BMW 4-Reeks Cabrio
BMW onthult alle details over de 4-Reeks Cabrio, de wereldpremière is voor het Autosalon van Los Angeles.

Bij ons mag de herfst dan wel officieel in het land zijn, in Los Angeles schijnt altijd de zon. Daar zal de nieuwe BMW 4-Reeks Cabrio immers binnenkort zijn debuut beleven, terwijl we eerder deze week al enkele gelekte foto’s mochten bewonderen. De BMW 4-Reeks vervangt de 3-Reeks Cabrio en is opmerkelijk breder, heeft een langere wielbasis en staat nog stabieler op de weg dankzij breder spoor. Maar de meeste designelementen kenden we natuurlijk ook al van de 4-Reeks Coupé.

Traditioneel krijgen we ook een hardtop die in drie delen samenvouwt en bovendien in België ook beter van pas komt dan een softtop, onze winters duren zo nu en dan immers al eens langer. Binnenin is de dakhemel volledig bekleed met een nog betere geluidswerende headliner, ingewerkte interieurlichtjes zorgen wanneer dicht voor een gezellige sfeer. Met het dak open vermindert de kofferruimte van 370 liter (20 liter meer dan zijn voorganger) naar 220 liter, maar de emotionele voordelen van open rijden overklassen natuurlijk de praktische nadelen.

De voorste inzittenden krijgen verder standaard elektrisch verstelbare zetels die voor het eerst optioneel uit te rusten zijn met verwarmende nekblazers. Bovendien wordt de temperatuurinstelling met het dak naar beneden automatisch afgeregeld ten opzichte van de buitentemperatuur en de snelheid van het voertuig. Sport Line, Modern Line, Luxury Line of het M Sportpakket zorgen tot slot voor de onderscheiding. De 4-Reeks is ook een 2+2-zitter, maar iedereen onder ons weet dat je beter shotgun roept eens je de leeftijd van 12 gepasseerd bent.

De 4-Reeks Cabrio is natuurlijk een BMW en mag dan ook genieten van een uitstekend weggedrag. Naast een perfecte 50:50 gewichtsdistributie werden opmerkelijke verbeteringen aangebracht aan de sturing en het chassis. Een zeer laag zwaartepunt draagt ook zijn steentje bij.

Bij de lancering van de wagen zullen drie motoren beschikbaar zijn: een viercilinder turbomotor in de 428i Convertible en de befaamde zes-in-lijn in de 435i Convertible. De eerste levert 245 pk, de tweede met 306 pk stuurt de 4-Reeks Cabrio van 0-100 km/u in slechts 5,6 seconden. Kies je in plaats van de manuele zesbak voor de achttraps automaat, dan kan je daar nog een tiende vanaf doen. Maar dieselen kan ook met de 420d Convertible, die naast 184 pk ook een comfortabel koppel van 380 Nm optekent. De zelfontbrander zorgt voor een sprint van 0-100 km/u in 8,2 seconden en een topsnelheid van 235 km/u aan een gemiddeld verbruik van slechts 5,1 liter per 100 kilometer. Alle motoren voldoen aan de EU6-norm en de diesel haalt een CO2-uitstoot van 133 gram/km. De waarden voor de versie met automaat zijn zelfs beter, andere motoren volgen tot slot later.