Rijtest: Hyundai i10 2013

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie
Sardinië, geen betere plek ter wereld om de nieuwe Hyundai i10 eens aan de tand te voelen!

De i10 is de kleinste telg binnen het Hyundai gamma en krijgt eindelijk een volledig vernieuwde opvolger die voor het eerst ook in Europa gebouwd zal worden. In 1999 lanceerde Hyundai met de Atos voor het eerst een A-segmenter in Europa, in 2008 werd vervolgens de eerste generatie i10 op ons losgelaten. De budgetvriendelijke wagen kreeg goede waarderingen en kon in de voorbije 14 jaar maar liefst 865.000 verkopen optekenen. Hyundai is de laatste jaren sterk bovendien bezig met een volledige make-over van het gamma met een meer Europese visie en ook de budgetpijler werd meer en meer ingewisseld voor kwaliteit en comfort. Met de volledig nieuwe i10 gaat Hyundai verder op dat elan en biedt het diverse zaken aan die je nog nooit terug kon vinden in het A segment. Analisten voorspellen trouwens een stevige groei binnen dat segment, daarom hoopt Hyundai maar liefst 74.000 nieuwe i10’s te verkopen in 2014!

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Voor het design werd er wederom gebruik gemaakt van de Fluidic Sculpture filosofie die we – met wat verbeelding – ook kunnen terugvinden op de andere vernieuwde Hyundai’s die onze wegen sieren. Vooraan bemerken we een strakke neus met optioneel LED dagrijverlichting, achteraan sieren de 2 grote lichtunits de nieuwe i10. Bij de ontwikkeling werden de wielen zodanig geplaatst dat er binnenin een optimaal ruimtegevoel heerst. De kofferruimte kreeg ook voldoende aandacht en is de grootste in vergelijking met de concurrentie. Standaard slikt die 252 liter, met de achterbank – die je asymmetrisch kan neerleggen – volledig plat stijgt dat tot een laadvermogen van 1.046 liter. Afhankelijk van de gekozen motorisatie kan je kiezen voor 14″ of 15″ velgen in diverse ontwerpen, de ecologische Blue Drive uitvoering doet het daarentegen met 13″ velgen en banden met een lage rolweerstand. Qua koetswerkkleur kan je bij de nieuwe Hyundai i10 kiezen uit maar liefst 11 aangename kleuren en diverse grijstinten, zowel (niet-) metaalkleuren als parelmoerkleuren behoren tot de optie. Personalisatie is anno 2013 de sleutel tot succes, dus ook in dit segment krijg je de mogelijkheid om de i10 visueel volledig af te stemmen op jouw smaak!

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Standaard krijg je binnenin een ietwat sobere kleurencombinatie met zwart/beige stof en vinyl combinatie, maar ook hier kan je opteren voor fancy kleurencombinaties en uitvoeringen. In vergelijking met de Hyundai Atos transformeert de i10 van een ideale omamobiel richting een hippe gezinswagen, wie had dat durven denken! De sierinleg op het dashboard benadrukt het ruimtegevoel binnenin, alle aanwezige materialen voelen ook nog eens vrij solide aan. Ook het interieurteam van Hyundai haalde alles uit de kast om van de nieuwe generatie i10 een succesmodel te maken, zo vinden we nergens een zichtbare schroef of carrosseriedelen terug. De zetels zitten bijzonder goed en bieden voldoende zijdelingse steun tijdens een actievere testsessie in het bergachtige Sardinië, al is dat misschien een mindere representatie van het leefgebied van een Hyundai i10. De achterbank biedt plaats aan 3 personen – in de Blue Drive worden dat er slechts 2 – en die missen wel wat reliëf en stevigheid, al is een kinderhand snel gevuld. De meterset is vrij herkenbaar voor wie al Hyundai ervaring opdeed in het verleden en biedt op een eenvoudige manier alle noodzakelijke informatie aan. Een ingebouwde navigatie en een multimediasysteem zitten er niet in voor de i10, al kan je in 2014 wel een draagbare GPS in de optielijsten terug vinden.

