Ford Mustang 2014
Het wachten is eindelijk over! Dit is de nieuwe Ford Mustang, binnenkort bij je Belgische dealer beschikbaar!

De Ford Mustang komt uit vele enquêtes naar boven als meest gegeerde ‘klassieker’ in Europa. Een exemplaar in slechte staat opkopen en helemaal opnieuw restaureren, het is een droom die velen van jullie vermoedelijk bekend in de oren klinkt. Maar binnenkort moet het niet bij een oldtimer of de importmarkt blijven, want Ford brengt zoals geweten de nieuwe Mustang naar de Europese dealer.

De nieuwe Mustang ziet er alvast agressief uit met zijn haaiachtige snoet, trapeziumvormige grille en scherpe koplampen. Het klassieke profiel blijft natuurlijk bewaard en maakt hem meteen herkenbaar. Het klassieke fastback achterste en de iets opgehoogde motorkap zijn beiden maar een klein voorbeeld, terwijl we achteraan verticale driedubbele achterlichten herkennen. En wie de coupé niet liefheeft, kan nog altijd opteren voor de cabrio.

Binnenin deed Ford naar eigen zeggen inspiratie op bij de luchtvaart, maar wij herkennen vooral een interieur met nog steeds een ietwat Amerikaans kantje. De materiaalkeuze zou echter wel omhoog gegaan zijn en de technologie is volledig up-to-date: SYNC, MyFord Touch, Track Apps, MyColor en een nieuw Shaker Pro audiosysteem zijn allen aanwezig. De launch-control is tot slot ook handig!

Onder de motorkap zijn drie motoren beschikbaar, al is nog niet volledig duidelijk welke allemaal in de Belgische catalogus zullen worden opgenomen. De enige zekerheid is de 2.3-liter EcoBoost, die ondanks hij als viercilinder misschien niet de ware Mustang-spirit oproept wel een dikke 305 pk levert en 406 Nm koppel. Hij zal ook iets zuiniger zijn dan de 3.7-liter V6 met minstens 300 pk en 365 Nm en zeker ecologischer dan de 5.0-liter V8 met meer dan 420 pk en 528 Nm koppel. Schakelen kan zowel automatisch als via een manuele transmissie.

Qua handling is de Ford Mustang ook al lang niet meer het logge gevaarte dat hij ooit was. Als je aan je stuur draait krijg je ondertussen al even respons en die werd nu nog verbeterd met een volledig onafhankelijke achterophanging. De constructie is voornamelijk opgebouwd uit aluminium. De ingenieurs namen de Boss 302 Mustang als mikpunt, slecht kan deze nieuwe Mustang dus absoluut niet rijden! Wij zijn alvast uitermate benieuwd!