Rijtest Renault Scenic XMOD
Met de Scénic XMOD speelt Renault in op de trend waarbij gezinswagens de mogelijkheid krijgen om de meest avontuurlijke wegen zonder kleerscheuren te overleven!

Sinds 1996 heeft Renault de Scénic in het gamma, een vijfzitter op basis van de Mégane hatchback met de looks van een MPV. Vandaag de dag is die Scénic nog steeds een van de gevestigde waardes voor de mama’s en papa’s onder ons die op zoek zijn naar een degelijke wagen die naast comfortabel en praktisch ook nog eens knappe looks heeft. Dat laatste is uiteraard relatief, al vonden we bijzonder weinig negatievelingen tijdens onze testperiode. Echt spannend en sensationeel wordt het uiteraard nooit met een Scénic, al heeft het selecte koperpubliek waarschijnlijk meer om het hoofd met de kroost dan te mijmeren naar een scherpe wegligging en sportief weggedrag.

Rijtest Renault Scenic XMODRijtest Renault Scenic XMOD

De 2e en 3e generatie zagen respectievelijk het levenslicht in 2003 en 2009, terwijl vorig jaar de Scénic een strakke facelift kreeg om hem voornamelijk visueel terug bij de familie laten horen. Voor wie het allemaal nog wat groter en ruimer mag is er de Grand Scénic die een derde zetelrij tevoorschijn kan toveren met 2 extra kinderzitjes, maar met de nieuwe XMOD richt Renault de pijlen vooral op de meer avontuurlijke chauffeurs. Denk nu niet aan ruige offroadtochten of onberijdbare wegen trotseren met je gezinswagen, eerder het bospad in om dan aan de eerste hindernis de wagen toch te moeten achterlaten. In stedelijke omgevingen zal je waarschijnlijk wel onbegrip oogsten met je geavanceerd tractie- en gripsysteem, maar op het platte land, over de taalgrens of in landen waar het wegdek (nog) slechter is dan hier haal je zo het voordeel uit je Scénic XMOD! Het is overigens niet de eerste keer dat de Scénic de wandelschoenen aantrekt, in 2001 was er ook een Scénic RX4 met vierwielaandrijving én een reserveband achterop. Jammer genoeg voor de enthousiastelingen geen denderend succes.

Rijtest Renault Scenic XMOD

Maar niet geschoten is altijd mis, dus probeert Renault het terug met volle overtuiging. Als basis nam men logischerwijs de bestaande Scénic en zette die ietwat hoger op zijn poten. Voor- en achteraan kwam er een beschermplaat om je dierbare Renault zo goed als mogelijk te beschermen tijdens het offroaden. De dakrails dragen volgens de Franse PR-dienst ook hun steentje bij het stoere uiterlijk, al lijkt het ons voornamelijk een praktisch voordeel. De velgmaat schommelt tussen 16″ en 17″ en de speciale M+S banden (modder en sneeuw) helpen je ook om heelhuids op je bestemming toe te komen. Om elke verschijning in je Scénic XMOD niet onopgemerkt voorbij te laten gaan kan je bovendien opteren voor de leukere metaalkleuren (+ €515) zoals granaatrood, herfstgeel of majorelle blauw. Maar daarnaast kan je ook kiezen voor meer ordinaire metaalkleuren en mocht je het leven toch nog kleurloos inzien zal je jezelf gelukkig prijzen dat de Scénic XMOD standaard in het ijswit geleverd wordt!

