MINI Cooper MY2014
Zoals reeds lang beloofd onthulde MINI vandaag haar nieuwste creatie. De nieuwe MINI is langer, wijder, hoger en krijgt zowel drie- als viercilinders.

Hij werd al meermaals zonder camouflage betrapt, maar vandaag kwam MINI eindelijk met alle officiële foto’s naar buiten van de volgende generatie MINI. De meeste details wisten we ook al even, maar herhalen we hier nog eens en vullen we aan met enkele nieuwe weetjes. De bezieler van de originele MINI zou precies vandaag 107 zijn geworden, benieuwd of hij uit de hemel vol lof toekijkt of zich omkeert in zijn graf.

De afmetingen wijken alvast steeds meer af van zijn benaming, want de MINI MY2014 is 98 mm langer, 44 mm breder en komt ook 7 mm hoger dan de uitgaande generatie. De wielbasis groeide bovendien met 42 mm tot 2.495 mm. Het spoor werd tot slot nog eens verbreed met 42 mm vooraan en 34 mm achteraan, waarmee de MINI steviger dan ooit in zijn schoenen staat. Natuurlijk profiteerden ook de ruimte voor de passagiers en de koffer van deze gegroeide afmetingen, waarbij de bagagecapaciteit met maar liefst 30 procent toenam tot 211 liter.

Terwijl MINI standvastig beweert dat deze wagen volledig opnieuw vanaf een wit blad papier werd ontwikkeld, lijkt het uiterlijk gewoon een milde evolutie te zijn ondergaan. Een evolutie waaraan sommige die-hard fans misschien wel wat zullen moeten wennen, maar we vermoeden dat dit de verkopen absoluut niet zal tegenhouden. Ook deze MINI wordt beslist een volumekanon.

In het interieur zijn de grootste wijzigingen te bemerken, want hier werd zoals verwacht de centrale speedometer richting archieven verwezen en vervangen door een 8,8-inch groot display, met een kleurrijke LED-ring voor een zogenaamde ‘optische feedback’. De nieuwe MINI is bovendien beschikbaar met Head-Up display, automatisch dimmende buitenspiegels, een Driving Assistant met Active Cruise Control en key-less go. De optielijst wordt natuurlijk aangevuld met opties zoals zetelverwarming, een regensensor, een elektrisch bediend glazen dak, PDC, enzovoort.

Ook onder de motorkap ging de technologie met rasse schreden vooruit. Zo ontsnapt ook deze MINI niet aan downsizing en wordt de basisversie uitgerust met een 1.5-liter driecilinder. Weliswaar levert deze 136 pk, zodat je meer dan vlot uit de voeten komt. Het koppel bedraagt 220 Nm (230 Nm in overboost) en de MINI Cooper sprint van 0-100 km/u in 7,9 seconden. Vrij vlot voor een basismodel, terwijl het verbruik beperkt blijft tot gemiddeld 4,5 liter en de CO2-emissie blijft steken op 105 gram per kilometer. Later komt er wel nog een minder vermogende MINI One.

In onze contreien zal natuurlijk de MINI Cooper D het meest over de toonbank gaan. Eveneens met een driecilinder, maar gezien het een zelfontbrander betreft met een gemiddelde van 3,5 liter/100 kilometer nog zuiniger. Als bedrijfswagen scoort hij ook, want je mag met een uitstoot van 92 g/km gewoonweg 0,3% van het CO2-percentage aftrekken. Met zijn 116 pk is hij ietsje trager naar de 100 (9,2s), maar in de hernemingen slaagt hij dankzij 280 Nm koppel met glans. Schakelen gebeurt net als bij de MINI Cooper via een manuele zesbak of optionele zestraps automaat, terwijl de aandrijving nog steeds 100% gebeurt op de voorste twee wielen. Ook het dieselgamma krijgt tot slot later nog een bravere One D, en nog later vermoedelijk wel een sportieve SD.

Er komt eveneens een sportievere automaat met snellere schakeltijden en flippers, die zeker bij de MINI Cooper S welkom is. Terwijl de twee eerdere modellen een downsizing moesten ondergaan, krijgt de nieuwe MINI Cooper S in plaats van een 1.6-liter een 2.0-liter met 192 pk. Een sprintje van 0-100 km/u is al voorbij na 6,8 seconden (6,7 bij de automaat) en de topsnelheid bedraagt een -voor een MINI- adrenaline-pompende 235 km/u. Toch zou je aan minder dan 6 liter benzine genoeg hebben per 100 kilometer en is ook deze motor net als de twee andere volledig conform de nakende EU6-norm. Op de JCW-versie is het nog even wachten.

Verdere belangrijke input naar het weggedrag toe is het optionele Variable Damper Control met twee instellingen: Comfort en Sport. De standaard velgmaat bedraagt 15-inch, terwijl mensen met ietsje meer centen en zin voor personalisatie kunnen up-inchen tot 18-duims. De nieuwe MINI rijdt op het nieuwe BMW UKL1-platform dat in onder andere de 1-Reeks GT zal terugkeren. We hebben het nog niet zelf kunnen uittesten, maar de nieuwe MINI zou een stuk comfortabeler geworden zijn dan zijn voorganger en dat zonder het karakteristieke stuurgevoel te verloochenen. Altijd gevaarlijk om beiden te willen, maar we geven hem voorlopig het voordeel van de twijfel! De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar rechtover de Noordzee starten ze bij 15.300 GBP.