Ford EcoSport Brussel 2014
Geen Mustang, maar wel genoeg andere modellen om even op Ford-stand in Paleis 5 te blijven hangen.

Hoe vaak we ook het lijstje met alle aanwezige Ford-modellen op het Autosalon van Brussel herlezen, telkens opnieuw schittert de Mustang door zijn afwezigheid. Hij komt zeker hoor, alleen nu nog niet. In Brussel krijgen we dit jaar voornamelijk modellen te zien die al eerder de revue passeerden, maar nu ook in België aan de voet van een lancering staan.

De opsomming van die modellen start bij de Tourneo-familie, die naast de Tourneo Custom nu ook de kleinere Tourneo Connect en Tourneo Courier omvat. We zagen ze lang geleden al op het Autosalon van Genève, maar natuurlijk is het niet iedereen weggelegd zomaar eventjes naar Zwitserland af te zakken. De wagens worden midden 2014 in België gelanceerd en zullen beschikbaar zijn met de 1.0-liter EcoBoost, een 1.6-liter TDCi met tot 115 pk en een 1.6-liter EcoBoost met 150 pk. De Tourneo Connect biedt plaats aan vijf personen, terwijl de Grand Tourneo Connect nog eens 2 extra inzittenden verwelkomt. Instappen gaat via praktische schuifdeuren.

Verder wordt de Ford SUV-familie uitgebreid en krijgt de Ford Kuga een klein broertje: de Ford EcoSport. Eigenlijk wordt hij pas in oktober 2014 bij de dealers verwacht, maar via Facebook verkocht Ford afgelopen september al een beperkte reeks van 500 wagens over geheel Europa. De compacte vierwieler staat garant voor wendbaarheid en tracht een laag verbruik te combineren met de flexibiliteit, ruimte en hoge rijpositie van een SUV. Ook hier is de 1.0-liter EcoBoost vanzelfsprekend aanwezig, naast een 90 pk sterke 1.5-liter diesel.

In de loop van 2014 is het ook eindelijk tijd voor de eerste elektrische Ford’s op onze Belgische wegen. We reden al met de Ford Focus Electric in mei 2012, maar de Europese lancering laat -net als de Ford Mondeo– wat langer op zich wachten. Nu goed, beter laat dan nooit en ondertussen kan de infrastructuur een beetje bijbenen. De Focus Electric heeft 142 pk en rijdt net zoals de gemiddelde elektromobiel 162 km op één batterijlading. Hij wordt in het gamma vergezeld door de C-Max Energi, Fords eerste in serie geproduceerde plug-in hybride. De kleine monovolume rijdt zo’n 30 kilometer volledig elektrisch en behaalt een gecombineerde CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. De Mondeo Hybrid tot slot zou onder de 100 g/km blijven.

Natuurlijk vind je op de stand in Brussel ook de Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, S-Max, Galaxy, Ranger en de (oude?) Mondeo. Omdat het ook wat spannender mag zijn bracht Ford van de Focus en Fiesta ook de ST-variant mee, terwijl als speciale gast de Formula Ford 1.0 EcoBoost meekwam. Deze unieke racewagen haalt een top van 225,5 km/u, sprint van 0-100 km/u in minder dan 4 seconden en doet een rondje Nordschleife in 7 minuten en 22 seconden. Sneller dan de Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo en Pagani Zonda. Om deze prestatie maar eventjes in perspectief te zetten…