De vijfde generatie van de Mercedes C-Klasse zit in de laatste testfase.

Hoewel Mercedes z’n vernieuwde C-Klasse pas in januari voorstelt op de NAIAS (North American International Auto Show) in Detroit, hebben ze toch al enkele details de wereld ingestuurd. Zo zal de W205 C-Klasse op het nieuwe modulaire MRA platform komen te staan samen met de tweede generatie GLK SUV. Daarnaast krijgt het nieuwe model een 90 mm langere wielbasis, dit om wat afstand te nemen van de recentelijk geïntroduceerde CLA. Deze laatste is namelijk 40 mm langer dan de huidige C-Klasse. Naast de verlenging voert Mercedes ook een aanzienlijke gewichtsreductie in van 80 kilogram.

Uiterlijk mogen we ons verwachten aan een mini-S-Klasse met de grille van de laatste vernieuwde E-Klasse. In 2015 staat een liftback variant, zoals de BMW 3GT en Audi A5 Sportback op de planning. Eens ingestapt moet een kwaliteitsverbetering van allerhande bedieningselementen merkbaar zijn maar zal vooral het display, dat bediend wordt met behulp van een touchpad, de meeste aandacht trekken. Mercedes claimt dat de W205 het grootste display in z’n klasse krijgt.

Onder de motorkap zal er keuze zijn tussen 4-, 6- en 8-cilinder motoren waarvan sommigen worden hergebruikt en vernieuwd, anderen zullen volledig nieuw zijn. Wel worden ze allen meer naar achteren gepositioneerd ter verbetering van de veiligheid en de gewichtsverdeling. Onder de overgehevelde motoren vallen de 1.6-liter en 2.0-liter viercilinder benzinemotoren komende uit de CLA, A-, en B-Klasse. Iets meer fun kan nog steeds met de 3.0-liter geblazen of 3.5-liter atmosferische V6 benzinemotor. Daarnaast krijgen de viercilinder common-rail 2.0-liter en 2.2-liter dieselmotoren een update zodat ze in orde zijn met de EURO 6 emissienormen. Verder wordt een 3.0-liter common-rail V6 diesel verwacht op het keuzelijstje. Als kers op de taart zal AMG de V8-motoren leveren in de C63 AMG.

Om al dat geweld te bedienen wordt naast de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak en de 7G-Tronic automatische bak, op sommige motoren, ook Mercedes’ nieuwste 9G-Tronic automatische versnellingsbak aangeboden met negen versnellingen. Uiteraard blijft achterwielaandrijving standaard en is 4Matic optioneel. (via: Autocar & WCF)