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Qua motorenaanbod werd er goed gekeken naar de praktische noden binnen het segment. Een krachtige sportvariant of een dieselslurpende snelwegkoning zal je niet terugvinden, maar Hyundai selecteerde alvast 2 interessante benzinemotoren: een 1.0-liter driecilinder en een viercilinder met 1.25 liter longinhoud. De 1.0 levert 66 pk en 94 Nm en dat resulteert in een niet onbelangrijke topsnelheid van 155 km/u, dat terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u maar liefst 14,9 seconden in beslag neemt. Hyundai rekent voor deze krachtbron op een gecombineerd verbruik van 4,6 liter benzine per 100 km. De 1.2-liter benzinemotor levert logischerwijs iets betere waarden dan zijn kleine broertje met 87 pk en 120 Nm, zo stopt de sterkte i10 pas met accelereren aan 171 km/u. De sprintcijfers bedragen hier nog steeds 12,3 seconden en het gemengd verbruik neemt een fractie toe tot 4,9 liter! Realistische verbruikscijfers konden we nog niet meegeven gezien het exotische testparcours, maar een schakelindicator en een optioneel Start/Stop systeem helpen beiden om economische verbruikswaarden te behalen. Aangezien 20% van de kopers binnen dit segment opteren voor een automatische versnellingsbak, zal Hyundai in 2014 eveneens een automatische transmissie (+€850) aanbieden met 4 verzetten. Voor de fanboys van LPG: er is ook een i10 variant die fabrieksaf klaar is voor het gasverbruik.

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

In het A-segment zijn prestatiegebonden cijfers veel minder van belang, toch wil Hyundai een bijzonder rijgevoel creëren met de nieuwe i10. Op het scherpst van de snee de bocht induiken en puike circuittijden neerzetten zit er gelukkig niet in, toch stuurt de i10 vrij direct en schakelt de versnellingspook boterzacht. De vermogensopbouw bij de driecilinder begint wel wat onzeker, maar gelukkig komt de motor tot leven vanaf een goede 3.500 tr/min en als bonus krijgen we een aangenaam bromgeluid. De i10 met de 1.2 motorisatie biedt een meer evenwichtigere vermogensopbouw, al durven we wel vraagtekens plaatsen bij het rijgedrag van het toekomstige koperspubliek. Rijden met de nieuwe Hyundai i10 vraagt ook geen buitengewone inspanningen, dankzij de bijzonder goede geluidsisolatie worden de rijgeluiden tot een minimum beperkt. De veiligheidssystemen zijn dan weer maximaal aanwezig op de i10: zo krijgen we maar liefst 6 airbags, standaard ABS, Hill Assist Control, stabiliteitscontrole en zelfs een bandenspanningscontrolesysteem! Systemen die we vandaag de dag enkel terugvonden op hoger gepositioneerde modellen. De eerste Euro NCAP crashtest met de Hyundai i10 zal alleen maar positieve verassingen brengen als we op al deze elementen afgaan.

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Naar goede gewoonte zijn de uitrustingsmogelijkheden bij Hyundai vrij gelimiteerd en opgedeeld in diverse niveaus. Voor de nieuwe i10 werden de bekende niveau’s aan hun lot overgelaten en kwamen Fun, Cool, Pop en Joy ten tonele. Of hiermee het bommagehalte van de wagen verdwijnt, laten we aan jullie over. Het Fun niveau is de instapper en biedt onder meer 6 airbags, ESP, 14″ velgen en centrale deurvergrendeling aan. Het Cool niveau gaat daarop verder met onder meer een radio/cd/mp3 unit, USB/AUX-aansluiting en manuele airco. Het Pop niveau doet nog een schepje beter met onder meer elektrische ramen voor én achteraan, LED dagrijlichten, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een blauw of oranje interieur. Daarbovenop kan je nog opteren voor het Pop Pack (+€600) met nog wat extra lekkers zoals een lederen stuurwiel, hippe 14″ velgen, Bluetooth connectiviteit, parkeersensoren achteraan en geïntegreerde knipperlichten, uiteraard met LED’s! Het Joy niveau creëert tot slot de beste i10 met al het vorige plus nog eens een automatische airco, 15″ velgen, keyless go, verwarmde zetels vooraan én stuurwiel en cruise control. Prijsmatig spreken we dan over een basisprijs van €9.999 voor de i10 1.0i Fun terwijl de 87 pk sterke 1.2i topper aftikt op €13.899.

