Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker
Wie dagelijks heel wat kilometers op de baan doorbrengt, heeft af en toe wel eens een verkeersboete in de bus. Dankzij het Coyote systeem kan je die kans toch een hoop verkleinen!

Niemand krijgt graag boetes en de pechvogels onder ons weten dat het (flits)gevaar in een klein hoekje schuilt. Met de Coyote in de wagen als beschermengel krijg je in realtime melding van de medegebruikers omtrent radarcontroles en verkeershinder. Hierdoor ben je uiteraard afhankelijk van de input en de kwaliteit van de community, maar met 400.000 actieve gebruikers in de Benelux heb je toch al een grote groep volgelingen.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

De vorige generatie Coyote deed het al zeer goed qua verkoop, maar moest het doen met een vrij minimalistisch design en slechts 2 knoppen. De nieuwe generatie doet het gelukkig met een groot touchscreen van 8 centimeter, al is de reactiesnelheid misschien niet zijn sterkste kant. Om de negatieve zichtbaarheid van de zon tegen te gaan kreeg de Coyote een antireflecterende laag mee, zo kan deze ten alle tijden jou bijstaan tijdens de rit. Om verder de interactie te verhogen kan je de Coyote bedienen met stemherkenning en kan je gebruik maken van een Bluetooth-verbinding. De bevestiging van de verklikker kan met diverse hulpstukken tegen de ruit of met een houder op een dashboard. Dankzij een magneetstrip blijft hij ook bij het betere bochtenwerk mooi op z’n plaats zonder zijn draagbaarheid te verliezen.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Ben je geen fan van de kabels en houders dan kan je uiteraard gewoon de iCoyote app installeren op je iPhone of Androiddevice met ongeveer dezelfde functionaliteiten. De applicatie gebruikt een goedkoper abonnement – maar daarover later meer – maar zal ook vooral de telefoonbatterij op de proef stellen, waarna je toch weer aangewezen bent op houders en stroomkabels. Eigenaars van een recente Renault – en dergelijke wagens – hebben het een stuk beter: via het R-link systeem kan je gewoon de Coyote app installeren. Mooi geïntegreerd in het navigatiesysteem en geen kabels, beter zal het niet worden!

Renault R-Link :: Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

België is momenteel nog vrij gunstig gezind inzake het Coyote systeem maar niet overal denkt men zo ruimdenkend. In bijvoorbeeld Zwitserland en Duitsland zijn dergelijke systemen volledig not done en gelukkig krijg je daarvan ook per direct een informatieve waarschuwing eens je die grens zou overschrijden. In Frankrijk zijn ze eerder gematigd negatief, daar wordt de informatiestroom wat bijgeschaafd naar ruime risicozones in plaats van specifieke locaties, al zal je dat misschien toch met handen en voeten moeten uitleggen aan de Gendarme die zich niet rap laat kennen. De grote Coyote familie telt meer dan twee miljoen gebruikers in 26 landen, al reken je best enkel op correcte informatie voor de drukkere verkeerswegen.

Getest-nieuwe-Coyote-v3-raderverklikker-4

Intern zitten er diverse communicatietechnologiën – een GPS, GPRS én GSM chip voor de techneuten onder ons – die permanent in verbinding staan met de centrale server en vice versa. Daardoor krijg je live de updates van de verkenners – vakjargon voor de mede Coyotegebruikers – in je buurt omtrent obstakels of politiecontroles. Zelfs op redelijk ontiegelijke tijdstippen tijdens onze testperiode kregen we op die manier informatie door, enkel op de (te) landelijke wegen waren we ’s nachts soms eenzaam aldus onze kleine digitale vriend. Om de kwaliteit van het Coyote netwerk ook wat te bewaren, krijg je een kwaliteitsscore van de verkenners voor je uit te zien. Zo kan je de flauwe plezanten ook direct herkennen!

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Passeer je zelf iets wat meldenswaardig dan is dat aan je Coyote vrienden te delen met een eenvoudige druk op het aanraakscherm. Ook bezienswaardigheden in de andere rijrichting kan je eenvoudig melden. Passeer je een locatie die eerder gemeld werd moet je nog even bevestigen of het obstakel nog aanwezig was, maar gelukkig heb je ook de mogelijkheid om jezelf te onthouden. Om een goede persoonlijke score te behouden, antwoord je best ook zo waarheidsgetrouw. Ook flitsgevoelige locaties waar de arm der wet in het verleden meermaals aanwezig was worden mooi weergeven, alles om je te beschermen tegen die vervelende enveloppe in je bus.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Naast het grotere scherm, een verbeterde batterijduur – ongeveer 5 uur – en de vernieuwde connectiviteit, blinkt de nieuwe Coyote vooral uit in technologische progressie. Naast de melding van vaste flitspalen en mobiele flitscontroles in beide rijrichtingen geeft de Coyote ook bijna ten alle tijden de correcte maximumsnelheid aan. Dankzij de GPS ontvanger krijg je ook de werkelijke snelheid te zien, wat ons nogmaals leert dat de eigen wijzerplaat de snelheidssituatie toch niet zo perfect weergeeft.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker - trajectcontrole

De laatste rage qua snelheidscontroles zijn ongetwijfeld de trajectcontroles, waarbij de tijdsduur tussen 2 punten gemeten wordt zoals tussen Wetteren en Erpe Mere (E40) of in Gentbrugge (E17). Ook daar heeft de Coyote een intelligente oplossing voor, op een visueel aantrekkelijke wijze wordt weergegeven hoelang de meting nog loopt en hoeveel de gemiddelde snelheid tijdens het traject al bedroeg. Ongetwijfeld handig voor diegene onder ons die soms te laat doorhebben dat ze de trajectcontrole passeerden!

