Tokyo Motor Show 2013 Concepten
Terwijl in Los Angeles enkele primeurs aan de wereld werden voorgesteld, kreeg Tokyo voornamelijk concepten.

Naast het Autosalon van Los Angeles in de Verenigde Staten kreeg ook Tokyo deze week de start van een autosalon te verduren. Vele premières waren er in het verre oosten niet, maar aan concepten was er duidelijk geen tekort. Zo goed als alle Aziatische constructeurs kwamen er met enkele denkpistes op de proppen, de meeste vinden jullie hieronder.

Subaru

Subaru toont in Tokyo verschillende concepten, de een al wat realistischer dan de andere. De LEVORG staat zo reeds zeer dicht bij productie en is een break met typische Subaru-accentjes. Deze heeft wel sportieve aspiraties, want naast een verkrijgbare 2.0-liter DIT met 300 pk en 400 Nm krijgt de wagen ook een double wishbone ophanging. De symmetrische vierwielaandrijving is natuurlijk legio.

Subaru Levorg Concept 1

Subaru Levorg Concept 3Subaru Levorg Concept 2

De Cross Sport Design Concept is dan weer een wagen die we niet zo snel op de weg zullen zien verschijnen, noch in Japan noch in Europa. Waar het op neer komt is eigenlijk een BRZ wagon met een soort van off-road bodykit. En eerlijk, wie zit daar nu op te wachten?

Subaru Cross Sport Design 1 Subaru Cross Sport Design 2

De Crossover 7 Concept is dan weer een mogelijke voorbode van de Tribeca, maar gezien we deze in onze contreien vermoedelijk niet in de catalogus krijgen, moeten we er ook geen lange epistels over schrijven. Het uiterlijk is weinig verrassend, de 7 in de benaming duidt op de zeven zitplaatsen in het interieur.

Subaru Crossover 7 Concept 1

Nissan

Iets leuker wordt het op de stand van Nissan, waar onder andere de IDx Freeflow en IDx Nismo concepten tentoon staan. Het design van beide wagens werd duidelijk geïnspireerd door de klassieke Skylines van weleer en eerlijk gezegd, ze zien er best tof uit. De IDx Freeflow is met zijn 4,1 meter lengte vrij compact, terwijl 18-inch velgen een sportief accentje aanbrengen. Onder de motorkap is het minder spannend met een gamma van 1.2- tot 1.5-liter benzinemotoren gelinkt aan een CVT-transmissie. De Nismo-versie krijgt natuurlijk wat meer uiterlijk geschreeuw, terwijl beide wagens uiteindelijk nooit de productie zullen zien. Een kleine hint naar een RWD-concurrent voor de Subaru BRZ/Toyota GT86, dat zien we er wel graag in!

Naast deze twee compacte spelers krijgen we van Nissan een nieuwe interpretatie van de Deltawing en de ZEOD RC Zero Emission on Demand racewagen. Volgens de Japanners heeft deze BladeGlider Concept het potentieel het beste rijgedrag van alle productiewagens in de wereld te krijgen, maar wij hebben daar toch onze twijfels bij. Van een 50:50 gewichtsverdeling is alvast geen sprake, want 70% van het gewicht rust op de twee achterste wielen die ook voor de aandrijving zorgen. Natuurlijk is het concept ook elektrisch.

Honda

Bij Honda bemerken we de S660 Concept, die een voorbode is van een nieuwe kei-car productiewagen. De wagen zou pas in 2015 op de Japanse markt komen, maar de aandrijflijn lijkt alvast vorm te krijgen. In tegenstelling tot de EV-STER Concept die Honda twee jaar geleden op dezelfde plek voorstelde, krijgt de S660 Concept een 660c driecilinder met 64 pk, gekoppeld aan een CVT. Er zijn geruchten dat Honda de mini-cabrio in andere delen van de wereld zou lanceren met een 1.0-liter turbo en 100 pk, maar wij betwijfelen of dat echt zou aanslaan.

Honda S660 Concept 3

Honda S660 Concept 2 Honda S660 Concept 1

Lexus

Lexus optimaliseerde de LF-NX uit Frankfurt en monteerde een viercilinder, 2.0-liter met D-4S en VVT-i technologie in de LF-NX Turbo. Het uitlaatspruitstuk werd geïntegreerd in de cilinderkop, wat een zekere ecologische waarde zou meebrengen. Designmatig veranderde er weinig, al werd er wat gespeeld met mat- en chroomaccenten.

De Toyota FCV kenden we natuurlijk al van vorig jaar in Genève en daarnaast waren er ook nog een hele hoop andere concepten te bezichtigen. Maar eerlijk gezegd, slechts weinigen zullen daarvan wakker liggen. Als jullie er per sé nog eentje willen bij zien, dan horen we het wel…

Toyota NS4 FCV-R Geneve 2012