MINI MY2014 Brussel 2014
De Europese première van de nieuwe MINI is voor Brussel!

Het was even spannend afwachten, maar in een persbericht werd het officieel bevestigd: de Europese première van de nieuwe MINI is voor het Autosalon van Brussel weggelegd. Nog steeds herkenbaar, maar met afmetingen die opnieuw toenemen en koplampen die voortaan een stuk braver voor de dag komen. Dagrijlichten zijn naar Europese norm standaard, maar als je de LED-exemplaren wilt, dan moet je naar goede gewoonte bijbetalen. Verder krijgt The New Original een hexagonaal radiatorrooster, achterlichten met een brede chroomlijst en nieuwe zijdelingse richtingaanwijzers.

Binnenin de nieuwe MINI ontdekken bezoekers van de stand de grootste veranderingen, want hier werd de centrale speedometer richting archieven verwezen en vervangen door een 8,8-inch groot display, met een kleurrijke LED-ring voor een zogenaamde ‘optische feedback’. Achter het stuur zit ter vervanging een klassieke tellerpartij. De nieuwe MINI werd ook een stuk praktischer dankzij 51 liter extra bagageruimte, waarmee je vanaf nu in totaal 211 liter kwijt kan achter de tweede zetelrij.

Motorisch werd het gamma volledig vernieuwd en zijn er zowel brave driecilinder benzine- en dieselmotoren als een in omvang toegenomen 2.0-liter benzinemotor voor de Cooper S. Het vermogen van die –voorlopige– topper bedraagt 192 pk, terwijl het minimale vermogen voorlopig 116 pk bedraagt in de Cooper D. Binnenkort krijgen we ook nog een extra ecologische MINI One en One D, vermoedelijk een SD en natuurlijk ook een spiksplinternieuwe MINI John Cooper Works. Het theoretisch gemiddelde verbruik ligt minstens op 3,5 l/100 km bij de Cooper D en zou zelfs bij de Cooper S onder de 6 liter blijven, de CO2-uitstoot bedraagt minstens 92 g/km. Op Belgische prijzen is het helaas nog even wachten…

Naast de MINI Cooper & Cooper S (2014) brengt de salesafdeling ook ondertussen beter bekende modellen mee. Er zullen een Paceman Cooper D, twee exemplaren van de Countryman en eveneens een Clubman van de partij zijn. De dakloze niche wordt verwend met een MINI Cabrio en MINI Roadster John Cooper Works, terwijl tot slot ook nog de MINI Coupé een ticketje richting Brussel kreeg. Welke modellen we binnen twee jaar nog zullen terugvinden is een groot vraagteken, maar voor nu is er echt nog voor ieder wat wils!