Officieel: BMW M3 & M4 Coupe

BMW M4
De zes-in-lijn van de nieuwe BMW M3 Sedan en M4 Coupé perst maar liefst 431 pk uit!

Tegenwoordig moeten we van elke nieuwe wagen twee berichten het web opgooien: één gelekt en één volledig officieel. Gezien we dan ook ook zo goed als alles reeds wisten, zullen we ons hier beperken tot de zwart-op-wit cijfertjes die door BMW bevestigd worden. En natuurlijk ook een hoop foto’s!

De nieuwe BMW M3 Sedan en M4 Coupé krijgen zoals eerder gezegd een 3.0-liter zes-in-lijn mét turbo’s ter vervanging van de atmosferische V8. Enerzijds jammer, anderzijds weegt het blok een stuk minder en produceert de krachtcentrale met exact 431 pk een tiental extra paarden. Qua koppel wordt zelfs een sterkere stijging neergezet: 550 Nm, ongeveer 40% beter dan de E92. Natuurlijk is hij ook tot 25% zuiniger, maar niemand die daar echt van wakker ligt.

Waar je wel al eens kriebels van krijgt is de sprint van 0-100 km/u in exact 4,1 seconden! Mits aanvinken van de zeventraps M DCT-transmissie met geïntegreerde Launch Control welteverstaan, maar voor de liefhebbers is een manuele zesbak (4,3s) standaard. Een leuke toevoeging daarbij is het automatisch tussengas bij terugschakelen, voorheen voorbehouden aan de DCT. De topsnelheid werd voor beiden elektronisch begrensd op 250 km/u. In totaal vond BMW zo’n 80 overbodige kilo’s, waarmee de M4 Coupé afklokt op een totaal van 1.497 kg (volgens DIN-norm). Carbon en aluminium zijn in overvloed aanwezig! Niet alleen wat het dak betreft zoals zijn voorganger (nieuw voor de sedan!), maar ook andere koetswerkcomponenten mochten daarvan profiteren.

De aandrijving van de beide Duitsers gaat natuurlijk integraal naar de achterste twee 18-inchers, 275 mm breed achteraan en 255 mm breed vooraan. Ook 19-inchers zijn mogelijk, zoals jullie zien op de verscheidene foto’s. Verder beschikt de M3/M4 over een elektronisch Active M Differential en -we hadden het er gisteren nog over iets gelijkaardigs bij de Mustang- is er ook een Smokey Burnout function aanwezig, waarmee de bestuurder bij lage snelheden duister zwarte strepen kan trekken. Naast verscheidene modi voor de stuurbekrachtiging zijn beide wagens eveneens beschikbaar met keramische remmen, waarmee de circuitcapaciteiten van deze creaties nog sterker in de verf komen te staan.

Uiterlijk heb je tot slot ook geen enkele moeite om de nieuwkomer te onderscheiden: ruige bumpers, zijschorten, immer verhoogde motorkap, vier uitlaatpijpen en een duidelijk breder spoor maken het verschil. Bemerk ook de subtiele kofferspoiler en de prachtige twin-stalk spiegels. Binnenin vinden we naast het traditionele BMW-interieur een mooi sportstuur, sportzetels en een hoop M-logo’s. Een nieuwtje zijn de verlichte ingewerkte M-logo’s in de zetels, een exclusief detail. De prijs is dan weer geen klein detail, maar moeten we voorlopig afwachten. Tegen het Autosalon van Brussel zouden we dat wel moeten weten, want geruchten spreken van een aanwezigheid en de eerste klanten willen vanzelfsprekend al weten op hoeveel ze het wagenpark van volgend jaar moeten budgetteren!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...