De Twin-Up! zou 0,9 l per 100 kilometer moeten halen.

Wanneer de pittige Up! GT komt, weten we nog niet echt. Een andere telg van de Up! familie wordt echter naast de e-Up! voorgesteld op de Tokyo Motor Show eind deze maand. De Twin-Up! Hybrid Concept wordt voortgestuwd door de combinatie van een dieselmotor en een elektromotor. De 800 cc tweecilinder TDI met 48 pk wordt ongewijzigd overgenomen uit de XL1., de lithium-ion batterij daarentegen groeit van 5,5 kWh naar 8,6 kWh. Dit is het equivalent van een toename met 20 paarden tegenover de 27 pk sterke elektromotor uit de XL1. Samen geeft dit een totaal van 75 pk en 215 Nm. Om dit alles over te brengen op de voorwielen wordt de hybride uitgerust met een versnellingsbak met zeven versnellingen en een dubbele koppeling.

Een zwaardere motor was nodig om het extra gewicht van de Twin-Up! ten opzichte van de XL1 te compenseren. De Twin-Up! weegt maar liefst 410 kg meer dan de 795 kg wegende dieselnipper. Om dat gewicht tot 100 km/h te stuwen heb je 15,7 sec geduld nodig en grijpt de begrenzer in vanaf 140 km/h. Om deze topsnelheid te bereiken moet de wagen beide energiebronnen benutten. Daarnaast kan de bestuurder wel opteren om enkel de verbrandingsmotor te gebruiken of om zuiver elektrisch door de straat te zoemen. Gecombineerd zou de Volkswagen slechts 0,9 l/100km verbruiken en amper 27 g/km CO2 uitstoten. (via: AE)

twin-up hybrid