Rijtest: Citroen C4 Picasso


De totaal vernieuwde Citroën C4 Picasso moet gezinnen meer dan ooit overtuigen.

De Citroën C4 Picasso is sinds zijn lancering in 2006 altijd al een populaire wagen geweest, zeker ook in België en Nederland. Ondanks de rake klappen die de Fransen moesten incasseren door de crisis is de PSA-groep wel blijven geloven in hun kunnen. Om in financiële moeilijkheden keer op keer vernieuwende, frisse en gedurfde modellen te lanceren, daar heb je lef voor nodig. En het resultaat mag er zeker zijn. Citroën luidt een nieuw tijdperk in binnen het segment met het zogeheten Technospace concept. De C4 Picasso is bovendien het eerste model uit de PSA-groep die het EMP2-platform krijgt, waarmee hij maar liefst 140 kg lichter wordt ten opzichte van zijn voorganger en zo ook een lager verbruik uit zijn mouw schudt. Ook het design vanbuiten én vanbinnen werd grondig veranderd met meer aandacht voor kwaliteit en vernuftige technologie.

Dankzij een paar creatievelingen binnen Citroën staat er een compleet nieuwe C4 Picasso in de showroom. Met zijn geflankeerde LED-dagrijverlichting, die je makkelijk kan onderscheiden van de koplampen, ziet hij er een beetje buitenaards uit. Maar wel goed buitenaards. De futuristische look staat hem uitstekend, al moet je er wel voor zijn. Niet enkel de voorkant kreeg een make-over, ook de achterkant werd grondig gewijzigd. De koffer is iets schuiner afgewerkt dan zijn voorganger en dat siert hem. Het maakt hem net dat tikkeltje eleganter. Samen met de vernieuwde achterlichten (afgekeken van Volkswagen?) vormt de achterkant een mooi geheel. Wat overigens ook in het oog sprint is dat de C4 Picasso opvallende wielkasten heeft. Dit zorgt ervoor dat hij toch, misschien ongewild, wat sportiever oogt.

citroen rijtest3citroen rijtest4

Als we overgaan naar het interieur zien we kwaliteitsvolle afwerking en materialen en hier en daar eye-catchers die het leuk maken om binnenin de C4 Picasso te vertoeven. Een voorbeeld hiervan is het gigantisch panoramisch dak. Dat is zo groot dat je je haast in een cabrio waant. De ruimte wordt gevuld met licht en maakt het des te aangenamer voor de passagiers. En over ruimte gesproken, die is er zeker in de nieuwe C4 Picasso. De wielbasis is toegenomen met 5,5 centimeter en dat merk je. Er is duidend veel plaats achteraan en dankzij de 3 aparte zitstoelen kan je de kofferruimte naar believen aanpassen. Als je geen passagiers aan boord hebt dan kan je de kofferruimte zelfs doen toenemen tot 1.709 liter! Dat de de C4 Picasso luxueus is, bewijst Citroën met het Lounge-pakket. Hiermee versterken ze het luxueus gevoel dat de C4 Picasso vanbinnen uitstraalt door vooraan comfortabele stoelen met massagefunctie op drie niveau’s, te installeren. Nog een eye-catcher is de panoramische voorruit die je standaard meekrijgt. Zo kan je een deel van het bovenbekleding, daar waar de zonnekleppen zich bevinden, achteruit schuiven. Het resultaat is dat je een gigantisch gezichtsveld bekomt. Wij gebruikten het liever niet omdat het wat onwennig was met de lichtinval, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ook de twee digitale schermen sautent aux yeux, zoals ze bij Citroën zouden zeggen. Het laagst gelegen scherm is er één van 7″ en heeft aanraakfuncties zoals airco, telefoon, navigatie (is overigens uitstekend) en audio. Het bovenste scherm is 12″ groot waar geen aanraakbediening mogelijk is. Hierop komt de gebruikelijke info zoals toerental, verbruik, en snelheid. Ze worden niet allemaal tegelijk tentoon gespreid, het is namelijk al druk genoeg zo, maar je kan de verschillende displays bedienen via een knopje aan het stuur. Een leuke display is het foto-display waar je de foto van je dierbare vrouw en kinderen kan plaatsen.

