Rijtest: Mercedes E-Klasse Cabrio

Mercedes E-Klasse Cabrio test
Van echt zomerweer konden we tijdens onze testperiode met de Mercedes E-Klasse Cabrio niet genieten. Zolang het maar niet regent, gooit deze rode cruiser z’n dak er gelukkig graag af!

De Mercedes E-Klasse ging al een flinke drie jaar mee en dus vonden ze het in Stuttgart tijd voor een facelift. Een redelijk grondige zelfs, want de voorkant onderging een restyling die een nogal oubollige wagen omtoverde naar iets waar we anno 2013 ook graag naar kijken. Bij deze cabrio-versie van de vernieuwde E-Klasse lijkt enkel de zijlijn stand te houden, want ook de achterkant is dankzij nieuwe achterlichten en chromen strook boven de uitlaten flink wat hedendaagser dan voorheen. En dan is er nog de rode buitenkleur die ervoor zorgt dat hoofden van omstaanders al snel draaien richting deze dakloze E. Criticasters zouden durven stellen dat deze wagen ondanks zijn facelift nog steeds kopers zal aantrekken die met de pensioenleeftijd flirten, al zien we jonge veertigers ook best in deze wagen passen. Net als zijn grootste concurrent, de Audi A5 Cabrio, krijgt de E-Klasse Coupé een stoffen dak. Iets wat die-hard liefhebbers van cabrio’s allicht wel kunnen appreciëren.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

De eerste keer dat je plaatsneemt in de E-Klasse Cabrio is het al duidelijk: deze wagen is een cabrio pur sang. Dat valt op door een massa aan kleine handigheden die goed van pas komen bij het rijden zonder dak. De zetels laten bijvoorbeeld geen ruimte tussen de hoofd- en rugsteun. Hierdoor wordt de wind mooi afgeleid naar andere zones, waardoor het in de E Cabrio iets knusser wordt. Optioneel kan je zelfs een AIRSCARF systeem aanschaffen, dat je nek opwarmt. Ook de zetelverwarming houdt de wagen warm op koude dagen. Nog zo’n handigheid is dat er bij een snelheid van 50 km/u een paneel op de voorruit omhoog wipt, waardoor de passerende lucht een duwtje omhoog krijgt en je minder in de wind komt te zitten. AIRCAP heet dat vernuft bij Mercedes. En dankzij een handige knop op het dashboard kan je als bestuurder de windbescherming achteraan omhoog duwen zonder effectief naar de achterbank te moeten kruipen. De achterste passagiers zitten dus niet alleen relatief windvrij, ze worden ook op redelijk wat beenruimte getrakteerd. Het mechanisme van de kap van de E-Klasse oogt geavanceerd en solide, het is zelfs mogelijk om tegen een snelheid van 40 km/u de kap te openen. Die straffe dosis (over)engineering zorgt er voor dat de kap openen of sluiten 20 seconden duurt, wat we redelijk lang vinden. Gelukkig kan je de kap vanop afstand openen met je sleutel, waardoor je snel dakloos kan rondrijden.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

