Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 CRDTI

Test Skoda Octavia Combi 2013 header
Frisser, groter en nóg praktischer: de nieuwe Skoda Octavia Combi.

In het voorjaar van 2013 lanceerde Skoda de nieuwe Octavia Combi. Eerder evolutie dan revolutie, maar als je weet dat de wagen nog in 2012 de best verkochte break over geheel Europa was, dan moet je ook niet veel veranderen. Bitter weinig modellen verkopen tegen het einde van hun levenscyclus nog zó goed. Wat hij natuurlijk dankt aan zijn tijdloze design, enorme zit- en kofferruimte, quasi Duitse bouwkwaliteit en tegelijk aantrekkelijke prijskaartje. Maar alles kan beter en daarom kreeg ook deze wagen zijn ticket naar de nabije toekomst: het design werd aangescherpt, de afmetingen namen nog verder toe en de onderhuidse techniek werd gefinetuned. Wij gingen op stap met de Skoda Octavia Combi 2.0-liter CRTDI. Niet alleen gezien België een dieselland blijft en we de 1.6-liter reeds aan de tand voelden in de Berline, maar ook omdat we wilden bewijzen dat downsizing geen noodzakelijke vereiste voor zuinigheid is.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Maar laten we zoals wel vaker beginnen met wat het oog waarneemt. En dat is naast het persoonlijk minder beminde Rosso Brunello metaalkleur een wagen die strakker oogt dan ooit tevoren. De wijzigingen blijven subtiel, maar je passeert voldoende Octavia’s van vorige generaties om te zien dat de grille voortaan mooi onder het logo blijft, de koplampen bovenaan afgevlakt werden en de zwarte ondergrille onderaan de bumper verder doorloopt om een bredere indruk na te laten. Langszij werden de oubollige beschermstrips vervangen door een lager gelegen golvende lijn en achteraan vinden we naast de karakteristieke C-vormige achterlichten (LED’s bij de hogere uitrustingen) het driehoekige lijnenspel terug dat we ook al bij de Rapid konden aanschouwen. En gezien die laatste het Skoda-gamma aanvulde, moest de Octavia natuurlijk verder groeien. De nieuwe Octavia Combi is met een totale lengte van 4.660 mm, breedte van 1.810 mm (zonder spiegels) en 1.465 mm hoogte respectievelijk een dikke 90 mm, 45 mm en 4 mm groter geworden. En daarmee kunnen we nog moeilijk spreken van een compacte wagen…