citroen rijtest7citroen rijtest8

Dat Citroën met zijn nieuwe C4 Picasso een andere weg wil bewandelen dan zijn voorganger is duidelijk. Maar vertaalt zich dat ook op technologisch vlak? Het antwoord is een overtuigende ja. Citroën heeft bijvoorbeeld veel aandacht besteedt aan veiligheid. En dat onder meer met de Citroën Etouch: een beveiligd en gratis service die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar is. Elke C4 heeft namelijk een soort simkaart waardoor ze je gemakkelijk kunnen traceren op de plaats waar het probleem zich voordoet. Via het internet in de auto kan je ook je onderhoudsboekje raadplegen alsook de Eco-Driving die je waarschuwt in geval van een mechanisch probleem. Nog een veiligheidsmaatregel is de actieve veiligheidsgordel die voor trillingen zorgt als je de wegmarkering overschrijdt. Hij detecteert de overschrijding via een miniatuurcamera die ingebouwd zit naast de binnenspiegel. Wat klinkt als een goede veiligheidsmaatregel vonden wij echter vrij storend. We opteren dan ook liever een waarschuwingssignaal in het dashboard of de voorruit. De C4 Picasso wordt ook bijgestaan bij slecht weer door de intelligente tractiecontrole.

citroen rijtest11citroen rijtest14

Niet alleen veiligheid staat centraal in de nieuwe C4 Picasso, maar ook het milieu heeft een groot aandeel. Wij reden met de 1.6 e-HDi met 115 pk en we moeten toegeven dat deze echt zuinig is. Met een gemiddeld verbruik van 4,8 liter doet hij het uitstekend en de milieuactivisten kunnen ook al zeker niet klagen met een CO2-uitstoot van slechts 104 g/100km. Verder is de 1.6 e-HDi stil, ook als hij eens wat werk moet verrichten. De handgeschakelde zesbak was op zich prima, maar in file’s liet hij ons soms wat in de steek door niet altijd even vlot met te werken. Voor de rest rijdt hij zoals het een monovolume betaamt: een luxueus vervoersmiddel uitermate geschikt voor lange afstanden. Een ideale reisauto dus. Maar dat wil niet zeggen dat hij in de stad zijn mannetje niet kan staan. Hoewel Citroën beweert dat met het nieuwe, stijvere chassis én een lager zwaartepunt de wendbaarheid vergroot wordt, zijn korte en vinnige bochten toch niet zijn ding. Maar je kan natuurlijk niet alles vragen van een wagen.

Voor iets meer dan €19.000 heb je de nieuwe Citroën C4 Picasso bij je thuis staan. Onze versie, de 1.6 e-HDi exclusive met 115 pk, vraagt toch al een kleine €27.000. Maar natuurlijk zijn er verschillende varianten beschikbaar die binnen elk budget passen. Citroën laat je de keuze tussen vier verschillende versies van de C4 Picasso. De Attraction, Seduction, Intensive en Exclusive. De Attraction-variant is beschikbaar vanaf €19.192 en dan heb je toch al het broodnodige zoals: een boordcomputer, ABS, Hill Start Assist, gordijnairbags, etc. Voor €1.160 meer heb je Seduction-variant. Deze omvat hetzelfde als Attraction maar dan met luxueuze extra’s zoals: klaptafeltjes achteraan, automatische ruitenwissers… De Intensive-variant is dan nog eens €1.850 bovenop de Seduction-variant. Hierbij zit het City Camera Pack en ook visuele chroom upgrades en de NOTOS velgen. Voor de duurste variant, de Exclusive, betaal je een meerwaarde van €4.200 bovenop de Seduction-variant. Dan kom je uit op €25.500, als je hem dan nog wat opleukt volgens je eigen smaak betaal je al snel een kleine €30.000.

Conclusie:

De nieuwe C4 Picasso is op alle vlakken verbeterd. Met zijn laag verbruik, voldoende power en gedurfde looks zullen vele mensen deze wagen met open armen ontvangen. Er is een zee aan ruimte dus zorgen maken over plaatsgebrek is hier niet echt van toepassing. Met zijn prijs van €27.000 euro zit hij eerder aan de hoge kant maar je hebt keuze genoeg tussen andere motorisaties zodat er voor elk budget wel een C4 Picasso geschikt is. De vernieuwde C4 Picasso heeft zich weer helemaal opgewerkt naar de top van zijn klasse, en de Peugeot 5008 en de Renault Scénic moeten meer dan ooit rekening houden met deze gezinsauto van Citroën.

Overzicht:

+ comfort
+ ruimte
+ vernieuwende looks
+ verbruik

– actieve veiligheidsgordels eerder storend

Tekst & Foto’s: Cédric van Mierlo

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...