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Daarnaast controleert de Coyote ook aan diverse parameters – snelheid- en richtingvariatie, tijdstip en trajectduur – of de chauffeur niet te moe is, negeer je die meldingen dan komen de confronterende vragen naar voor. Ook de nieuwe filemodus verdient een pluim, zo geeft die direct mee hoelang de huidige verkeersopstopping alreeds bedraagt en hoeveel tijd er nodig zal zijn. De Coyote houdt uiteraard geen rekening met je eindbestemming, dus die cijfers kunnen wat verkeerdelijk interpreteerbaar zijn. Op langere trajecten kan je op deze manier dan weer wél anticiperen en zo je route aanpassen.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Hoe mooi het Coyote verhaal wel niet mag klinken voor de vertegenwoordigers en snelwegridders onder ons, het blijft een commercieel product. Naast de aankoopsom van je device ben je ook nog eens verplicht om een abonnement aan te schaffen. Dat kan op basis van 12 tot 48 maanden, met uiteraard een aantrekkelijk voordeel voor de langere looptijd! De nieuwe Coyote krijgt een richtprijs van €179 inclusief één maand updates, voor een jaar abonnement ben je nog eens €144 kwijt. Sporadisch zijn er interessante acties of promoties, geïnteresseerden houden dus best de Belgische website of hun favoriete verkooppunt goed in de gaten. Eigenaars van een actief abonnement kunnen bovendien gratis gebruik maken van de iCoyote app voor hun smartphone!

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Rationeel gezien blijft dit uiteraard een hoop geld voor de sporadische autorijder met een hoop stedelijke kilometers, maar wie dagelijks heel veel kilometers maalt op het Belgische wegdek, scoort hoe dan ook eens een verkeersovertreding, hoe jammerlijk de situatie ook mogen zijn. Vermenigvuldig dat met de stijgende pakkans, de vele trajectcontroles en je eigen ongeluksfactor en misschien lijkt de investering in een Coyote dan plots toch wel aantrekkelijker. Voor minder geld kan je ook steeds de diverse Facebookpagina’s controleren voor de laatste flitslocaties, de gratis Waze app gebruiken of na elke brug vol op de remmen gaan, al creëer je daar misschien net meer gevaarlijke situaties mee. Als Elio Di Rupo zelfs durft opteren voor deze radarverklikker, hoef je jezelf uiteraard maatschappelijk nergens voor te schamen! Met een wereldwijd netwerk van meer dan 2,4 miljoen gebruikers is de kans ook klein dat de Coyote informatiestroom morgen plotsklaps stilvalt, al blijf je ten alle tijden afhankelijk van de input die anderen – en jezelf – leveren om de gemeenschap draaiend te houden.

Getest nieuwe Coyote v3 raderverklikker

Besluit

Maatschappelijk gezien geeft het Coyotesysteem wegpiraten en snelweghooligans misschien wel een kleine vrijgeleide, deze sloebers hangen hoe dan ook eens stevig tegen de lamp. Diegene die op een enkele maanden driemaal geflitst worden wanneer ze 61 rijden in een zone 50, hebben eigenlijk al een Coyote-investering geschonken aan de staat. Wie dagdagelijkse voor business de baan op moet, mag dus zeker niet twijfelen. Daarnaast biedt het systeem ook heel wat meer dan enkel en alleen maar flitsers. Zo geeft de filemodus bijzonder persoonlijke en tactische informatie die geen enkele ander communicatiemedium weet te brengen. Uiteraard is er steeds iemand de eerste die een obstakel moet melden en blijf je afhankelijk van de Coyote community, maar gezien de stijgende populariteit zit dat nog wel safe voor enkele jaren. Naast de nieuwe radarverklikker heb je ook een speciale versie voor de motorrijders onder ons, de hipsters gebruiken uiteraard de mobiele applicatie op hun smartphone. Renaultrijders hebben misschien nog meer geluk, via hun R-Link multimedia- en navigatiesysteem kan je een officiële Coyote app downloaden!

Overzicht:

+ Functionele investering voor de kilometervreters onder ons
+ Groter scherm + betere batterijduur
+ Mobiele en vaste flitsers
+ Bruikbaar in 26 landen
+ Uitgebreide functies (filemodus, stemherkenning, slapeloosheidsensor)

– Accuraatheid touchscreen
– Afhankelijk van community

Tekst: Benjamin Van Maldergem