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Al is dat meer voordeel dan nadeel. Binnenin nam de ruimte immers verder toe en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De wielbasis werd 108 mm langer waardoor de passagiers achteraan over 26 mm extra beenruimte beschikken. Ook werd de hoofdruimte en schouderruimte zowel vooraan als achteraan royaler. Maar naast al die extra ruimte voor passagiers is er ook 20 liter kofferruimte bijgekomen, waarmee de Skoda Octavia Combi plaats biedt aan een totaal van 610 liter bagage en zelfs 1.740 liter met de achterste zetels plat. Bovendien kan ook de voorste passagierszetel dichtgevouwd worden voor een bezoek aan de plaatselijke Ikea. Voorwerpen tot 2,92 meter lang kunnen dan de wagen ingemoffeld worden. En om het praktische aspect van de Octavia Combi nog extra in de verf te zetten, werd de opening van de kofferklep tot slot ook nog uitgebreid. Maar Skoda zou Skoda niet zijn zonder enkele Simply Clever oplossingen, voeg dus ook maar volgende zaken toe aan het lijstje: een dubbele laadvloer in de koffer, een koffermat met een waterafstotende en zachte stoffen zijde, een iPod/smartphone-houder in de middenconsole, plaats voor 8 drinkflesjes en een ijsschraper in de tankklep.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Verder oogt het dashboard naar goede gewoonte iets soberder dan bij moeder Volkswagen, maar alles staat op de juiste plaats en de technologie die achter de boordcomputer en het multimediascherm zit, is natuurlijk klakkeloos hetzelfde. De knopjes voelen goed aan, de bediening gaat uiterst intuïtief. De Skoda Octavia verwelkomt met de nieuwste generatie verder nog technologieën die hem eerder onbekend waren: een optionele adaptieve cruise control, een Automatic Parking Assistant, Driver Activity Assistant en verkeersbordenherkenning. Het optionele Lane Keeping Assistant werkt ook uiterst effectief, maar is toch eerder een uitvinding die enkel al rijdend sms’ende chauffeurs binnen hun rijvak houdt. Het hypergevoelige systeem als brave huisvader inschakelen, leidt uitsluitend tot een voortdurend nerveus automatisch heen en weer gestuur. Zonder blijft de Skoda nochtans kaarsrecht zijn vak volgen.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Het vierspaaks stuurwiel verreist op de autosnelweg immers de geringste input, terwijl de bekrachtiging ook in elke andere omstandigheid als correct omschreven mag worden. Het is niet té soepel, ook niet té zwaar: gewoon mooi in de middenmoot. Wat meteen ook gezegd kan worden van zijn algemeen rijgedrag, dat toch opnieuw positief evolueerde vergeleken met zijn reeds best OK sturende voorganger. De Skoda Octavia leent sinds jaar en dag het platform van de Golf en in tegenstelling tot de Rapid kan de nieuwe Octavia dus profiteren van het veelbesproken MQB-platform. De Octavia gaat daarmee degelijk de bocht om en is tegelijk comfortabel, maar voldoende stug zodat je ook geen misselijk makend bootgevoel krijgt. Zonder ergens specifiek in uit te blinken, slaagt de Skoda Octavia Combi met onderscheiding in elke uitdaging die je op hem afgooit. Enkel de zetels zijn ietwat aan de harde kant en zouden iets meer zijdelingse steun mogen geven. Maar goed, vermoedelijk is dat één van het kleine aantal puntjes waarmee moeder Volkswagen de onderscheiding met het eigen merk bewaakt.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Motorisch gaat dat natuurlijk minder tot zelfs niet op. Onze testwagen beschikte over de oeroude Volkswagen TDI-technologie, althans in het meest moderne jasje. De 2.0-liter diesel produceert een dikke 150 pk bij 4.000 toeren en een koppel van 320 Nm dat al vrijkomt vanaf 1.750 toeren. En dat laatste is zeker niet gelogen, want ook dan al heeft de Skoda Octavia Combi geen moeite om op gang te komen. Hernemingen lukken maar al te vaak zonder terugschakelen. Het dieselblok loopt opmerkelijk soepel en stil, terwijl de prestaties ook een stukje tekst verdienen. Een sprint van 0-100 km/u lukt met de 1.347 kilogram wegende break in een vlotte 8,6 seconden, terwijl dat eigenlijk nog een stuk sneller aanvoelt. De topsnelheid van de Octavia Combi 2.0 CRTDI met handgeschakelde zesbak bedraagt anderzijds een meer dan respectabele, in België zelfs hoogst illegale 216 km/u. Geen seconde kom je iets tekort, en dat maakte rijden met deze wagen oh zo comfortabel en plezierig. Maar het wordt nog straffer, want na een duizendtal kilometer rijden stond er een verbruik van slechts gemiddeld 5,0 liter per 100 kilometer op de teller. Zelfs aan 120 km/u verbruikt de wagen, op dat moment minder dan 2.000 toeren draaiende, vaak zelfs ietsje minder. Probeer dat maar eens met een 1.6 CRTDI. Een motor hoeft aldus, net als bij de zuinige tweeliters van BMW, niet klein zijn om zuinig te zijn. Bovendien heb je ook het extra vermogen op elk moment je het nodig acht.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Test Skoda Octavia Combi 2013Test Skoda Octavia Combi 2013

Maar al betaal je aan de pomp niet meer, op het moment van aanschaf moet je natuurlijk afscheid willen nemen van een iets hoger bedrag. Ten opzichte van de Octavia Combi 1.6 CRTDI (105 pk) betaal je met 27.050 euro (Ambition) zo’n 3.150 euro extra qua basisprijs, terwijl de allergoedkoopste Octavia Combi eigenlijk al voor 18.940 euro de deur uitgaat. Je moet dan wel tevreden zijn met het uitrustingsniveau Active en de 1.2-liter TSI met 86 pk, wat misschien net iets te nipt is voor een grote wagen als deze. De standaarduitrusting is naar goede gewoonte dan weer wel voldoenend, terwijl opties bij de Tsjechen een stuk goedkoper zijn dan bij het moederbedrijf. Een metaakleur kost zo’n €450, het Pack Ambiton Comfort (verwarmde zetels, mistlampen vooraan, grootlichtassistent en elektrisch inklapbare spiegels) slechts €300 en het Pack Ambition Style (16-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren, LED achterlichten,…) amper €400. Ons testmodel kostte uiteindelijk nog steeds minder dan 30.000 euro. Klinkt ook niet bepaald weinig, maar je krijgt er ook heel wat voor terug. Op prijs/kwaliteit is de Skoda Octavia Combi moeilijk te kloppen.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Conclusie

De Skoda Octavia Combi heeft alles in huis om opnieuw de in Europa meest verkochte break van het jaar te worden. Hij is enorm ruim, heeft een sober doch stijlvol design, is comfortabel en geniet van alle veiligheidsvoorzieningen die anno 2013 beschikbaar zijn. Zijn rijgedrag is als vanouds volwassen en de 2.0-liter diesel met 150 pk biedt het beste van twee werelden: prestaties wanneer je ze verlangt en opvallend zuinig voor het dagelijkse pendelverkeer. Tot slot is de prijs zeer concurrentieel, zeker wanneer je de basisuitrusting bekijkt.

Test Skoda Octavia Combi 2013

Overzicht

+ Interieur- en kofferruimte
+ Prestaties
+ Verbruik

– Sober
– Mocht nog ietsje scherper sturen

Test Skoda Octavia Combi 2013

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...