Nissan GT-R Nismo 2014
We zagen gisteren al twee foto’s, maar nu krijgen we extra beeldmateriaal en (bijna) alle details over de Nissan GT-R Nismo!

Hij was gisteren al gelekt en de eerste specificaties doken ook al op, maar vandaag hebben we alles zwart-op-wit! De Nissan GT-R Nismo is de ultieme versie van de Japanse vierwielaangedreven sportwagen, met onder de motorkap een 3.8-liter V6 met maar liefst 600 pk. Dat is een dikke 50 pk meer dan de reguliere GT-R, terwijl het koppel 652 Nm bedraagt. De hogere cijfertjes werden bereikt door grotere turbo’s te monteren afkomstig van de GT3 race-variant. Zoals gisteren reeds vermeld werd ook de ontstekingstiming aangepast voor elk van de zes cilinders, terwijl tot slot ook de brandstofpomp werd geoptimaliseerd. Op sprintcijfertjes is het nog even wachten, maar die zijn sowieso al sub-3-seconden.

De standaard GT-R is al geen zwevend tapijt, maar de GT-R Nismo heeft dankzij nieuwe veren en exclusieve Bilstein dempers nog meer contact met het wegoppervlak. Deze laatste kunnen bovendien elektronisch worden afgesteld in drie modi: Comfort, Normal en R, waarbij die laatste modus logischerwijs volledig staat afgesteld op circuitgebruik. Rubber wordt voorzien door Dunlop, dat 255/40 20-duimers vooraan monteerde en 285/35 banden achteraan. Een extra anti-roll bar werd eveneens gemonteerd, de voorste ophanging werd verstevigd en de carbon achterspoiler is net een maatje groter dan de standaardvariant. Deze zorgt bij 300 km/u voor maar liefst 100 kilogram extra neerwaartse druk! Het getrainde oog zal eveneens een wijdere voorbumper en verlengde achterbumper bemerken.

Qua kleuren zijn klanten beperkt tot de volgende mogelijkheden: Brilliant White Pearl, Meteor Flake Pearl Black, Ultimate Metallic Silver en Vibrant Red. Telkens, uitgenomen op de zwarte wagen natuurlijk, zorgen zesspaaks zwarte lichtmetalen velgen geïnspireerd door de GT500 racewagen voor wat contrast. Binnenin wordt dat contrast voorzien door rode stiksels in de middenconsole, de zetels en het met Alcantara omhulde stuurwiel. De Recaro-zetels zijn gloednieuw en het instrumentenpaneel kreeg een carbon achtergrond.

Wanneer Nissan eerder deze week een trailer lanceerde met de ‘droge’ naam “1”, refereerden de Japanners natuurlijk naar de titel van snelste (meermaals verkochte) productiewagen rond de Nürburgring. De Nissan GT-R Nismo voltooide het rondje Nordschleife in amper 7 min 8 seconden en 679 duizendsten. Al geeft Nissan wel toe dat dit exemplaar enkele “circuitopties” bevatte, terwijl daar nu in het persbericht nergens sprake van is. In Japan gaan de verkopen alvast van start in februari, terwijl Europa en de Verenigde Staten enkele maanden langer moeten wachten.