Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN
De Lancia Delta is al een poosje op de markt, een speciale MOMODESIGN editie moet de Italiaanse bolide terug in de spotlights zetten!

De 3e generatie Delta zag al het levenszicht in 2008 en in tegenstelling tot zijn voorgangers was deze meer op luxe en comfort gericht dan sportiviteit. Als basis voor deze op en top Italiaanse C-segmenter werd bij Fiat de Bravo uitgekozen, maar om een eigen karakteristiek te behouden groeide de wielbasis met een goede 10 cm. Die toevoeging komt ten voordele van de verschuifbare achterbank waarmee je kan wisselen tussen extra beenruimte of meer bagageruimte. Met sterke concurrenten als de Volkswagen Golf, BMW 1-Reeks en consorten is het sowieso hard knokken om de aandacht te trekken van de kooplustigen, al kunnen we de Delta gerust de rol van underdog toekennen in dit segment. Om toch de schijnwerpers te bereiken werkte Lancia samen met de designgoeroes van MOMODESIGN, eveneens een toonbeeld voor het designtalent dat Italië herbergt.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Visueel kunnen er ook weinig concurrenten tippen aan de elegante vormgeving met typische Italiaanse flair. Doorheen de jaren wijzigde het uiterlijk maar weinig, al werd het lijnenspel bij elke update of facelift terug wat strakker getrokken. Naast een resem bestaande kleuren voor het koetswerk kreeg de Delta MOMODESIGN ook enkele nieuwe kleuren waaronder het Nero Magma zoals onze testwagen. Een vrij donkere zwarttint die in het zonlicht wat levendig wordt, maar zoals steeds kan iedereen wel iets vinden in de orderboeken. De 18″ velgen zijn eveneens hoogglazend en typeren deze versie, net zoals de glazend zwarte kofferklep. Om duidelijk te maken dat je met een unieke Lancia Delta rijdt, werden er ook nog diverse MONODESIGN logo’s geïntegreerd.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGNRijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Ook binnenin is het voornamelijk zwart dat de klok slaat. De lederen zetels met contrasterende blauwe stiksels bieden voldoende steun en kregen ook diverse logo’s mee, voor het dashboard koos Lancia wederom een hoogglazend zwart. Bijzonder fancy bij de eerste gebruiksname, maar na enkele dagen bemerk je wel gebruiksvlekken. De tellerpartij herkennen we nog van de vorige rijtesten, al koos men hier ook voor een gele touch. De achterbank heeft meer weg van een kwalitatieve fauteuil met een grote zithoek met als klein nadeel dat gesprekken voeren met de voorste inzittenden iets moeilijker gaat. De koffer biedt plaats aan 380 liter bagage die er met de verschuifbare achterbank 465 kunnen worden. Het Magic Back Box helpt bovendien om die kofferruimte zo optimaal mogelijk te gebruiken met onder meer een in de hoogte verstelbare vloerplaat en een volkomen vlakke – en lage – laadvloer. Voor het navigatie- en multimediasysteem doet Lancia nog steeds beroep op het Instant Nav & Blue&Me systeem dat doet wat moet, maar qua gebruiksvriendelijk en functionaliteit vrij achterop hinkt inzake de recente technologische ontwikkelingen.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGNRijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Het uitgebreide motorenaanbod van de Lancia Delta biedt ieder wat wils, van potente krachtbronnen tot ecologische motoren. Voor de MOMODESIGN versie heb iets minder keuze, zo kan je enkel kiezen voor de Delta S met een 1.6 MultiJet dieselmotor met 120 pk en 300 Nm of een krachtigere 1.9 TwinTurbo MultiJet met 190 pk en 400 Nm koppel. Wij hadden de kans om met deze diesel op pad te gaan en waren bijzonder onder de indruk van de motorische capaciteiten. Zo’n vermogen combineren met slechts een feitelijk verbruik van 6,2 liter