Rijtest Renault Scenic XMOD

Ook het interieur komt zeer bekend over voor de fanboys en de Scénic rijders. Een stuurwiel dat goed in de hand ligt, een uitgestrekte middenconsole die jammer genoeg wat minder kwalitatief aanvoelt en enkele gegroepeerde units centraal in het dashboard voor de klimaatsregeling of de audiobediening. Vooraan krijgen we echter een grote digitale meterset die bijzonder scherp voor de dag komt, wat de kwaliteitsindruk sterk doet toenemen. De zetelbekleding met reliëf werd speciaal vernieuwd voor de XMOD en zal weldra ook beschikbaar zijn voor de andere Scénic’s. De achterbank kreeg dezelfde bekleding mee en vervolledigt daarmee zijn status als grootste kindervriend binnenin de Scénic XMOD, al is de te geduchte concurrentie het panoramisch zonnedak (+ €1.000) dat ook geopend kan worden. Waar een gewone Scénic slechts 522 liter bagageruimte kan slikken doet de XMOD versie het nog iets beter met 555 liter. Naast deze recordhoeveelheid kan je naar goede Scénic-gewoonte overal prullaria kwijt in de ontelbare opbergvakjes. Om de moduleerbaarheid van de Renault Scénic nog te verhogen, kan je de achterbank ook verschuiven, al kan je de XMOD versie niet uitrusten met een zevenzitterconfiguratie.

Rijtest Renault Scenic XMODRijtest Renault Scenic XMOD

Inzake motorisatie krijg je wel enige keuze van Renault. Zo is de Scénic XMOD beschikbaar met 2 benzinemotoren en 3 dieselvarianten. Beide benzinemotoren zijn een handgeschakelde 1.2-liter TCe viercilinder die je doorheen het hele Renault gamma kan terugvinden. Hier krijgen ze 115 pk en 130 pk met respectievelijk 190 Nm en 205 Nm. Met een sprinttijd van 11 seconden en een topsnelheid van 180 km/u moet je voldoende in staat zijn om je dagdagelijkse verplaatsingen zonder probleem te volbrengen en met een gecombineerd verbruik van 6,1 liter benzine blijft ook de portefeuille gespaard van serieuze uitgaven.

Rijtest Renault Scenic XMOD

Dieselfans hebben iets meer keuze, zo is de 110 dCi verkrijgbaar met een EDC automatische versnellingsbak met 6 verzetten of een milieuvriendelijke handbak met evenveel versnellingen. Met een vermogen van 110 pk en 260 Nm koppel ben je in staat om in een goede 12 seconden je volledige gezin van 0 naar 100 km/u te brengen, terwijl de pret voorbij is bij 180 km/u. De ECO2 versie slikt daarbij slechts 4,1 liter diesel per 100 km en stoot 105 g CO2 uit, wat hem de fiscaal aantrekkelijkste Scénic XMOD maakt. De automaat moet het doen met 4,7 liter diesel en een CO2 uitstoot van 124 g. De topmotorisatie is tot slot een 1.6-liter grote dCi diesel met 130 pk en 320 Nm koppel, waarmee je de sprinttijd inkort tot slechts 10 seconden. De topsnelheid werd ook opgetrokken tot 195 kilometer per uur, terwijl het opgegeven verbruik van 4,4 liter misschien net iets te rooskleurig lijkt. Wij verbruikten tijdens onze 840 testkilometers gemiddeld 5,6 liter diesel met de krachtigste XMOD die Renault aanbiedt, wat nog steeds gezien mag worden als een puike prestatie. Met een brandstoftank van 60 liter kan de Scénic XMOD ook een mooi rijbereik voorleggen en dankzij brandstofbesparende maatregelen en een start/stop systeem helpt de wagen het verbruik ook zoveel mogelijk terug te dringen.

Rijtest Renault Scenic XMOD

Avontuurlijke tochten of niet, de XMOD staat z’n mannetje. Wegens de hoge koetswerkbouw valt de wagen echter wel wat door de mand wanneer je te gezwicht de bocht in gaat duiken. Wanneer je het strakke asfalt verlaat en je vertrouwt op het Extented Grip systeem van Renault zal de wagen afhankelijk van de toestand de kracht bijsturen. Verwacht geen volwaardige vierwielaandrijving, maar in het bos of in de sneeuw zal het systeem z’n kunnen maar al te graag demonstreren. Alle actieve- en passieve veiligheidssystemen die ook meekomen op de gewone Scénic doen hier uiteraard z’n intrede. Het stuurgevoel is uiteraard niet te klasseren onder de noemer “spannend”, al stuurt de wagen voor een MPV zeker niet slecht. De versnellingspook voelt degelijk aan en schakelt bovendien kordaat.