So far so good dus voor deze E. En over het interieur kunnen we ook vol lof zijn. Want ook al heeft de E-Klasse een interieur dat intussen al een tijdje mee gaat, toch is het niet alleen nog steeds up-to-date, maar ook piekfijn afgewerkt. Wanneer we ons neerploffen in de lederen zetels, wanen we ons dankzij een sportieve tellerpartij en een lage zitpositie in een comfortabele go-kart. Centraal zien we een overzichtelijk dashboard met helemaal bovenaan een groot display dat informatie geeft over de radio, navigatie en verschillende systeeminstellingen. Allemaal te bedienen met een handige draaiknop die centraal in de middenconsole pronkt. Als we dan toch een puntje van kritiek mogen oplijsten, zouden we graag zeggen dat de “handrem” die je met de voet moet bedienen nogal 2010 is. Al kan je dat een wagen die uit dat jaar afkomstig is moeilijk kwalijk nemen.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Onze rode cruiser werd van een 220 CDI-motor voorzien. Een 2.2 liter groot dieselblok dus, dat over 170 pk beschikt. En daarmee komt deze E-Klasse Cabrio best aardig van zijn plaats, maar even vurig als zijn buitenkleur is deze motor niet bepaald. Het comfortabele go-kart gevoel dat we hadden bij het instappen blijkt vooral veel “comfort” en weinig “go-kart” te zijn. Nul naar honderd sprinten neemt zo’n 8,8 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid neerkomt op 232 km/u. Voldoende om heerlijk aan de Côte d’Azur rond te tuffen, maar jammer genoeg niet om een Golfje met een 2.0 liter diesel bij te houden tijdens een stoplichtsprint. Ook gangwissels van de zeventraps automaat die ons testmodel aangemeten kreeg, stellen lichtjes teleur. Het duurt ongeveer 2 tellen vooraleer de automaat reageert op de schakelflippers hun commando om van verzet te wisselen. Tegenover die matige prestaties staat weliswaar een theoretisch verbruik van 5,2 liter, dat in de realiteit rond 6,5 liter per 100 km schommelde tijdens onze testweek. Acceptabel voor een wagen van zijn formaat, oordelen we. Wie liever dieselt met wat meer vermogen kan terecht bij de E-Klasse Cabrio 250 CDI met 204 pk of de E350 CDI wiens V6 maar liefst 252 pk richting achterwielen stuwt.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Voor wie het sneller mag, biedt Mercedes nog een gamma bezinemotoren aan. De instapper is de E200 met 184 pk, terwijl de E250 met 211 paarden kan pochen. Nog hoger in het gamma vinden we een 3.5 liter V6 benzinemotor terug die ofwel 252 pk of 306 pk levert. Een modernere versie van de V6, met een halve liter minder slagruimte, levert met zijn 333 paarden iets meer vermogen. Maar de “E to have” is de E500 die een V8 met 408 pk in het vooronder krijgt. Genoeg om de achterbanden aan een sneltempo te verslinden en het Golfje uit de vorige paragraaf er vlotjes van te trekken.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

De chromen sierstrepen van de E-Cabrio, zijn sportieve stuur, lage zithouding en dubbele uitlaat weekten bij onze eerste aanblik behoorlijk wat sportieve verwachtingen los. Verwachtingen waar de E-Klasse Cabrio niet direct aan voldoet, aangezien de ophanging van de wagen meer naar comfort dan naar sportiviteit neigt. Het stuur is ook aan de comfortabele kant, maar gelukkig alles behalve zompig. Integendeel, tijdens het betere bochtenwerkt voelt het stuur baanvast aan. Toch een tikkeltje sportief dus, deze E-Cabrio. Bij voldoende hard accelereren durft de kont van deze diesel zelfs eens uit te breken. En da’s mooi meegenomen. Al blijft deze E vooral comfortabel van aard. Ermee op reis naar het Zuiden? Wij zouden geen moment twijfelen!

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Een E-Klasse Cabrio op de oprit van je vakantiehuis parkeren kan voor een kleine €48.000. Daarvoor krijg je een viercilinder benzinemotor met 184 pk, de keuze om je cabriodak in het blauw, rood, zwart of donkerbruin uit te voeren, automatische airco en een systeem dat je waarschuwt bij mogelijke ongevallen. Vink je dan nog enkele opties aan om je wagen compleet te maken, dan kom je al snel bij €60.000 uit. Want op een E-Klasse Cabrio horen nu eenmaal een AMG-Pack (€3.150) met onder meer 18″ velgen en lederen zetels, een pakket dat de ophanging sportiever maakt (€820), een 7-traps automaat (€2.650) en verwarmde zetels, inclusief nekverwarming (€2.600) en het COMAND infotainmentsysteem van Mercedes. Ons testmodel ging voor €66.250 over de toonbank, een stevige prijs waar je gelukkig behoorlijk wat wagen voor terug krijgt. Een E-Klasse Cabrio met een V8-motor kost je minstens €85.190.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Conclusie

De nieuwe E-Klasse Cabrio ziet er een stuk jonger uit dan zijn voorganger. Chromen sierstrepen en een nieuwe set lichten moeten aan de buitenkant het mooi weer maken en slagen daar aardig in. Aan de binnenkant zijn er ontelbaar veel gadgets die cabrio-rijden aangenamer maken, zelfs tijdens minder aangenaam herfstweer. Een cabrio pur sang dus, deze E-Klasse Cabrio. De 220 CDI-uitvoering mist ons inziens wat poer, maar dankzij het uitgebreide gamma aan motoren dat Mercedes aanbiedt, is daar snel een mouw aan gepast.

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013 Mercedes E-Klasse Cabrio test 2013

Overzicht

+ Cabriorijden kan zelfs bij minder goed weer
Afwerking
+ Looks

– 220 CDI mist wat poer
– Voetrem ipv handrem

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...