diesel is niet iedereen weggelegd. Met een topsnelheid van 222 km/u en een sprintsnelheid van 7,9 seconden hoef je jezelf ook niet te schamen als je het cijfermateriaal aan de toog vergelijkt. Nog beter wordt het ook als je de prijslijst erbij neemt, zo zijn beide diesels hetzelfde geprijsd op €24.190. De 1.6-liter MultiJet zal fiscaal de meest interessante keuze zijn, maar het GroenLicht aankoopadvies blijft toch bij de 1.9-liter TwinTurbo. De 1.4 TurboJet is de enige benzinemotor voor de MOMODESIGN editie en levert hier 120 pk en 206 Nm, zodra je €22.690 weet op te hoesten bij de lokale dealer kan het de jouwe zijn.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Naast zijn comfortabel innerlijk en aangename vormgeving heeft de huidige Delta zijn historisch verleden zeker niet verloochend. De baanligging is bijzonder scherp en geeft de driver voldoende vertrouwen om de grens op de zoeken, een obligatoire S(port) knop moet je daarbij – mentaal – zien te helpen. De handbak met 6 verzetten schakelt overigens meer dan voldoende vlot, enkel jammer dat die gevoelsmatig wat minder kwalitatief aanvoelt. Met een brandstoftank met 58 liter inhoud en het gematigd verbruik ben je ook in staat om een langere periode van de pomp weg te blijven, een schakelindicator en start/stopsysteem staat je indien nodig nog bij om het verbruik te drukken.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGNRijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Naast de scherpe prijssetting van de Lancia Delta S MOMODESIGN is ook de basisuitrusting niet van de minste. Zo krijg je al een leuk koetswerkkleur, fancy velgen en een strak interieur. Daarnaast krijg je ook het technologisch en comfortabel voordeel van onder meer automatische airco met 2 zones, een degelijk Bose Sound System elektrisch inklapbare spiegels en een snelheidsregelaar ter waarde van €1.500.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGNRijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Elke wagen heeft steeds rationele concurrenten als we een vergelijking doen op basis van de prijs, het segment of het vermogen, maar bij Italiaanse bolides lukt dat iets minder want geen enkele wagen straalt op die manier. In diezelfde Italiaanse sfeer vinden we de Fiat Bravo (1.6 MultiJet Racing – 120 pk – €22.400) en Alfa Romeo Giulietta (2.0 JTDm Distinctive – 150 pk – €25.900) terug, zoeken we verder in Europa vinden we ondermeer de Ford Focus (2.0 TDCi Titanium – 136 pk – €24.100), Volkswagen Golf (2.0 TDI Highline – 150 pk – €25.050), Volvo V40 (2.0 D4 R-Design – 177 pk – €32.490) en Renault Mégane (2.0 dCi GT-Line – 163 pk – €27.950) terug.

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Conclusie

Gezien de aantrekkelijke prijs, een typisch Italiaans design en comfortabel innerlijk is het verwonderlijk dat er zo weinig Lancia Delta’s onze wegen sieren. Belgen kopen jammer genoeg wagens met het hoofd en minder met het hart, al kan de MOMODESIGN versie misschien wel overtuigen met een uitgebreide basisuitrusting en toepasselijke motoren. Binnenin tiert het Italiaanse sfeertje welig verder met aangename gele/blauwe accenten en ruime/comfortabele zetels, al bemerken we hier wel meer dat de wagen al een tijdje meegaat. Gezien de grote invloed van Chrysler modellen in het Lancia gamma is deze Delta misschien wel de laatste kans om een ruime Italiaan te rijden, grijpen dus!

Overzicht:

+ Aangename verschijning met Italiaanse inborst
+ Meer dan vlotte prestaties met beperkt verbruik
+ Strakke wegligging
+ Binnenruimte
+ Aantrekkelijke prijs

– Technologische achterstand
– Her & der passieloze plastic in het interieur

Rijtest: Lancia Delta S MOMODESIGN

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...