Techniek: BMW EfficientDynamics

BMW i8 M niet gepland
Waarvoor staan al die BMW EfficientDynamics termen nu? Hoogtijd om eens dieper in detail te gaan.

Auto’s moeten zuiniger worden. Niet alleen omdat de EU-normen strenger worden en er steeds meer auto’s zijn dus ook meer vervuiling is, maar natuurlijk ook omdat traditionele energiebronnen niet onuitputbaar zijn. Toyota mag dan nog wel pionier zijn op vlak van hybrides, als we kijken naar wie het verst staat in het optimaliseren van de efficiëntie van traditionele krachtbronnen, kunnen we onvermijdelijk voorbij BMW. Geen enkel merk slaagt er vandaag zodanig in kracht te koppelen aan een gematigd verbruik, de nieuwste 320d EfficientDynamics Edition is het beste bewijs. Ook veertig jaar ervaring op het vlak van elektrische auto’s leidde onlangs tot de onthulling van de volledig elektrische i3. Daar gaan we morgen eindelijk mee op stap en daarover gaan we dus voorlopig nog niet dieper op in. Al profiteert ook deze elektrische wagen ongetwijfeld van de vooruitgang op het vlak van EfficientDynamics, de autonomie zou anders een stuk lager liggen.

BMW EfficientDynamics

Hoewel de term EfficientDynamics nog vrij nieuw in de oren klinkt, zijn dezelfde principes ervan al ver terug in de geschiedenis terug te vinden bij de legendarische BMW 303. Deze wagen kreeg een voor die tijd innovatief ladderchassis, allemaal met het oog op gewichtsbesparing en om een meer aerodynamisch geheel te krijgen met minder verbruik als gevolg. Dezelfde principes werden herhaald bij volgende modellen omdat ze gewoonweg werkten. Ze werden bij de komst van de BMW 502 aangevuld met de eerste motor opgebouwd uit lichtere metaallegeringen. De laatste jaren worden nieuwe gewichtsbesparende maatregelen aangeboord, waaronder een veelvuldig gebruik van koolstofvezel. De BMW E36 M3 CSL was trouwens de eerste wagen in de geschiedenis van BMW waarbij CFRP (Carbon-Fiber-Reinforced Polymer/Plastic) op grote schaal gebruikt werd.

EfficientDynamics 303

Algemeen genomen duidt EfficientDynamics dus op alle maatregelen en functies die samenwerken om de uitstoot en het verbruik te verlagen, of anderzijds meer energie te halen uit minder brandstof. Sommige worden stilaan standaard zoals de Air Breathers, Air Curtains, VANOS en VALVETRONIC technologieën, voor andere zoals de Driving Experience Control met ECO PRO modus moet je zo nu en dan bijbetalen, krijg je ze pas bij hogere uitvoeringen of maken ze deel uit van specifieke modellen. Vroeg of laat komen echter ook deze maatregelen naar de standaarduitrusting, gedwongen door de steeds strenger wordende emissienormen. Maar laten we nu vooral enkele EfficientDynamics maatregelen ook eens iets naderbij bekijken.

  1. VANOS en VALVETRONIC:

Technologieën die verrassend genoeg al meer dan tien jaar in de rekken van BMW terug te vinden zijn. VANOS regelt de timing van de kleppen waarbij de relatieve timing tussen de inlaat en de uitlaatkleppen wordt geregeld. In een laag toerengebied worden de inlaatkleppen later geopend ter verbetering van een zachte krachtontwikkeling, bij hogere toeren worden de kleppen eerder geopend om meer koppel te verkrijgen, gekoppeld aan minder verbruik en lagere emissies. Kortom: de optimale hoeveelheid brandstof wordt verbruikt afhankelijk van de noden. VALVETRONIC zorgt er verder voor dat de timing en openingsduur niet volgens verschillende trappen moet gebeuren, maar infinitesimaal kan worden bijgesteld.

BMW Double Vanos

  1. TwinPower Turbomotoren

In tegenstelling tot wat vaak aangenomen wordt, wijst TwinPower niet op twee turbo’s. BMW TwinPower duidt vooral op de combinatie van variabiliteit (de VANOS en VALVETRONIC), directe injectie en turbocharging, waarbij de turbo’s ook nog eens een variabele geometrie kunnen hebben. De TwinPower turbomotoren zullen de atmosferische exemplaren vroeg of laat onvermijdelijk uitroeien, hoe jammer dat voor sommigen ook lijkt.

EfficientDynamics TwinPower

  1. 500 cc per cilinder

Van de nieuwe 1.5-liter driecilinder tot de 3.0-liter zes-in-lijn, BMW is er rotsvast van overtuigd dat 0,5 liter de ideale individuele cilinderinhoud is. Na vele jaren onderzoek kwamen de Duitsers tot de conclusie dat deze maat een optimale combinatie biedt van akkoestiek, vibratie, effciëntie en wrijving. Alle motoren onder de EfficientDynamics noemer zullen in de toekomst dus 0,5 liter per cilinder krijgen.

EfficientDynamics 500cc

  1. Actieve achterspoiler

De enen zijn fan, de anderen vinden het wat m’as-tu-vu, maar de actieve achterspoiler op onder andere de BMW 3-Reeks GT heeft effectief een nut. Enerzijds vermindert hij logischerwijze de lift en zorgt hij voor meer druk op de achteras, anderzijds zorgt hij tegelijk voor een lager brandstofverbruik. Storende vortices achter de wagen worden met behulp van de spoiler immers tegengegaan, wat zorgt voor een daling van de cw-waarde met 2 procent. Stabieler en zuiniger!

EfficientDynamics Spoiler

  1. Air Vent Control/ AirCurtains/ Air Breathers

Eveneens de 3-Reeks GT heeft ze en ook de nieuwe BMW 4-Reeks: Air Curtains en Air Breathers. Bij lage snelheden worden bepaalde flappen (Air Curtains/Air Vents) in de voorbumper gesloten zodat de motor sneller op temperatuur komt en de luchtweerstand geoptimaliseerd wordt, bij hogere snelheden openen ze geleidelijk om de motor af te koelen en de aerodynamica opnieuw te verbeteren.

EfficientDynamics Air Breathers

  1. CFRP

We vernoemden het hierboven al, maar koolstofvezel wordt steeds meer gebruikt. Gewichtsreductie vormt immers de kern bij het verlagen van het verbruik en het verbeteren van de prestaties. CFRP haalt bij BMW bijna dezelfde weerstand als staal aan de helft van het gewicht. De CFRP wordt bovendien vervaardigd met behulp van hernieuwbare energie om de milieu-impact nog verder te verminderen. 70% minder water en 50% minder energie, dat claimen de Duitsers immers voor het productieproces van de BMW i3. Naast koolstofvezel worden bovendien andere lichtgewicht materialen gebruikt zoals Magnesium, plastic en zelfs Gorilla Glass, een lichter soort glas met tegelijk betere geluidsisolatie.

Passenger Compartment i3

Kortom, een hele boterham die elke dag nog wordt aangevuld met nieuwe innovaties. Het afstellen van automaten op het parcours met behulp van de GPS, de cabine slechts gedeeltelijk opwarmen als er maar één persoon in de wagen zit, zeilen bij het lossen van het gaspedaal, energierecuperatie voor alle restenergie de uitlaat verlaat, EfficientDynamics is nooit volledig af. BMW is vandaag bezig met de toekomst, enkel de klant moet zijn mindset zo nu en dan eens ‘ongewild’ bijstellen. (Via: AutoEvolution)

BMW i3 2013 21

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...