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Het A-segment staat sinds jaar en dag garant voor heel scherpe prijzen. Soms gaan die wat ten koste van de rijbeleving of materiaalkwaliteiten, maar daar heeft de nieuwe i10 zeker geen last van. Omdat hij zichzelf heel wat hoger positioneert – intern voelt de Hyundai i20 zeker de nieuwe concurrentie, al wordt die in 2014 ook vernieuwd en zal ook wat hoger opschuiven – vervaagt het prijsargument ten voordele van de kwalititeitsindruk en de gebruikte materialen. Zonder afbreuk te doen aan de respectievelijke modellen vertoeven de Chevrolet Spark (1.0i LS – 68 pk – €9.589) en Nissan Pixo (1.0i Visia – 68 pk – €8.690) in de onderste regionen van het segment, terwijl de Renault Twingo (1.2i Helios – 75 pk – €8.750), Fiat Panda (1.2i Pop – 69 pk – €9.190) en Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 (1.0i Active – 68 pk – €9.490)  zich net iets hoger weten te plaatsen. De segmenttopper is nog steeds de Volkswagen Up! (1.0i – 60 pk – €9.590) maar die heeft dat voornamelijk te danken aan zijn merknaam en bijhorende voordelen. Dat heeft de Hyundai i10 nog net niet, maar zoiets kunnen ze enkel bekomen als ze blijvend investeren in de duurzaamheid en kwaliteit van hun wagens. De specifieke budgetshoppers zullen de nieuwe i10 misschien wel links laten liggen wegens z’n hoge(re) prijs, al zullen er ongetwijfeld zelfs B- en C-segmenters onder de indruk zijn van de vernieuwde Hyundai i10.

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in SardinieRijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Conclusie

De unbelievers overtuigen wordt dan ook de grootste opdracht voor de Hyundai i10. De prijs ligt misschien wel iets boven het segmentgemiddelde, maar toch krijg je een ongeziene uitrusting voorgeschoteld: automatische airco, hippe koetswerkkleuren, keyless go, cruise control, … De huidige i10 heeft heel wat trouwe volgelingen weten te verzamelen maar om de hoopvolle verkoopdoelstellingen te halen, moet Hyundai een groter publiek weten aan te spreken. Qua rij-eigenschappen scoort de nieuwe i10 ook bijzonder goede punten, al lijkt dat in het A segment van een ondergeschikt belang. Naast ergonomische, ecologische kwaliteiten en een bijzonder ruim interieur heeft Hyundai nog een bijzonder grote troefkaart achter de rug. Het 5 Years Triple Care programma schenkt toekomstige eigenaars een zorgeloze toekomst zonder kilometerbeperking, ongetwijfeld het beste wat je vandaag de dag kan krijgen. Nu hopen we samen met Hyundai dat geïnteresseerden hun weg vinden naar de lokale dealer en daar per direct een spannende(re) kleurstelling weten te bestellen om zo het imago van de Hyundai Atos en de eerste i10 te vergeten.. Rock on!

Overzicht:

+ Kwalitatief en ruim interieur
+ Rijgevoel
+ Riante uitrusting
+ 5 Years Triple Care

– 1.0i krachtbron mist wat pit onderin
– (bommagrijs) imagoprobleem?

Rijtest: Hyundai New Generation i10 2013 lancering in Sardinie

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...