Rijtest Renault Scenic XMOD

Ook het Renault R-Link systeem is te verkrijgen op de Scénic XMOD voor slechts €200. Hiermee krijg je naast een goedwerkende navigatiesysteem en kwalitatief multimediasysteem een bijzonder hippe app-store geïntegreerd in je wagen. Zo krijg je weerberichten tijdens je routeplanning en op je bestemming of kan je live tweeten vanuit je wagen. Functioneler wordt het als je externe toepassingen kan installeren zoals een Coyote radarverklikker. Gedaan met kabels en SD kaartjes, gewoon eventjes inloggen, downloaden en klaar is kees. Het R-Link systeem is zeker z’n geld waard, maar mist hier & daar wat verfijning en een meer gebruiksvriendelijke interface, al zal dat wel verholpen worden in de nabije toekomst met een update. De liefhebbers van een degelijke geluidservaring kunnen bij Renault steevast terecht voor een Bose uitvoering, zo krijgt de XMOD optioneel (+ €500) een speciaal ontwikkelde Energy Efficient Series mee waarmee alle inzittenden kunnen genieten van een onberispelijke geluidskwaliteit.

Rijtest Renault Scenic XMODRijtest Renault Scenic XMOD

De Renault Scénic XMOD kan de jouwe al zijn vanaf €23.300, wat een goede €700 meer is dan een gewone Scénic. Of een gezinswagen met matige terreinwaardigheid die meerprijs waar is, moet je zelf uitmaken, al is de stevige(re) basisuitrusting misschien wel overtuigend. Onze testwagen klopte af op €28.315 met een kleine €3.000 aan opties, maar zoals bij elke Renault kan je jouw wagen volledig afstellen met diverse uitrustingsniveau’s, opties, packs en dergelijke!

Rijtest Renault Scenic XMOD

De concurrentie voor de Renault Scénic vinden bij de Ford C-Max, Opel Zafira, Volkswagen Touran of de nieuwe Kia Carens. Concurrentie voor de XMOD versie vinden is heel wat moeilijker, want gezinswagens met tractiesystemen vinden we minder snel terug. De grotere MINI Countryman heeft evenveel zitplaatsen en de ALL4 vierwielaandrijving, al zit die toch ietwat in een andere klasse. De nieuwe Fiat 500L Trekking komt qua prijs/kwaliteit wel heel dicht in de buurt, al kan die zijn bijzondere vormgeving misschien wel wat minder verbergen. Zo weinig concurrentie kan goed uitkomen voor Renault, tenzij de toekomstige kopers hun geluk toch in een lager segment gaan zoeken bij de Fiat Panda 4×4 of de Suzuki Swift 4×4.

Conclusie

Renault trekt met de XMOD nogmaals de kaart van een iets avontuurlijkere Scénic in een mager bevolkt segment. Of de Fransen daarmee een melkkoe in de handen hebben zal de toekomst uitwijzen, al blijven de aanpassingen bijzonder beperkt door wat visuele aanpassingen en het Extented Grip systeem. Daarmee geraak je iets vlotter uit het bos of de besneeuwde weg, maar aan echt offroadwerk moet je jezelf niet wagen met de Scénic XMOD. Binnenin word je naar goede gewoonte stevig in de watten gelegd met een rijkelijke uitrusting en kwalitatief interieur, al vinden we hier en daar toch nog vreemde materiaalkeuzes terug. Motorisch komt iedereen wel aan z’n trekken in de Renault catalogus, enkel jammer dat de Grand Scénic zevenzitterconfiguratie geen aanspraak maakt op de XMOD behandeling. Of je nu kiest voor een Scénic met of zonder XMOD systeem, je krijgt sowieso waar voor je geld zolang je maar niets spannend verwacht.

Overzicht:

+ Ultieme gezinswagen
+ R-Link navigatie- en multimediasysteem
+ Aangename en kwalitatieve 1.6 dCi krachtbron

– Passie & dynamiek ontbreekt

Rijtest Renault Scenic XMOD

Tekst: Benjamin Van Maldergem