Mercedes-E-Klasse-2013-test
Nooit eerder konden we zoveel bagage meezeulen en verbruikten we zo weinig als tijdens onze testrit met de Mercedes E300 Bluetec Hybrid Break.

Dat we veel bagage konden meezeulen is uiteraard te danken aan de vormgeving van de nieuwe E-Klasse. Dan hebben we het niet per se over zijn hertekende voorkant of zijn nieuwe voor- en achterlichten, maar vooral over het feit dat deze Break-koetswerkvorm een kofferruimte biedt van maar liefst 1.950 liter als je de achterbank neer vouwt. En da’s veel. Wie in plaats van bagage liever kinderen meeneemt, kan er optioneel zelfs voor kiezen om 2 extra zitplaatsen in de koffer te laten installeren, wat het maximum aantal inzittenden naar zeven stuks brengt. Onder de vlakke laadvloer vinden we nog wat extra bagageruimte en overal in de wagen werden er handige opbergvakken voorzien. De kofferklep openen kan door een zwaaibeweging te maken met de voet onder de bumper. Handig als je de handen vol hebt. En daarmee zit het obligate stukje tekst over hoe bruikbaar deze Break wel niet is erop. Tijd om te verklaren vanwaar het lage verbruik komt!

Mercedes E-Klasse 2013 testMercedes E-Klasse 2013

Al is dat in deze tijden niet bepaald een lastige opgave. Elke zichzelf respecterende onderzoeksafdeling in de auto-industrie is vandaag de dag bezig met elektrische aandrijvingen en heeft soms zelfs al dergelijke modellen op de markt gelanceerd. Zo ook die van Mercedes. De aandrijving van deze E-Klasse Bluetec Hybrid komt tot stand door de samenwerking van een 2.2 liter grote dieselmotor met 204 pk en een elektromotor met 26 pk komt deze E-Klasse aardig uit z’n startblokken. Nul naar honderd sprinten duurt zo’n 7,8 seconden en als je blijft doorduwen op het rechterpedaal stopt deze Duitser pas bij 232 km/u met accelereren. En die prestaties weet de E-Klasse Bluetec Hybrid te combineren met een mild verbruik van amper 6 liter per 100 km. Officiële gegevens spreken over 4,5 liter, maar neem het van ons aan, in de realiteit schommelt je Verbrauch rond 6 liter. En da’s best impressionant voor een wagen van dit formaat. Ondanks het feit dat de E Hybrid ongeveer 1 km zuiver elektrisch kan rijden, kan hij met één tank zeker 1.500 km verder geraken. Veel tanken behoort met deze wagen dus tot verleden tijd. En de prestaties mogen er ook best wezen.

Mercedes E-Klasse 2013 test

Mercedes E-Klasse 2013 testMercedes E-Klasse 2013 test

Allemaal mooi op papier, die prestaties, maar het is nog belangrijker dat de wagen tijdens het rijden goed aanvoelt. En gelukkig zit ook dat bij deze E-Klasse best snor. De 7-traps automaat zorgt ervoor dat elke verzetswissel nauwelijks aangevoeld wordt, terwijl de vlotte samenwerking tussen de verbrandings- en elektromotor ervoor zorgt dat je het amper voelt wanneer de E-Klasse van de ene krachtbron naar de andere overschakelt. Wat je gelukkig wel voelt, is het moment waarop de twee krachtbronnen samenwerken om alle beschikbare kracht naar de achterwielen te stuwen. Een duw van jewelste in de rug en een kleine glimlach zijn het gevolg. Die vlotte aandrijving vormt in combinatie met de comfortabele luchtvering de ideale basis voor een ideale cruiser voor lange banen. Ook het stuurgevoel leent zich perfect voor lange afstanden en als de banen onderweg wat meer bochten beginnen te vertonen dan de doorsnee snelweg, weet deze E-Klasse zich ook meer dan naar behoren te gedragen dankzij een direct en verfijnd stuurgevoel. Goede punten voor de E-Klasse dus!

Mercedes E-Klasse 2013 test

Voor lange banen af te malen is het uiteraard niet enkel belangrijk dat het rijgedrag in orde zit, een aangenaam decor is ook een must. En daar scoort ons testmodel met z’n smaakvolle lederen afwerking en exclusieve inleghout alweer. Het geheel ziet er goed uit, werd degelijk in elkaar geschroefd en de indeling van de wagen zorgt ervoor dat er geen kubieke centimeter aan plaats verloren gaat. Niet alleen de voorste passagiers beschikken over een riante beenruimte, ook achteraan is dat het geval. Centraal op het dashboard vinden we dan weer een scherm voor het infotainment. Dat scherm kan je ofwel bedienen aan de hand van een centrale draaiknop, maar je kan ook tegen je E-Klasse Break praten en de reactie op spraakcommando’s is akelig accuraat. Je navigatie instellen zonder door menu’s te hoeven bladeren is dus wel degelijk mogelijk. Waar we geen fan van zijn? De voetrem die Mercedes voorziet om de wagen op z’n plaats te houden bij het parkeren. Een elektronische handrem zou stukken beter passen bij een wagen als deze.

Mercedes E-Klasse 2013 test

Mercedes E-Klasse 2013 testMercedes E-Klasse 2013 test

Hoeveel dat kost, zo’n Break? €42.955. Om te beginnen. Wil je de hybride motorisatie die wij testten, dan komt het prijskaartje neer op minstens €56.750. Gelukkig krijg je in ruil voor die som geld standaard een automatische zevenbak, regen- en lichtsensoren, LED-lichten, automatische airco en een cruise control. De obligatie opties die je standaard niet meegeleverd krijgt van het merk met de ster zijn lederen zetels (€580), 17″ velgen (€726), een mooie buitenkleur (€1.073) en het COMAND multimediasysteem (€3.932). Een goed uitgeruste E-Klasse Break Hybrid kost je dus om en bij de €63.000. En da’s zeker acceptabel. Ons testmodel werd voorzien van ongeveer alle toeters en bellen die in de Mercedes-catalogus staan en maakt je zo’n €75.186 armer. Omgerekend iets meer dan €1.000 per maand voor zakelijke rijders. De E-Klasse BlueTEC Hybrid heeft een uitstoot van amper 119 gram CO2. Goed voor het Voordeel van Alle Aard, horen we de bedrijfsleider al denken. Gegeven zijn prijs van €56.750, betaal je maandelijks een VAA van €320.

Mercedes E-Klasse 2013 test

Conclusie

Wie vaak lange banen moet doen heeft aan de E-Klasse Break een ideale partner. Zeker de hybride uitvoering is de perfecte rijgezel. Een autonomie van meer dan 1.500 km, voldoende kracht en een mild verbruik zijn prachtige troeven die zakelijke rijders ongetwijfeld al doen watertanden. Ook zijn acceptabele VAA is mooi meegenomen, enkel het prijskaartje van €56.750 zal de kleine zelfstandige misschien doen twijfelen. Al krijg je in het geval van de E-Klasse Bluetec Hybrid best wel waar voor je geld.

+ Verhouding Verbruik/vermogen/fun
+ Kofferruimte
+ Comfortabel

– Voetrem
– Prijs

Tekst: Jeroen Maes