duurste versie met binnenin simili-lederen verwarmde zetels. Deze zijn enkel in two-tone kleurstelling verkrijgbaar, namelijk bruin en zwart of volgens Chevrolet: Brownstone. Dit is een gedurfde keuze gezien smaken verschillen. Maar het kan niet ontkend worden dat de zetels er strak uitzien. In combinatie met een gelijkaardige kleurstelling gebruikt op het dashboard is het netjes gedaan. Verder zitten de zetels goed en bieden ze voldoende steun bij normaal gebruik. Vooraan zit er vanaf de LT versie een armleuning gemonteerd aan de bestuurdersstoel, welke helaas geen verschillende standen heeft en soms in de weg zit bij het schakelen. Ook op de achterbank zit je comfortabel met een uitklapbare armsteun en geniet je van de hoge zit zonder te moeten inboeten op hoofdruimte. Daarnaast laat de achterbank zich in vier delen vrij eenvoudig neerleggen en gaat de passagierszetel in één actie volledig plat. Zo creëer je een zee van ruimte met amper niveauverschillen.

Groenlicht Chevrolet Trax

Over ruimte gesproken. Dat is een van de grootste troeven van de Trax. Overal vind je bergvakjes en bergruimtes terug. Zo bevind zich boven het handschoenkastje op het dashboard een kleine ruimte waar een USB- en AUX-aansluiting terug te vinden zijn. Bovenop de middenconsole klapt er een deksel omhoog waaronder een zonnebril kan gestopt worden. Links boven de bestuurder, op de plaats van de handgreep, is er ook ruimte om een bril op te bergen. Beide ruimtes zijn binnen handbereik wat bij plotse zon gevaarlijke taferelen kan vermijden. Ook naast die centrale bergruimte zijn twee verticale sleuven geplaatst welke perfect zijn om je gsm of portefeuille in te plaatsen. Links onder het stuur vinden we een scharnierende lade en onder de passagierszetel steekt een ruime lade. Verder kan je vóór de versnellingspook nog wat snoep kwijt en tussen de stoelen werden maar liefst vier bekerhouders geplaatst bovenop de twee die zich in de armsteun achteraan bevinden. Daar eindigt het niet aangezien in elke deur een fles van 2-liter kan geplaatst worden waarboven nog een klein bergvakje te zien is. Als laatste beschikken we onder de laadvloer in de koffer nog over de volledige ruimte van het reservewiel gezien er enkel een reparatiekit aanwezig is.

2013-Chevrolet-Trax-042

Test Chevrolet Trax (5)Test Chevrolet Trax (4)

De Trax rijdt aangenaam over het asfalt en hoewel de bestuurder hoog zit en de wagen over 4×4 beschikt, maskeert de Trax oneffenheden niet zoals verwacht. Hij doet het goed, maar niet beter dan een lage gezinswagen. Dit leidt onmiddellijk naar het grootste punt van kritiek van de SUV. Je zit hoog en weet dat de vier wielen worden aangedreven, maar dit leidt tot een valse indruk van de werkelijke capaciteiten van de wagen. Het lijkt alsof je het terrein heer en meester zou zijn, maar door de extreem lage bumper en grote overhang kan de Trax zelfs een stevige dorpel niet op zonder schade op te lopen. Wel geeft de hoge zitpositie een goed zicht rondom en dankzij de achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan (standaard vanaf LT) is ook manoeuvreren geen enkel probleem. Een nadeel verbonden aan de hoge zitpositie is de lange versnellingspook die zich enkel met lange slagen laat verleggen. Cruise control werkte dan weer perfect zoals het hoort net zoals het MyLink infotainment systeem (standaard vanaf LT) waarmee via Bluetooth muziek kan gestreamd worden en handenvrij kan gebeld worden. Beide functies laten zich vlot bedienen via het stuurwiel. De lichtsensor en follow-me-home koplampen (standaard vanaf LT) maken samen met allerhande veiligheidsuitrustingen van de Trax een goed uitgeruste wagen.

Conclusie

De Trax is een zeer goed alternatief voor de duurdere Mokka. Hij laat zicht vlot rijden en doet wat van hem verwacht wordt op zijn terrein, de straat. De vierwielaandrijving is dan ook een overbodige keuze die enkel leidt tot een hoger verbruik (wij deden 7,9 l/100 km). De LT versie heeft alles wat we nodig hebben en maakt hem een meer dan complete wagen. Er steken enkel nuttige zaken op zoals parkeersensoren, een achteruitrijcamera, bediening aan het stuur, cruise control, lichtsensor en meer. Binnenin is hij zeer praktisch ingericht en op de koffer na een klein ruimtewonder. Dit alles in combinatie met z’n hoge zitpositie en een aangenaam voorkomen maken de Chevrolet Trax een aanrader als compacte gezinswagen.

Overzicht:

+ Hoge zitpostie
+ Opbergruimte
+ Praktische standaarduitrusting LT

– Slecht functionerend Start/Stop systeem
– Meerwaarde AWD

Tekst: Wim Van Cuyck
Foto’s: Jeroen Maes